Populært innlegg Isak Knutsen Skrevet 25. februar 2018 Populært innlegg Skrevet 25. februar 2018 «Simon! Du må komme å hjelpe! Pulken sitter fast!» Det er vanvittig mye snø i Telemark nå, og jeg og Simon hadde lagt ut på en firedagers ski og trugetur med blytung pulk! Fin trening for «Norge på langs» turen senere i år. Turen startet i vestenden av Napevannet, et av de største vannene i Fyresdal hvor vi fulgte en liten vei noen kilometer nordover på ski. På vei oppover med utsikt utover det massive Fyresvannet I nordenden av vannet fant vi en fin odde hvor vi akkurat rakk å sette opp teltet å tenne et skikkelig bål før mørket omringet oss. Likevel er dagene mye lysere nå enn bare for noen uker siden. Vi satt rundt bålet i et par timer og fikk i oss en «Real» hver før vi krøp ned i de varme vintersoveosene. Ehhh, jeg glemte ihvertfall ikke pluggene (jo jeg gjorde det, men det fungerer fint med ski og staver) Natten var ikke særlig kald, kanskje rundt fem eller seks minus, men i følge værmeldingen skulle kulden virkelig komme om et par dager. «Simon, i dag er det din tur til å begynne med pulken», vi delte på å dra i tillegg til at vi hadde sekker på rykken, noe som var en grei løsning. Målet for dagen var å gå helt til nordenden av Napevannet også skjære ut i terrenget opp til Sandvann. Det skulle vise seg at denne planen var litt for ambisiøs i disse forholda… Hadde med hengekøyen Draumr 3.0 fra Amok som jeg fikk teste, veldig fornøyd! Er nå blitt ambassadør og produkttester for dem så jeg kommer til å få mange hengekøye-døgn dette året! Simon startet ut med ski, mens jeg valgte å feste skia på pulken å gå med truger. Etter et kraftig tryn i bekken med pulken bakpå var Simon lei av å dra, det var min tur. Vi skulle nå gå opp nesten 200 høydemeter for å runne Napen (på 889 moh). Dette rutevalget angret jeg på i etterkant da det hadde vært så vanvittig mye lettere å gå rundt toppen på isen. Grunnen for at jeg valgte og ikke gå på isen var fordi vannet er regulert noe som kan gjøre isen usikker enkelte plasser, og vi var ikke kjent med isforholda her. Jeg ville ikke ta denne sjansen når jeg og Simon var alene helt uten dekning. Etter seks intense timer med baksing i høy løssnø var klokken allerede over fire. Vi pleier å ha som regel at vi må sette opp leir å tenne bål når klokken er fire for å rekke alt før mørket kommer. Denne dagen gjorde vi et unntak for å forflytte oss lenger. Før vi gikk videre måtte vi bare få i oss litt mat, vi var helt tappet for energi! Etter en «Real» hver dro vi videre, endelig var vi kommet over Napen og ned til vannet igjen. Vi var så slitene at vi ikke orket å gå i terrenget lenger og våget oss ut på isen. Vi borra flere hull med isboret for å være sikre på at isen var trygg. Det var helt umulig å gå på isen uten truger eller ski da det var et 20 centimeters lag med overvann. Vi gikk langs land i en kilometer før vi gikk inn i de massive snømengdene i terrenget igjen. I Nordenden av det vanvittig svære vannet fant vi en fin leirplass med fantastisk utsikt. Vi hadde forflyttet oss med høy intensitet i seks timer og bare gått tre kilometer! Sier litt om hvor tungt det er å forflytte seg i løssnø! Utsikt fra nordenden av Napevann Siden vi gikk helt til klokken var nærmere fem på kvelden hadde vi dårlig tid til å sette opp leir i lyset. Det første vi gjorde var å få opp teltet, noe som er mye lettere å gjøre i lyset. Så gikk vi rundt og sanket ved helt til det mørknet. Problemet med å gå rundt i leiren er at man er nødt til å ha på ski eller truger for ikke å synke ned og bli borte til snøen smelter til våren. Simon i full gang med ved-sankingen! Vi hentet ikke særlig mye ved og bålet varte derfor ikke så lenge, men vi rakk å få kokt opp vann til litt mat og drikke. Et lurt triks for å øke komfort temperaturen i