GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er vel en primusnerd, men har ikke bestandig med en primus pÄ tur. PrÞver Ä unngÄ real pÄ dagsturer, slik at jeg ikke skal gÄ pÄ en real smell som noen har gjort. For min del er det brÞdskiver med egg, gaffelbiter og majones. Ost og skinke smaker ogsÄ bra. 

Hva har dere som den optimale matpakka, som ikke mÄ varmes, har god smak og som du ser frem til Ä fÄ spist?

Annonse
Gjest Mareng
Skrevet

Til vintertur hvor vekt er viktig:

- 2-3 knekkebrÞd med pÄlegg pakkes i plastfolie. Legger sÄ mange porsjoner av dette ned i en isboks, det teller som en lunch for meg. Pleier Ä pakke 2-luncher pÄ en dag. Fryser ikke noe sÊrlig, eller kan legges i innerlommen fÞr spising.

NĂ„r smak er litt viktigere:

- 2-3 polarbrÞd pakket inn pÄ samme mÄten. Godt meierismÞr er livretten min, sÄ jeg smÞrer godt pÄ og legger pÄ ost/salami/skinkestek eller hva som helst. Dette legges i innerlommen pÄ jakken en stund fÞr det skal spises, og derfor er det vesentlig Ä pakke det i plastfolie.

NĂ„r jeg vil ha noe varmt:

- Rett i koppen fra toro, tomat med pasta f.eks. Lages ferdig i lifeventure koppen, eller tar med varmt vann pÄ thermos og slÄr over.

- Biltema har en best i test liten matthermos med skÄl som man kan ha hva som helst av godsaker oppi. RisgrÞt med kanel/sukker og smÞr.

- PolarbrĂžd med godt smĂžr pakket i plastfolie, og litt suppe i lifeventurekoppen.

Noe sĂžtt:

- 6 pakningene med fyrstekake fra butikken, de er myke og gode selv om det er frost.

- Vestlandslefse. Pakket i folie, eller kjĂžpt i porsjonspakninger. Tines i innerlommen.

Men du mener dagsturer? Og da kan jeg ta med hva som helst, og ligge det sammen med lifeventurekoppen i en jakke/genser i sekken. Den koppen lekker en del varme, sÄ ting i nÊrheten fryser da ikke.

Thermokoppen er uansett viktig. Det er ikke godt Ä drikke 1C kaldt vann nÄr man skal spise lunch....

Skrevet

Ulike variantar alt etter som, men den eg definitivt er mest glad i er desse heimebaka energibrÞda med aprikos og nÞtter, med tjukke lag meierismÞr og kvitost eller graddost. 

Sidan dei er flate eignar dei seg godt til Ä dele, smÞrje, og legge saman for oppbevaring pÄ innerlomma, dÄ er dei etbare til thekoppen stort sett uansett temperatur. Teen er ferdig laga heimanfrÄ pÄ lifeventure eller anna thermokopp, Pukka revitalize med rikeleg med honning eller en godt krydra chai.

PolarbrĂžd og REAL er for naudstilfelle.

• Liker 1
Skrevet

Dagstur er smÄburitos en favoritt. Lager smÄ lefser med kjÞttdeig, ost mm og pakker en og en i litt folie. 

Godt med litt krydra mat med smak pÄ vinteren. 

• Liker 2
Skrevet

Den norske matpakka med tÞrr kneip og svett ost er HAT. PÄ dagstur teller ikke vekt sÄ mye, da tar jeg gjerne med en mat-termos med suppe, feks gulrotsuppe, linsesuppe eller fiskesuppe. Eller varmer et par karbonader og pakker de inn i aluminiumsfolie og putter de i en minikjÞlebag i lommeformat. Sammen med grovt brÞd og hummus er det kjempegodt. RÞdbethummus og godt brÞd er namnam og kan fint spises alene, men det kan vÊre godt Ä ha noe varmt i tillegg pÄ vinterturer. Eller couscous-salat med egg og spekeskinke. Pleier alltid Ä ha noen grove pizzasnurrer i fryseren som guttene kan ha med som matpakke pÄ skolen, hender jeg "stjeler" et par av dem. Jeg lager ogsÄ min versjon av pain-au-chocolat, grov rundstykkedeig som jeg kjevler ut, smÞrer med mÞrk sjokolade, ruller sammen, deler opp og steker. Veldig kjekke Ä spise pÄ farten nÄr man trenger litt ekstra energi. KriselÞsning, hvis det ikke er for kaldt og jeg ikke har tid til Ä lage noe annet, er et par brÞdskiver og en boks makrell i tomat. 

