steingrd Skrevet 20. mars 2018 Skrevet 20. mars 2018 Takk for at vi fikk følge deg på turen, dette har vært skikkelig fint å følge med på for oss som har sittet på jobb hver dag 1 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 20. mars 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 20. mars 2018 Takk for flott respons.😀 Litt mere opplysninger om turen og forbruk etc. På turen hadde jeg med en garmin 64S GPS hvor jeg hadde sporet fra pendlerrennet lagt inn. Fulgte dette til jeg svingte av ved Grua. Brukte de helt enkle karten som jeg har fått fra skiforeningen, la dette i en Zip-lock pose og hadde i lomma. Grønn var planlagt, rød er faktisk gått. Her var det ikke så mye alternativ og det var merket tydelig med Gjøvik -Oslo. Kryssing av Nordmarka. Skiforeningens App iMarka ble også brukt, den har også en offline funksjon. Men da må du huske å laste ned karta mens du enda har dekning. Den anbefales 👍 Hadde med bedre kart og kompass men ble ikke brukt på turen. Har veid pulken når jeg kom hjem, og den veier 48,5 kg inkl det som er igjen av mat og drivstoff. Tipper startvekt var ca 15 kg mere. Har spist mindre enn forventet på turen, har spist snacks/tørket kjøtt, små godt og nøtter til pausene på dagen. Hadde også med til en dag ekstra. Så har igjen 13 real og 4 feltrasjoner, samt 10 kvikklunsj. Alt av solbergtoddy og kakao er drukket opp. Startet med en 5 literskanne som jeg fylte litt ekstra på og hadde fulle fuelflasker, tilsammen ca 6,5 liter, har igjen ca 2,8 liter dvs ca 3,7 dl i forbruk pr døgn. Lite kosefyring på turen. Mest unødvendig jeg hadde med på turen var denne myggolja, som hadde sneket seg med i en pose. Er nok litt vestlending i meg som @Tessatroll så jeg fikk meg ikke til å kaste den. Så nå ser det ikke ut her, med tørking og vask av utstyr og klær. Spørs om Konemor må få en blomst i dag! Teltet er alltid det værste å tørke syns jeg. 19 1 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 20. mars 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 20. mars 2018 (endret) Litt mere om turen: litt data og utstyret som ble brukt. Veldig fin erfaring å teste utstyret på en slik trygg rute. Anbefales for de som vil ta en "brake-In test" av sitt utstyr. Total lengde ifølge GPSen ble 133 kilometer og 3193 høydemeter opp /3207 høydemeter ned. Helsport Patagonia 3 med doble stenger, et meget bra telt til vinterbruk, blir av mange omtalt som et bomberom. Lett å sette opp alene, står veldig bra i vind, men har ikke fortelt og er relativ lite, men flott for en til 2 som legger vekt på å gå på ski, og ikke skal bruke det som basecamptelt. Har gode ventiler også. Hadde med 8 stk 50 cm plugger, 4 snøanker og 10 stk 31 cm snøplugger med senterfeste. Brukte bare 6 plugger og ei ski som regel, siden jeg hadde med doble stenger. Altfor kraftig til denne turen, men ønsker å teste det utstyret jeg har som blir brukt på vidda. Kunne brukt hva som helst av telt på denne turen. Et telt jeg har blitt veldig glad i. På en slik tur er det tre ting som er viktig, det er soveposen, liggeunderlagsystemet og brenneren. Jeg har en Western mountaineering Puma GWS long og et Mammut Bamse skumunderlag som brukes sammen med et Expeed Downmat 9 lw. Det fungerte fint selv i minus 30. Soveposen har -32 og underlaget -38 grader, så det er fortsatt litt å gå på. Tror selv at minus 40 går, med varmeflasker og alle triksa i boka, og forsatt sove greit gjennom natta. Brenner jeg bruker til snøsmelting er en MSR XGK EX som er brenneren som gir minst CO ifølge tester, ikke et feilslag på hele turen. Trangia kjele 4,5 l, Pathfinder Bush pot, og Primus litech kaffekjele 0.6 l. Smelter snøen i den store kjelen, og koker den opp i den lille som har håndtak, og helletut, blir minst vanndamp da. Har også med en egen kaffekjele da jeg ikke ønsker kaffe smak på alt. Skia jeg har er Åsnes Amundsen med kortfellsystem. Dette er de bredeste skia som går ned i normale trikkeskinner, selv om jeg i et område opplevelse at de