+tshansen Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 Man skal bla godt tilbake i historieboken for å finne en like fin vinter som vi har i år her på Vestlandet. Været er bedre enn på lenge og det går fæla rykter om en veldig flott løype på Hamlagrø i Bergsdalen. Jobben har hytte i området, så det har ramlet inn føre og værrapporter omtrent daglig. Selv er jeg veldig dårlig kjent i området, så i dag var det bare å komme seg opp i området å gjøre seg litt kjent. Det er jo ski inn/ski out fra hytten til løypene. De bukter seg mellom hytter og flott natur og det er ingen ting å si på føret Det er 5 blå på gradestokken, helt vindstille og solen varmer godt. Det går ikke mange meteren før jeg må ha lette i antrekket. Bare å kaste jakken, lue og votter i sekken. Det går frikjører spor i alle retninger. Fristelsen er stor til å følge første spor opp til nærmeste topp, men jeg må holde meg litt igjen for målet med denne turen er å gjøre seg mest mulig kjent Jeg drister meg litt ut av løypa og tar noen av bakkene i pudderet. 10 - 15 cm med styresnø, herregud så nydelig. Å så lekende lett å sette telemarksvinger (i amatørklassen) Jeg krysser hovedveien og beveger meg ganske bratt oppover på baksiden av Alexander Grieghytten. Så det var en del skikjørere som bodde der, men fortsatte turen oppover. Får ta turen innom her å sjekke inn en annen dag Noen kjappe høydemeter å man kommer litt mer opp på fjellet. Her er det kjørt løyper på kryss og tvers, men holder man høyre spor er det en viss sammenheng, selv om det kunne virke litt rotete med en gang. Men her er det mye fine ruter å tråkke utenfor løype. På denne siden av veien skal jeg definitivt tilbake å tråkke opp til de nærmeste toppene. Nedrenningen her helt suveren. Jeg skimtet et følge på 4 et stykke oppi fjellsiden, de hadde nok toppen til venstre på listen. Å skal man dømme på sporene ned igjen, ser det ut som en populær plass å renne Løypen fortsetter nedover til venstre i bildet, så man kan komme ned til "nabobygda" å gå noen åtte tall nede på markene der også. Om jeg ikke tar feil, så er det sporene over isen på vannet som går til Vending også en hytte som står på bucketlisten. Jeg møter to andre karer i løypen, så det er ikke akkurat folksomt her oppe. Hvertfall ikke i ukedagene, men spørs om det ikke blir godt trøkk her oppe siden vinterferien starter til uken Er vi heldig med været, skal jeg ha meg noen turer til opp her neste uke. Grov meg ei lite grop, så jeg fikk laget med lunsj og kakao. Real Turmat - Pulled pork, overraskende god for å være turmat! Godt fornøyd med dagen, man kan ikke annet en å smile etter en dag som dette på fjellet. Spaden fungerer helt utmerket som underlag til Optimus brenneren, men sitteunderlaget mitt ryker på bålet snart. For der er det ikke mye R-verdi Noe kald i hottentotten etter en god pause i snøen. Vis rapporten i Turkartet Vis større kart 9 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjell Iver Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 Takk for en flott turrapport! Så helt supert ut - en fantastisk vinter dette. Du kan jo legge den inn i turkartet også? I fanen "Hvor gikk turen " 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mareng Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 Åja, haha, du er i dalen du også ja Den løypen du har tegnet på kartet, er det preppet løype hele veien? Anbefaler en tur til Vending turisthytte, om du får kjangsen. Finnes mange fine veier å ta inn, men den kvistede vinterløypen er mest vanlig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+tshansen Skrevet 23. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2018 30 minutter siden, Kjell Iver skrev: Takk for en flott turrapport! Så helt supert ut - en fantastisk vinter dette. Du kan jo legge den inn i turkartet også? I fanen "Hvor gikk turen " Jeg får ikke redigert den... Ta deg gjerne friheten å legge den inn for meg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+tshansen Skrevet 23. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2018 (endret) 25 minutter siden, Mareng skrev: Åja, haha, du er i dalen du også ja Den løypen du har tegnet på kartet, er det preppet løype hele veien? Anbefaler en tur til Vending turisthytte, om du får kjangsen. Finnes mange fine veier å ta inn, men den kvistede vinterløypen er mest vanlig. Ja, 90% av den gpx ruten der er preppa løype! Å der er enda mer om du velger å fortsette "mot Bulken" så det er godt med løyper Endret 23. februar 2018 av tshansen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjell Iver Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 18 minutter siden, tshansen skrev: Jeg får ikke redigert den... Ta deg gjerne friheten å legge den inn for meg Prøv nå! kan bli anklaget for korrupsjon for mindre.. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.