Dessert er alltid bra motivasjon. Kanelboller, gulrotkake eller brownies. Kommer an pÄ hva jeg har laget dagene i forkant og hva som finnes i fryseren. Alltid termos med te. Varm te gir ny styrke i en sliten, kald kropp :brr: 

NĂ„ ble jeg sulten igjen...

• Liker 6
Skrevet
22 timer siden, Memento mori skrev:

Jeg er vel en primusnerd, men har ikke bestandig med en primus pÄ tur. PrÞver Ä unngÄ real pÄ dagsturer, slik at jeg ikke skal gÄ pÄ en real smell som noen har gjort. For min del er det brÞdskiver med egg, gaffelbiter og majones. Ost og skinke smaker ogsÄ bra. 

Hva har dere som den optimale matpakka, som ikke mÄ varmes, har god smak og som du ser frem til Ä fÄ spist?

Jeg finner ikke en eneste grunn til Ä ikke ha med brenner pÄ tur, sÄ jeg forstÄr ikke spÞrsmÄlet :-P 

Selv har jeg alltid med meg brenner pÄ tur (gass) og syns at halve gleden pÄ turen er Ä kunne kose seg med varm kaffe/kakao og noe varmt Ä spise. Det er liksom en liten gulrot Ä ha/planlegge underveis. Noen ganger er det veldig enkelt med Real, men jeg prÞver helst Ä lage vanlig mat. GÄr ofte i hotdogs, hamburgere, koteletter, diverse pasta/nudler og noen ganger sodd. SÄ lenge det er godt, varmt og metter er det helt topp. 

• Liker 3
Skrevet

Bruker gennerelt bare vanlige matpakker, med brÞdskiver og forskjellig pÄlegg, pÄ alle brÞdskivene i pakka. Avhengig av tur kan det vÊre behov for 1 - 2 lunch pauser. Men totalt har jeg gjerne med meg 6 - 8 brÞdskiver og i reserve en dose korn, i tilfelle jeg skulle mangle energi. Har mest erfaring med lange dager  (8 - 11 timer) pÄ fuglejakt, jakt trening av fuglehunder. Men ogsÄ en del vandring, med telt/oppakning over flere dager. Har sluttet med vintervanding og telt. Ser ogsÄ bort fra kanoturer, der vekt er lite problem. Men selv der er basisen brÞdskiver, sÄ lenge det er holdbart og en del korn pÄ dagtid. Vinterstid har jeg ofte med en sjokolade (for kosens skyld, ved pauser), ellers skjelden.

Men jeg liker Ä drikke noe varmt (kaffe, te, sjokolade, m.m.), sÄ enten har jeg med meg bÄlkjele, et kokeapparat (m/kjele), eller thermos. Ofte har jeg med bÄde koke mulighet og thermos, men da en mindre thermos.

• Liker 2
Skrevet

Jeg foretrekker knekkebrÞd og spekepÞlse.  Det er viktig at tiden det tar Ä forberede mat pÄ forhÄnd er sÄ kort som mulig - gjerne 0 sekunder. 

Favoritten nÄ er Frukost Fullkorn og Gilde Fjellbit. Tar med hele snabben og skjÊrer opp skiver etter behov. :)

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, ketilring skrev:

Jeg foretrekker knekkebrÞd og spekepÞlse.  Det er viktig at tiden det tar Ä forberede mat pÄ forhÄnd er sÄ kort som mulig - gjerne 0 sekunder.

