Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som er kjent i Vassfaret??


markar

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen er kjent i Vassfaret, og om noen har noen tips ang fiskeplasser, rute/sti valg, plasser å se osv...

Skal bevege meg gjennom Hedalen, vassfaret og opp i valdres via Vaset til Syndin.

Alle tips taes imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i Vassfaret i slutten av mai i år og har vært der en gang tidligere også. Kan hvertfall gi noen tips om plasser fra Nevlingen og oppover. Det går jo grusvei langs Nevlingen hele veien opp til Suluvatnet. Veien går litt opp i lia, så litt kupert. Første fine teltplass jeg har lagt merke til er mellom Nevlingen og Nedre Grunntjern. Like ved elva der den renner ut fra Nedre Grunntjern er det fint. Neste mulighet blir ved dammen nederst i Øvre Grunntjern. Der et det jo flere muligheter, men litt trafikk akkurat der.

Jeg ville uansett lagt inn en natt ved Suluvatnet! Der oppe er det utrolig fint og veien har også sluttet like før. Det er 3 fine teltplasser ved Suluvatnet. 1 nederst, 1 midt på og 1 øverst. Den øverste plassen er veldig stor og passer gjerne for opptil flere lavvoer. Kommer du med et lite telt og bare et par-tre personer ville jeg valgt nederst i vannet eller midt på. For å fiske synes jeg det er en fin plass nederst i Sulyuvatnet akkurat der vannet snevrer seg sammen. Der er det litt strøm og du kan også gå litt nedover elva og prøve. Hele Suluvatnet er forøvrig meget grunt. 2-3 m dypt i renna der elva starter. Fint å stå med fluestanga der. Teltplassen her er også kjempefin.

Teltplassen på midten er også veldig fin. Hvis det blåser mye er det lettere å finne ly der pga noen litt store steiner med en fin bålplass mellom. Videre oppover etter Suluvatnet har jeg ikke gått så langt, men det var ganske tett skog og myrete.

På min tur i Vassfaret var vi på vei fra Suluvatnet på tur opp til Spunsetjern på venstre side av dalen. Vi skulle se hvordan det så ut der oppe og gikk opp Buvasslia, kryssa elva og dro rett opp den bratteste dalsida. Et stykke oppi lia kom vi over tydelige og meget ferske spor etter bjørn. Snøen hadde akkurat gått så de kunne ikke vært mange dagene gamle. Det var jo moro. 14 dager tidligere var det noen som så en svær bjørn ved Aurdalsfjorden. Om det var den samme? Hvem veit. Men en eldre kar vi traff som var grunneier sa at det var et vanlig sted for bjørnen å ferdes. Han fortalte dessuten om at Suluvatnet opprinnelig var det beste fiskevatnet i morådet og at det gikk pen sik der ute. Hans historie om da han fikk en 3,2 kgs sik fortalte ikke noe om når det hadde skjedd, men se ikke bort fra at det er fin fisk der oppe. Jeg for min del fikk ingen :lol: det var kaldt vann og kraftig snøsmelting på den tida.

Tips: Jeg tror den øverste plassen i Suluvatnet ofte brukes av større grupper på tur, så det er sikkert like greit å ta en av de andre for å være sikker på å få være for seg selv.

Håper det var noen gode råd å ta med på tur. Vassfaret er et flott sted og det er bare å glede seg! God tur!

Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redd!?! Er du gærn... Vi håper selvsagt å se en, men er ikke alle som får det for å si det sånn. Har vært i kontakt med en del lokale folk for å finne ut hvor det er størst sjanse å se brukte hi osv... Bare en tar de forhåndsregler man bør, med tanke på binne med unge, skal ikke det være noe stress i norge. Forresten hundreårs jubileum for siste bjørnedrap i Vassfaret nå i år....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.