soveposen om natten er å koke opp vann i en flaske som du legger i fotenden av posen. Dette trikset bruker jeg ofte hvis det skal bli kaldt. Leir dag 2 «Det snør skikkelig ute Isak!» Vi våknet opp til at teltet var dekket av snø, YR hadde jo lovet oss fin vær i dag! Jaja, ikke noe å gjøre med det. Vi hadde en lang og rolig frokost i teltet da vi ikke gadd å stresse med å gå ut i snøværet. God morgen! “Jeg tror kanskje vi bør bli bedre på å rydde i forteltet Simon…” Leiren var pakket sammen når klokken var elleve. Alt går fortere for hver dag da rutinene blir bedre og jeg og Simon blir mer samkjørte. Simon startet med pulken i dag også. Vi sa farvel til deg gigantiske Napevannet og gikk videre nordover med kurs mot Napetjønn. På vestsiden av Napetjønn traff vi på en nedsnødd liten traktorvei som vi fulgte til Nape gård på nordvest siden av Napetjønn. Nape gård Her hadde vi en lang og rolig lunsjpause og fikk i oss mengder med mat og drikke. Simon var helt utkjørt etter å ha dratt pulken et par timer i den dype snøen. Var veldig fornøyd med å ha truger på denne turen, veldig nyttige å ha når man går i leiren! Nå var det min tur til å dra, og jeg visste at dette kom til å bli en vanvittig slitsom etappe opp fjellet til Trolltjønn. Det var nærmere 200 meters stigning, noe som er drepen med pulk bakpå, men det skulle gå fint! Jeg holdt et rolig og jevnt tempo mens Simon hjalp til med å dytte med staven bakpå. Etter nærmere en time var vi oppe ved Trolltjønn hvor vi fant en fin bekk hvor vi fylte flaskene med herlig iskaldt fjellvann. Det er veldig viktig å drikke mye når man svetter så mye som vi gjør. Veldig viktig å drikke mye! Klokken nærmet seg allerede fire på ettermidagen! Wow, tiden går fort! «Simon, hvis vi skal rekke ned i Fyresdal for å bli hentet i morgen ettermiddag må vi gå lenger», «Ja, vi går til klokken fem». Jeg fortsatt med pulken videre oppover i terrenget, heldigvis hadde vi funnet et nedsnødd gammelt skuterspor som var mye lettere å gå i enn løssnøen. Dette økte masjtempoet veldig! Vi passerte Saurtjønn og gikk videre helt til Grastjønn hvor vi fant en fin leirplass på vestsiden. Trollvann I dag hadde vi godt åtte kilometer noe jeg var veldig fornøyd med, men det hadde kostet MYE energi! Vi var så slitne at vi gikk rett inn i teltet etter at vi hadde fått det opp. Vi lagde mat og kokte vann med snøen inni teltet, fungerer fint! Leir dag 3 I natt ville det bli veldig kaldt, så vi brukte trikset og kokte vann i to halvlitere og puttet i fotenden av soveposen. Plutselig inni teltet fikk både jeg og Simon dekning og det raste inn meldinger. “Wow! Isak, det er dekning!” Pappa hadde skrevet at han kom for å møte oss i fjellet, men vi hadde jo lagt om ruta og var uten dekning, så han ville nok ikke finne oss. Jeg fikk sendt han en melding med posisjonen vår også får vi håpe at han finner oss i morgen. Simon har akkurat fått på seg noen veldig isete fjell-skisko! Vi våknet opp til et snødekt telt igjen, men også blå himmel! Yess! Det så ut til å bli en strålende dag. Vi pakket sammen i et raskt tempo og kom oss av gårde for å utnytte det fine været. Endelig har fin-været kommet! Skiskoa var våte når vi la oss dagen før og hadde frøse i løpet av natten så de var rimelig kalde og ubehagelige. Vi satset på at de tørket mens vi gikk. Etter et par kilometer var vi kommet til Bjåstøyltjønn hvor vi la oss i solsiden og lagde lunsj. Digg! Mens vi ventet på at Real’n skulle bli ferdig satt vi ut et snøre 30 meter ute på isen. Etter vi hadde spist sa Simon «Isak, har du vært ute på isen og veltet snøre?», «Nei, jeg har ikke rørt det». Simon gikk ut på isen for å sjekke, og så fort han tok tak i stanga ropte han «FISK, FISK!». Jeg løp ut med kamera i handa for å dokumentere fangsten. Han halte den opp og det var en fin liten ørret. Alltid