Hvis du skal lage til lunch (for dagen) om morgenen, sÄ kaster du bort tid. :) Lag dette ferdig kvelden i forveien, enten det er dagstur hjemmefra, fra hytte, eller telt. Da er det bare forkost som tar tid. Og personlig sÄ bruker jeg ikke mye tid pÄ det heller, selv om jeg ikke stresser i mÞrket.  Normalt sÄ er det jo ut i grÄlysningen.

Skrevet

Roald Amundsen satset pÄ havrekjeks, pemmikan, sjokolade og kakao. Det gikk visst daglig  40 havrekjeks, 350 g pemmikan, 60 g melkepulver og 40 gram sjokolade pr mann. Pemmikan (link) kan visstnok spises uten varmebehandling (bare den ikke er helt stivfrosset, da), og er du sulten er det sikkert godt pÄ en sÞtlig havrekjeks (link)?

Selv ordner jeg meg ganske ofte med varme (ofte med kaffe, Real, pÞlse elns), men ellers gÄr det gjerne i tykkskjÊrte osteskriver, spekeskiver, epler/appelsiner, kanskje en sjokolade. Eller bare vann pÄ dagsturer (det gÄr veldig fint for meg Ä gÄ lenge og langt pÄ fastende mage). Ellers er det vel sÄnn at om du er blitt ordentlig sulten, smaker det meste av mat nydelig. Det sies at sultfÞlelsen er det kraftigste "krydder" i verden - ingen kokk kan proffkrydre mat til en mett person like velsmakende som en salt-og-pepper-krydret porsjon til en som er virkelig sulten :) 

Skrevet

Har lurt litt pÄ sÄkalt militÊr nÞdrasjoner, men fant ikke noe slikt til salg noe sted. Inntrykket fra fÞrstegangstjenesten av nÞdrasjoner er ikke det beste, men du verden, jeg husker det som noe mystisk, for jeg fikk knapt smakt slik mat og visste ikke sÄ godt hva jeg spiste den gangen. Mystisk varm mat og blokker av kjeks-aktig guffe er noe jeg tror jeg kan huske Ä ha spist.

Skrevet
2 timer siden, Epletre skrev:

Har lurt litt pÄ sÄkalt militÊr nÞdrasjoner, men fant ikke noe slikt til salg noe sted. Inntrykket fra fÞrstegangstjenesten av nÞdrasjoner er ikke det beste, men du verden, jeg husker det som noe mystisk, for jeg fikk knapt smakt slik mat og visste ikke sÄ godt hva jeg spiste den gangen. Mystisk varm mat og blokker av kjeks-aktig guffe er noe jeg tror jeg kan huske Ä ha spist.

Det heter nÞdrasjon for en grunn :P 

Her gÄr det litt pÄ polly turmiks, sÞt havrekjeks og brÞdskiver. Er jentungen med tar vi gjerne med en termos med pÞlser. Smurt lefse er ogsÄ godt til kaffen, aldri tur uten kaffe. Vet jeg det blir kaffebÄl syns jeg brÞdskiver med ost,skinke og krydder er snadder som toast. 

Har hatt med real om det er pÄ heldags pÄ jakt, spesielt om det er drivjakt osv sÄ gjÞr det godt med noe varmt som metter litt. 

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, Epletre skrev:

Du kan ta deg en tur i butikkene Ă„ kjĂžpe snurring! Det er vel det nĂŠrmeste du kommer 😉

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har aldri fÄtt smakt pÄ Snurring tidligere, men nÄ er tida inne skjÞnner jeg. Har jo hÞrt om Snurring fÞr, men tja, nei har jo begrenset meg tidligere til brun lappskaus og ala capri pÄ boks. :D

Mmmm, brun lappskaus (m. ekstra salt og pepper). Hm, lurer pÄ om det finnes smÄ flattbrÞd i butikkene, slik at man ikke mÄ kjÞpe sÄnne store flak.

Edit: Ai, jeg ser nÄ at det sporer kanskje av her i trÄden nÄ. Beklager.