passet dårlig. Trikkeskinner er normalt 60 mm, men det er også steder hvor de bruker 50 mm som passer bedre til joggepinner. Har to sett med feller til skia, mohair som ble brukt på turen og syntet som kun ble testet på klabbeføret. Liker ski med stålkanter, slik at det bremser bedre i nedoverbakker. Swix fjellski staver med store kringler/trinser, for bruk i løssnø og scooterløyper. Fjellpulken Xtreme 150 med helstivt drag og expedisjonssele. Veldig dyrt, og veldig bra. Liker best stivt drag i oppkjørte løyper, og taudrag utenfor. Særlig når du må av og på med skia, er taudrag flott. Kobler ikke av sele på draget, men tar av hele selen, karabinsystemet til Fjellpulken er litt knotete, spesielt med votter, tapet alle justeringer, bortsett fra hoftebelte. Helsport Patagonia kommer med en pulkpose som faktisk er stor nok, og veldig lett å bruke. Artic bedding som er impringert. Matvalg - Fjordland til 7 middager og Lyo food/Real til de andre. Real frokostblandinger, og feltrasjoner med snacks etc. Hadde også med en god del smågodt til pauser, og peanøtter. Hadde ikke så veldig lyst på kvikk lunsj og sjokolade på turen, så det meste ble med hjem igjen. Det blir mindre tørrmat på neste langtur, og heller mere tørket kjøtt/snacks. Det er vel den viktigste lærdommen jeg har fått på turen, er at når jeg blir sliten, mister jeg litt matlyst. Så forskjellig mat er viktig, og gjerne med litt smak. Når kulda blir langt nok ned, virker det som smaken blir borte på mange ting. Men tror jeg har brukt mye energi, har vært sulten i hele dag, på tross av bra inntak av mat - etterbrenning? Garmin 64S GPS med oppladbare batteri, men i kulda funka lithum batteri mye bedre. Neste lengre tur, blir uten de ladbare Garmin batteriene. Hadde håpet at Garmin kom med en 64 serie GPS med 18650 batteri. Strøm Anker powercore+ 26800 mAh med QC3.0 hurtiglading, lader seg opp på 6,5 timer. Hadde igjen 10% på denne etter 10 dager. Ladet den i en time på Lygnaseter mens jeg hadde pause der. Hadde også igjen 60% på Sonim xp7 telefonen, det er nok til 3 dagers normalt bruk, selv med dårlig dekning, og 50% på Iphone X. Har ikke spart på strømmen på turen. Gammelt skilt på jernbanen med telefon - Ser veldig rart ut i dag! Ting som ikke ble brukt på turen, men som var med som sikkerhet: Ekstra tøy Repsaker Ekstra brenner Førstehjelpsaker Satelittelefon med SOS (Inreach SAR) Iridiumsystemet Batteribank på 3350 mAh Det eneste som må repareres etter turen er bittelitt sying av en glidelås på Artic beddingen til utstyrslommene. En ledning til tempmåleren som blir veldig hard i kulda, og som knakk ved innfestingen. Burde hatt en bedre løsning på den -trådløs ? Har også en remspenne som bør byttes/ og ei rem som må snus. Ting som jeg skulle ha løst er: Solkrem som du kan ta på selv om det er minus 25 grader. Måtte varme den jeg hadde med. Tips på dette mottas gjerne! Lurer på om tiden er inne for å få tak i en dampsperrepose til å ha inni soveposen, når turene blir så lange. Usikker på hvordan dette føles i praksis, har aldri testet dette. Hadde alle løyper vært på gamle jernbanelinjer hadde det vært enkelt å gå langt. Hva ville jeg gjort på en annen måte om jeg tok turen på ny: Ingen ting slik som turen var tenkt, bortsett fra matvalget og Garmin oppladbare batteri. Skulle turen vært gjort enda enklere, hadde det blitt med et depo på Lygnaseter og et på Grua/Harestua slik at mat og fuel kunne senket vekta på pulken. Et lett telt Kunne også vært lagt inn en overnatting på Lygnaseter for dusjing og tørking av sovepose etc. Men da hadde langtursfølesen blitt mere borte tror jeg. Her var villmark med scooterspor akkurat passe, for pulktur😀 Edit: La inn litt bilder som jeg ikke har brukt. Endret 20. mars 2018 av Memento mori La til bilder 21 3 Siter
a_aa Skrevet 21. mars 2018 Skrevet 21. mars 2018 Flott å følge med på, takker så mye Jeg er nysgjerrig på om du fikk gjort deg noen gode/dårlige erfaringer med lykt med 18650-batteri i såpass lave temperaturer som du hadde her? Siter
