Gå til innhold
  • Bli medlem

Minikraft er ikke "grønn kraft"


gjest

Anbefalte innlegg

Regjeringen har satt av et fond på 20 milliarder til å utvikle "grønn kraft", blant annet kraftutbygging i bekker og småelver. Jeg synes dette er veldig opprørende, og ser for meg veier og infrastruktur i utallige nye områder. Et søk på "minikraft" på Google gir over 1400 treff, mange av disse er firmaer som skal tjene penger på denne vandalismen.

"I LÆRDAL KOMMUNE, ved Eldrevann, søkes det i dag om konsesjon for et minikraftanlegg som et supplement til tidligere kraftutbygging i området. I en høyde av 1300 m.o.h. skal man fra ulike mindre vannkilder som ligger spredt over et større areal, legge kilometerlange rørgater med svakt fall frem til en felles kunstig mottakerstasjon eller betongdam over terreng. Hvis dette skal bli malen for «små vannkraftverk» i norsk fjellnatur, vil fremtidens turgåere og skiløpere miste gleden ved å gå i tilnærmet uberørt terreng.

De som tar beslutningene om slike «vidtfavnende» kraftverk i høyfjellet i dag, bør tenke på hvordan de selv vil bli bedømt om 50-60 år, når tørrlagte elveleier, nedlagte anleggsveier, steinfyllinger og ikkereparerbare terrengflater ligger tilbake som vitnesbyrd om en fullstendig marginal og meningsløs kraftutbygging." www.dagbladet.no/kultur/2006/06/29/470148.html

Og nå er det definitivt på tide å melde seg ut av statkirken, synes jeg:

http://n24.no/arkiv/article1227154.ece

Senterpartiet er visst motoren bak vandalismen:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1220741.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.