Ost og skinke er veldig godt som kald mat synes jeg, liksom trÄdstarter, da det blir en del Ä bite i hvis en ogsÄ har f.eks rundstykke eller baguette, samtidig som osten virker mer som Ä vÊre 'mat' kald, enn nÄr den er smeltet, men kanskje det er bare meg som tenker pÄ kald ost slik. :) 

Hm, ferdiglaget omelett eller noe greier, med pÞlsebiter og slikt, kunne kanskje smakt noe, til tross for at den er kald. Eller.. kald (hjemmelaget) pizza. :)

Pizzasaus, basis: (fra http://www.geniuskitchen.com/recipe/ultimate-pizza-sauce-114392)

• 1 spisesje olivenolje + 2 spisesje flytende smĂžr i liten kjele
  • lĂžk hakket i smĂ„ biter, som surres i olje & smĂžr
  • Boks knuste tomater legges til
  • Boks tomatpure (jeg tror dette fjerner den syrlige smaken fra tomatsausen)
  • Stangselleri kuttet i smĂ„ biter (riv av strengen), legges i
  • revet parmesan legges i
  • knust hvitlĂžk
  • 1 ts sukker
  • 1 ts oregano
  • 1/2 ts pepper
  • 1 ts basilikum
  • 1 litet laurbĂŠrblad (obs, MÅ enten legges i hel OG TAS UT pĂ„ slutten slik at hele bladet ikke ender med Ă„ bli spist, eller som jeg foretrekker, Ă„ kutte bladet i smĂ„ smĂ„ biter, for at dette ikke henger seg fast i magen) Kanskje ikke noe for smĂ„ barn, eller andre med rar mage, usikker. Eller bare la vĂŠre Ă„ ha i laurbĂŠrblad.
  • 1 ts med fenikkel frĂž
  • putre i eh 45-60 min.
  • legge pizzadeigen pĂ„ tĂžft og solid 40 cm Ø pizzabrett, 2mm tykt, mĂžrknet stĂ„l, fra ebay til ca 90kr + frakt fra Tyskland :) Er kun Ă©n butikk som selger dette tror jeg, "Turkish steel". Peppes Pizza halvstekte fĂ„r ogsĂ„ plass i denne formen.

Pizzabrettet er kun brukelig i en ovn som er minst 40 cm bred og 40 cm dyp, legges pÄ en metall rist f.eks. Kald pizza blir mer fast nÄr den kjÞlner, eller vil en overfylt pizza flyte her og der i hendene, nÄr pizza'en fremdeles er varm pÄ en overfylt pizza. Jeg har ellers funnet ut at det holder fint med kun en pose med 'Toro pizzabunn', med to pakker, hehe, sÄ blir deigen dobbelt sÄ tykk, og det blir rett og slett for mye pizzadeig pÄ en 40 cm stor pizza. Det holder med én pakke.

Endret av Epletre
Skrevet

Snurring❀ Jeg har som regel alltid med meg en brenner med god varmregulering og varmer snurringen i boksen over brenneren mens kaffen trekker. Regner med det er kreftfremkallende eller skadelig pĂ„ en eller annen mĂ„te Ă„ gjĂžre det slik😇

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Espen Ørud skrev:

Vi lager "Espens Turgryte" som er basert pÄ snurring. Gjerne laget hjemme og vakumpakket for oppvarming pÄ tur: 

2 "Vanlige pakker" bacon - finhakket og frest i panne.
2 bokser snurring blandet inn nÄr baconet er ferdig
2 bokser ChilibĂžnner blandet inn i det hele.

Det gÄr du milevis pÄ og det hjelper ogsÄ pÄ med jevn tilfÞrsel av varm luft til soveposen....

Skal prþves! 😊

Skrevet

PolarbrÞd syntes jeg ofte fungerer bra, de holder seg fine og er lett fordÞyelige. Fint Ä lage sandwich med masse smÞr og nugatti! Jeg spiser ikke sÄ mye nugatti hjemme men pÄ tur gir det masse energi og smaker skikkelig digg nÄr man er litt lav pÄ blodsukker og sliten :)

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

PolarbrÞd syntes jeg ofte fungerer bra, de holder seg fine og er lett fordÞyelige. Fint Ä lage sandwich med masse smÞr og nugatti! Jeg spiser ikke sÄ mye nugatti hjemme men pÄ tur gir det masse energi og smaker skikkelig digg nÄr man er litt lav pÄ blodsukker og sliten :)

1+ pÄ den, eller tykt med peanÞttsmÞr pÄ ene og nugatti pÄ andre sÄ har du snickers. kjenner faktisk kroppen fÄr seg en skikkelig boost :) 

• Liker 4
Skrevet
PĂ„ ‎03‎.‎03‎.‎2018 den 21.38, Tiur3 skrev:

Hvis du skal lage til lunch (for dagen) om morgenen, sÄ kaster du bort tid. :) Lag dette ferdig kvelden i forveien, enten det er dagstur hjemmefra, fra hytte, eller telt.