+Memento mori Skrevet 21. mars 2018 Forfatter Skrevet 21. mars 2018 1 time siden, a_aa skrev: erfaringer med lykt med 18650-batteri i såpass lave temperaturer som du hadde her? Jeg må si er imponert over 18650 batteriet, her i en-tall. Det holdt med et batteri på hele turen, selv om det ble både kaldt og mange timer. Det at lykta kan dimmes slik jeg vil er gull verdt. Hadde med en ekstra lykt, siden jeg ikke var helt sikker på hvordan det nye systemet funket. Men heretter blir det bare 18650 batteri og den nye lykta. Hadde med alle tre batteriene. Det at batteri blir varmet opp av lykta må hjelpe veldig mye. 1 Siter
Gjest Turlyst Skrevet 21. mars 2018 Skrevet 21. mars 2018 @Memento moriTeltet ditt ser skikkelig bra ut, også WM Puma. Siter
+tshansen Skrevet 21. mars 2018 Pålogget Skrevet 21. mars 2018 Hvilke erfaringer gjorde du deg med GPS'en.... Brukte du denne aktivt på turen? Var alle ruter lagt inn på forhånd? Plottet du turen underveis ved hjelp av GPS? Siter
+Memento mori Skrevet 22. mars 2018 Forfatter Skrevet 22. mars 2018 8 timer siden, tshansen skrev: Hvilke erfaringer gjorde du deg med GPS'en.... Brukte du denne aktivt på turen? Ja jeg brukte den aktivt, det er bra skiltet mange steder, men spesielt de dagene jeg måtte tråkke løype selv, var den god å ha. Også til å finne myrer til teltplasser når du ikke er kjent funker kartene på den veldig bra. Har inne hele Norge og detaljkart på sørøst. 8 timer siden, tshansen skrev: Var alle ruter lagt inn på forhånd? Hadde lastet ned pendlerrennet sin rute som gikk over Harestua og inn til Oslo. Denne variere fra år til år, og stemmete ikke helt med bilde over. Hadde lagt denne inn som spor i GPS'en. Men da jeg svingte ned mot Grua kunne jeg ikke bruke denne. På skiforeningens ruteplanlegger, kan du også lager ruter som følger skispor. Men får feil når gpx fila lastes inn i basecamp/mapsource. Denne laget jeg når jeg kom hjem. Det er synd at ikke det ligger skispor i kartgrunnlaget til Garmin. Det er også savnet på mange analoge turkart. Både sommer og vinterruter burde vært tegnet inn, sammen med kjente svake punkter på is. 8 timer siden, tshansen skrev: Plottet du turen underveis ved hjelp av GPS? Plottet hele turen, et et par unntak. Gikk tom for strøm en gang, og glemte/trykket ikke hardt nok på on knappen en gang. Har alltid et sett med ekstrabatterier i lomma på armen. Dobbeltsjekk at den faktisk er på er nok lurt. Når det er dekning på telefonen er den bedre og bruke hvis du ikke har lagt inn rute/spor syns jeg. Men det var ikke dekning nok på mye av turen, selv om det kan se slik ut på innleggene i tråden. Så det gamle gode Analoge kart var også i bruk, ved de fleste kryss. 1 1 Siter
+Memento mori Skrevet 23. mars 2018 Forfatter Skrevet 23. mars 2018 Da laget jeg en Artikkel her på forumet av turen. Tråden har blitt veldig lang og jeg hadde 370 bilder som utgangspunkt. Disse ble til 60 som burde vært med, men ryddet ned til ca 30 som er i artikkelen. Dette for at det ikke skulle bli for langt, brukte 3 timer i går kveld og skrev tekst/ordnet. Så nå er det enkelt og ganske oversiktlig hvis dere vil vise turen for de rundt dere som kanskje ikke er like friluftsinteresserte som mange av oss her inne. God Påske til dere alle ☀️ 4 1 Siter
+Memento mori Skrevet 31. mars 2018 Forfatter Skrevet 31. mars 2018 Da kom jeg tilfeldig over en på insta som startet den 9 mars (jeg startet den 10) og gikk mye av samme ruta, men som startet på Lillehammer. Han har også skrevet om turen i sin blog, mye fine bilder, men blir veldig smått på paden. Fant ikke ut hvordan jeg skulle få innlegget og bildene store, tror det er en gammel blogtype. Men verdt en titt. 1 Siter
haugoy Skrevet 31. mars 2018 Pålogget Skrevet 31. mars 2018 Solkrem: https://www.solrx.no/produkt/solrx-spf-50-active-zinc-face-stick/ aner ikke om den er god, men praktisk innpakning! passer perfekt i brystlomma. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.