gøy med en fiskefight! Storfiskeren! Mens jeg og Simon satt i solsiden og koste oss med sjokoladerestene kom pappa gående for å møte oss, han hadde klart å finne oss. Han sa han hadde med noe vi kom til å like og tok frem en colaboks til hver av oss i tillegg til en sjokoladeplate! Ohhh! Digg! Klarte også å glemme solbriller, heldigvis hadde Simon et råkult ekstra-par! Etter et altfor langt stopp i sola ved Bjåstøltjønn pakket vi sammen og rant i høy fart nedover mot Fyresdal sentrum. Fyresdalen i sikte! Vi hadde en helt vanvittig flott utsikt mot Seterdalsheiene og det massive Fyresvannet. Etter å ha rent ned 300 høydemeter var vi nede med bilen. Fy søren for en rå tur! God trening til Norge på langs, både fysisk og mentalt. Nå drar jeg igjen på ny tur i Gautefallheiene om en dag, så jeg får håpe at jeg rekker å komme hjem og snu;) Takk for turen Simon! For flere slike innlegg, sjekk ut bloggen/hjemmesiden min her: https://isakfriluft.com/ Sjekk også gjerne ut Youtube-kanalen min hvor jeg legger ut videoer fra turene, blant annet denne (må bare redigere først;) 21 Siter
+Memento mori Skrevet 25. februar 2018 Skrevet 25. februar 2018 Vil anbefale regobs og varslinger derfra. Ligger mye info om is der. Kjente områder med svak is er også merket. 1 Siter
Isak Knutsen Skrevet 26. februar 2018 Forfatter Skrevet 26. februar 2018 7 timer siden, Memento mori skrev: Vil anbefale regobs og varslinger derfra. Ligger mye info om is der. Kjente områder med svak is er også merket. Ja, har faktisk sett på regobs før, veldig nyttig! Tok ingen sjanser, så jeg holdt meg mest på land... ikke særlig gøy å dette gjennom isen når man er langt fra folk uten dekning;) Siter
+Espen Ørud Skrevet 26. februar 2018 Skrevet 26. februar 2018 9 timer siden, Isak Knutsen skrev: Ja, har faktisk sett på regobs før, veldig nyttig! Tok ingen sjanser, så jeg holdt meg mest på land... ikke særlig gøy å dette gjennom isen når man er langt fra folk uten dekning;) Jeg kan røpe at det ikke er noe særlig mer gøy å gå gjennom isen nær folk med dekning.... (Så ta solide forholdsregler) 1 2 Siter
Isak Knutsen Skrevet 26. februar 2018 Forfatter Skrevet 26. februar 2018 Akkurat nå, Espen Ørud skrev: Jeg kan røpe at det ikke er noe særlig mer gøy å gå gjennom isen nær folk med dekning.... (Så ta solide forholdsregler) Hehe, nei det kan jeg tenke meg! Tror vi kan slå fast på at det aldri er gøy å dette gjennom isen Viktig å alltid være på den sikre siden! Siter
Isak Knutsen Skrevet 4. mars 2018 Forfatter Skrevet 4. mars 2018 Har akkurat laget en video fra denne turen, ble mange heftige diskusjoner, mye vakker norsk natur og vanvittige opplevelser! Sjekk den ut her: Abonner gjerne på kanalen min for flere slike videoer her;) 2 Siter
turthomas Skrevet 6. mars 2018 Skrevet 6. mars 2018 Ser ut som dere bruker kortfeller? Min erfaring er at de funker på harde ubderlag slik som vidda etc. Langfeller er det som gjelder i løssnøen 1 Siter
Isak Knutsen Skrevet 6. mars 2018 Forfatter Skrevet 6. mars 2018 13 minutter siden, turthomas skrev: Ser ut som dere bruker kortfeller? Min erfaring er at de funker på harde ubderlag slik som vidda etc. Langfeller er det som gjelder i løssnøen Ja, vi brukte kortfeller. Har ikke kjøpt meg langfeller enda. Tror nok du har rett i at langfeller fungerer bedre i løssnøen ja, men kortfeller er ihvertfall bedre en ingen feller;) Jeg gikk egentlig mest på truger... Siter
Gjest Mareng Skrevet 7. mars 2018 Skrevet 7. mars 2018 En skikelig god langfell i mohair med full bredde på midten griper 2-4 ganger bedre i løssnø enn en kortfell i syntet, og glir dobbelt så bra! Veldig fin film Isak, jeg likte denne veldig godt 👍 Etter min personlige smak synes jeg denne var en stor opptur fra dine tidligere filmer, som jeg synes har vert korte, raske, skifter fort mellom bilder og alt for mye og høy musikk. (Men det er nok mange som mener det motsatte også ) Tenker der var deilig å få levert Cola etter så mye blodslit! Siter