Kaster du ikke bort tid om kvelden da?

• Liker 2
  • Hehe 3
Skrevet

Blingser, knekkebrÞd eller polarbrÞd. Kommer an pÄ hva som trengs Ä spises opp i brÞdboksen. PÄ tur er det alltid doble skiver med pÄlegg mellom. For meg handler matpakke om nÞdvendig pÄfyll, og trenger ikke vÊre noen kulinarisk nytelse. Et par hardkokte egg ved siden av skivene er bra. Fyller godt og lenge i magen.

Ellers har jeg tatt opp igjen en gammel tradisjon fra barndommen nÄ i vinterkulda: Havresuppe pÄ termos. Bland litt sterk saft (husholdningssaft eller solbÊr), og varm opp. Hell noen never havregryn i termosen og fyll opp med den varme saften. Noen rosiner oppi er ogsÄ godt.

• Liker 3
Skrevet (endret)
35 minutter siden, Lompa skrev:

Kaster du ikke bort tid om kvelden da?

Er jeg pÄ tur, eller skal ut pÄ tur neste dag (eller jakt), er min fÞrsteprioritet jakt/tur og ingen andre ting kvelden fÞr. SÄ jeg tror ikke jeg "duller" bort dagslyset med "lange" forkoster (el. luncher), etter at det er blitt lyst. :) Jeg Þnsker Ä bruke dagslyset til Ä komme meg ut i terrengert og bevege meg. Samme om kvelden,  nÄr jeg normalt er tilbake til leier/camp (eller bil) i kveldsmÞrket.  Da jeg de siste 35 - 40 Ärene, normalt har hatt med en til to hunder, er det de som fÄr prioritet, stell, foring, o.l. etter endt tur. SÄ er det min og mitt utstyrs tur, mens telt/mat lages for kvelden. Og innen jeg legger meg er sekken pÄ ny pakket, niste til neste dag (og ev. hundene) gjort klart. Da er det bare Ä varme vann i grÄlysningen, fore hunder og spise en rask forkost. Da er jeg pÄ vei, (normalt) innen det er helt lyst. Gjelder spessielt pÄ jakt, men jeg bruker ikke Ä kaste bort dagslyst pÄ andre dagsturer heller. Men, hver sin smak.

Endret av Tiur3
Skrevet

En viss tid mÄ brukes til Ä pakke og ordne seg, det er alle enige om. Om denne tiden settes av om kvelden eller om man stÄr opp tilsvarende tidligere om morgenen gÄr liksom ut pÄ ett i mitt hode. Kvelder kan ha en like stor egenverdi som morgener, det var bare det som var mitt lille poeng..

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, Lompa skrev:

En viss tid mÄ brukes til Ä pakke og ordne seg, det er alle enige om. Om denne tiden settes av om kvelden eller om man stÄr opp tilsvarende tidligere om morgenen gÄr liksom ut pÄ ett i mitt hode. Kvelder kan ha en like stor egenverdi som morgener, det var bare det som var mitt lille poeng..

Og det er latterlig enkelt Ă„ pakke unna litt av middagen dagen fĂžr tur, til en god matpakke 😀 

Wok og burritos var greia her. Men enklest med smÄ burritos for de kunne jeg ha i lomma og spise rett fra folien uten Ä ta av hansker. 

Ellers er skikkelige kanelsnurrer nesten et must pĂ„ tur. Helst fra Lom Bakeri (de fra Luster funker ogsĂ„ helt supert) 🙈  og solbĂŠrtoddy er digg selv for en kaffeelskere. 

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.