Gjest Fjellfinn Skrevet 1. juli 2006 Skrevet 1. juli 2006 Da er det atter sol, sommer, støttbrok å toppturer til fots i Trollheimen! Issoleia blomstrer på 1450 moh!! Det tok 7 måneder.... Gårsdagens topptur startet ved Minilla ved heisen og jeg gikk min klassiske trasee i starten langs TT ruta via Svartdalssetrin i steksol og sommergrønske ! Via Skrikdalen oppå Skrikhøa og her så jeg at snøen var veket unna og det var grønt langt oppom turisttien. Krysset denne, hittil sommertørr og snøfri fjellhei, opp til Litjsvarthetta greit å finne trase uten snø. Vel oppå Litjsvarthetta så jeg at Sandtjønna var "isfri" og trassen opp nordegga var helt snøfri og tørr! Gikk så ned til innløpet av Sandtjønna, og tok rett opp til nordegga. Hadde gått greit å gå uten snø, men det var mye lettere å gå fonnene istedenfor den grove storsteinura! Opp i nordegga og traff der på 2 praktfullt blomstrende issoleie! Krabbet så opp til topplatået, her var sommertørt og lite snø. Utsikten til storfjella i Trollheimen var enormt overveldedene, jeg måtte sette meg ned å ta en tekopp i steksolen Ved toppvarden målte jeg 16 plussgrader i skyggen, uten den svale fjellbrisen hadde jeg neppe greid å sitte å nyte topputsikten til den svære Trollhetta like ved i nord, Snota og Rognnebba i nordvest, Neådalssnota med Surndalstinder i vest, Kamman og Blåhø i sørvest og Storskrymten og Snøhetta i sør. Gikk ned igjen søregga, den er en smule lutftig, men den føltes helt grei på nedtur. 22 km, 8-9 tur, med all kosen, fotograferinga, solinga og etinga kom turen på 13 timer igår, over halvparten i grov storsteinur http://www.krovoll.net/Svarthetta/2006c/index.htm Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.