+tshansen Skrevet 7. mars 2018 Skrevet 7. mars 2018 På 3/4/2018 den 11.16, Isak Knutsen skrev: Har akkurat laget en video fra denne turen, ble mange heftige diskusjoner, mye vakker norsk natur og vanvittige opplevelser! Sjekk den ut her: Abonner gjerne på kanalen min for flere slike videoer her;) Nå begynner det å bli så bra at ved veldig små justeringer kan dette bli veldig proft amatør nivå. Dette er uten tvil det beste jeg har sett fra din kant, og du begynner virkelig å mestre de mange mulighetene som finnes i film. Men du gjør fortsatt et par (pirkete) feil som kanskje virker kult/fancy, men trekker litt ned på helhetsinntrykket. Det finnes mange måter å fade inn og ut i nye bilder/klipp, men fallende kamera osv, skaper mer forstyrrelse enn glede for øyet. Jeg ville styrt unna alle slike gimmick effekter. Fade inn og ut (rema 1000 prinsippet) Noen ganger føler jeg at du prater/forteller for at du føler du "må" si noe... Husk dette er film, å et bilde/film sier mer enn tusen ord. Å fortelle at du nå setter opp teltet, for så å vise det er smør på flesk. Fortell heller at dere nå har rigget til camp, og er klare for køyen... eller vis det med bare film uten tale. Måten du spiller på kompisen din, samt den utrolig avslappa holdningen og naturlige dette blir av filmen er ekstremt bra. Spill på han videre i slike filmer så lenge dere begge er på tur. Det samme med innslaget fra faren din. Utrolig bra og gjør veldig mye for helhetsinntrykket. En annen ting ting som er veldig viktig, men som avhenger veldig av hvem du prøver å nå fram til med filmen. Det er lengden. Mellom 5 og 10 minutter er maks av hva en YouTube film bør være. 30 min er alt for langt for folk flest, å de vil spole/hoppe over mye av det flotte arbeidet du har lagt ned i denne filmen. Et triks til å komme forbi dette er å lage del 1 og del 2 av filmene dine. Da blir publikum lurt til å se like mye, men unngår å hoppe over deler av filmen. Når man er på en slik tur, er det veldig mye råmateriale, å det er ekstremt vanskelig å være selvkritisk eller unngå å ta med mye for det formidler gjerne gode ting fra turen. Her finnes det mange teknikker en kan benytte seg av. Du må finne de som passer deg. Takk for turen.... Utrolig imponert over kvaliteten du leverer på denne filmen, blir spennende å følge med videre. 1 Siter
Gjest Mareng Skrevet 7. mars 2018 Skrevet 7. mars 2018 6 minutter siden, tshansen skrev: Mellom 5 og 10 minutter er maks av hva en YouTube film bør være. 30 min er alt for langt for folk flest, å de vil spole/hoppe over mye av det flotte arbeidet du har lagt ned i denne filmen. Kommer an på hva slags film man lager, for der er jeg helt uenig. Når det gjelder turfilmer, synes jeg 30 minutter til 1,5 timer er passelig. Se eks peter perssons kanal (Tv-materiale - Proff kvalitet!). De skikkelige turfilmene der er så lange. (De korte er tester og slikt). Det beste fra friluftsamatørene, ute-avdelingen, pål tørud mv. Er også 30 min+ Disse korte filmene, de synes jeg som regel Legger seg i haugen av uinteressante «snutter», jeg får ikke tid til å «bli med på turen» før den er over... Siter
Isak Knutsen Skrevet 7. mars 2018 Forfatter Skrevet 7. mars 2018 48 minutter siden, Mareng skrev: En skikelig god langfell i mohair med full bredde på midten griper 2-4 ganger bedre i løssnø enn en kortfell i syntet, og glir dobbelt så bra! Veldig fin film Isak, jeg likte denne veldig godt 👍 Etter min personlige smak synes jeg denne var en stor opptur fra dine tidligere filmer, som jeg synes har vert korte, raske, skifter fort mellom bilder og alt for mye og høy musikk. (Men det er nok mange som mener det motsatte også ) Tenker der var deilig å få levert Cola etter så mye blodslit! Da blir langfeller prioritet til neste snø-tur;) Gøy du likte videoen! Ble ganske lang i forhold til de andre jeg har laget... men det er jo gøy å vise litt mer fra turene også. Kommer nok til å variere mellom slike lange, rolige og humoristiske og andre litt kortere, raskere videoer. Det er jo forskjellig hva folk liker, og helt umulig å lage videoer alle synes er perfekte;) Ja, den Colaen smakte legendarisk! Siter
