Gå til innhold
  • Bli medlem

Er TPU plast greit som materiale for vannbeholder tro?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Så jeg har kjøpt noe som likner en vannpose med håndtak og kork, og uten merking på vannbeholderen og solgt som "food grade PE" så tok jeg å lette etter andre produkt som var like, men som hadde en mer uførlig beskrivelse, og så langt så kan ting tyde på at jeg har en vann-bag laget av TPU ('Thermoplastic polyurethane').

På innsiden av korken i hard plast, finnes inget merke, annet enn tallet "5", tja, kanskje 'polypropylene' bare for å spekulere villt.

Har inntrykk at TPU plast er greit for slikt som vann, men er usikker.

Kom gjerne med en kommentar om hva TPU er for noe og om dette godt kan benyttes til mat og slikt (helt konkret, vann lagring over kort tid).

Jeg tenkte at kanskje det tryggeste ville ellers være PET, plast merket med tallet "1" for resirkulering (men hei, jeg kan ta feil). (PVC har visst tallet "3" tror jeg, og bør i alle tilfelle ikke benyttes til mat tror jeg, uten at jeg er noen ekspert på dette.) Hm, leser nå at "1" plast er ment for engangsbruk og at andre plast sorter er best egnet til bruk flere ganger.

Edit: Leser et sted i en kommentar, hvor det påstås at TPU plast ofte inneholder BPA uten at jeg vet om dette kan stemme.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bisphenol_A

I verste fall kan jeg begrense bruken av en slik foldbar pose, til f.eks slukking av bål med vann hentet fra vann i nærheten.

Et sted, for et helt likt produkt, er noe som under "material" er beskrevet som: EVC, som virker litt mystisk, da jeg ikke finner info om EVC. Høres litt ut som pvc, heh.

Endret av Epletre
Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.