Isak Knutsen Skrevet 7. mars 2018 Forfatter Skrevet 7. mars 2018 29 minutter siden, tshansen skrev: Nå begynner det å bli så bra at ved veldig små justeringer kan dette bli veldig proft amatør nivå. Dette er uten tvil det beste jeg har sett fra din kant, og du begynner virkelig å mestre de mange mulighetene som finnes i film. Men du gjør fortsatt et par (pirkete) feil som kanskje virker kult/fancy, men trekker litt ned på helhetsinntrykket. Det finnes mange måter å fade inn og ut i nye bilder/klipp, men fallende kamera osv, skaper mer forstyrrelse enn glede for øyet. Jeg ville styrt unna alle slike gimmick effekter. Fade inn og ut (rema 1000 prinsippet) Noen ganger føler jeg at du prater/forteller for at du føler du "må" si noe... Husk dette er film, å et bilde/film sier mer enn tusen ord. Å fortelle at du nå setter opp teltet, for så å vise det er smør på flesk. Fortell heller at dere nå har rigget til camp, og er klare for køyen... eller vis det med bare film uten tale. Måten du spiller på kompisen din, samt den utrolig avslappa holdningen og naturlige dette blir av filmen er ekstremt bra. Spill på han videre i slike filmer så lenge dere begge er på tur. Det samme med innslaget fra faren din. Utrolig bra og gjør veldig mye for helhetsinntrykket. En annen ting ting som er veldig viktig, men som avhenger veldig av hvem du prøver å nå fram til med filmen. Det er lengden. Mellom 5 og 10 minutter er maks av hva en YouTube film bør være. 30 min er alt for langt for folk flest, å de vil spole/hoppe over mye av det flotte arbeidet du har lagt ned i denne filmen. Et triks til å komme forbi dette er å lage del 1 og del 2 av filmene dine. Da blir publikum lurt til å se like mye, men unngår å hoppe over deler av filmen. Når man er på en slik tur, er det veldig mye råmateriale, å det er ekstremt vanskelig å være selvkritisk eller unngå å ta med mye for det formidler gjerne gode ting fra turen. Her finnes det mange teknikker en kan benytte seg av. Du må finne de som passer deg. Takk for turen.... Utrolig imponert over kvaliteten du leverer på denne filmen, blir spennende å følge med videre. Tusen takk! Gøy du likte videoen;) Som jeg skrev i en tidligere kommentar i denne tråden kommer jeg til å variere mellom å lage slike lange videoer og andre kortere videoer. Grunnen er fordi det er veldig forskjellig hva folk liker. Når man lager videoer som jeg gjør må man hele tiden velge hvilken målgruppe man vil nå. Folk i min alder vil gjerne ha korte, raske videoer, gjerne med mye musikk og effekter. Mens voksne ofte vil ha lenger, roligere videoer uten særlig mye effekter og musikk. Derfor gjelder det å variere;) Bare for å gi litt bakgrunns info så hadde jeg 15 timer med rå-film etter denne turen (filmer litt mer en folk flest på tur...), så jeg tok vekk det meste kan du si;) Men jeg er enig at jeg sikkert kunne ha kuttet bort noe til. Enig i at det er gøy å ha kompisen min Simon med i filmene, han blir nok med mye fra nå da vi to skal begynne å gå Norge på langs til sommeren sammen. Gøy å ha en å tulle med:) Igjen, gøy du likte videoen og kult at du følger med! Allerede flere videoer på gang og mange kule planer for året som kommer... 1 Siter
GeirMU Skrevet 7. mars 2018 Skrevet 7. mars 2018 Her har ting skjedd raskt fra første spede turrapport! 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.