GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Robust og enkel tur mobil med lang batteritid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er pÄ leting etter en skikkelig robust mobiltelefon som tÄler mye, fungerer i kulden, har langt batteritid (helst opp i mot en uke i standby) og som rett og slett kan kastes ned fra fjell uten Ä Þdelegges. Med andre ord en real tur telefon.

Er det noen har peiling hvor jeg fÄr tak i noe slik? Har hÞrt om Cat mobilene, men den eneste knappetelefonen har vist elendig batteritid.

Annonse
Skrevet (endret)

Da er det bare et valg. Sonim xp7

CF50ED90-1327-416E-B4E2-DF3253E5F453.thumb.jpeg.9f4cfcd69dc2146a6f263ee7f73f5395.jpeg

Finnes ikke noen andre som tÄler sÄ mye, og som har sÄ bra batteri.

Har denne selv som hÄndverker og turtelefon. 

Ok kamera, dÄrlig skjerm, god lyd, stabil, men stor og klumpete. SÄ en test hvor de testet alle de telefonen som skulle tÄle mye i en vaskemaskin med stein. De kjÞrte et vaskeprogram og den eneste som virket nÄr de var ferdig var denne. Cat kom ut i deler. Var relativ dyr nÄr jeg kjÞpte den for 1,5 Är siden, hos Telenor sin nettbutikk. Ser de av og til til salgs pÄ Finn ogsÄ. 

IMG_2196.thumb.JPG.a1f8e1d471b3a53f8152899a77caf7a0.JPG

Bilde tatt med den. 

Endret av Memento mori
Lagt inn bilde
  • Liker 7
Skrevet

Takk for et flott tips :) likevel sÄ har denne en haug av ting jeg ikke trenger. En tastetelefon er mer enn nok i mine Þyne (skal kun kunne ringe og txte), og jeg ville nesten anta at alt av over dette kun legger til en stivere pris.

Skrevet

Sist jeg var pÄ vidda hadde jeg med to mobiltelfoner.  En Iphone SE  og en Nokia 105.  Nokiaen var Iphonen helt overlegen.  Billig,  kr 195 og liten og lett var den ogsÄ.  Den var ikke vanntett, uten at det var noe problem. Riktignok kunne jeg kun ringe og sende SMS med den,  og det var jo det jeg skulle.  Standbytiden var pÄ en uke, om jeg ikke husker altfor feil. 

Ved en anledning overnattet jeg pÄ Jegerbu, og skulle jeg ringe gikk jeg bare pÄ utsiden av hytta, mens jeg mÄtte gÄ lengre enn langt opp pÄ en hÞyde fÞr den andre virket.

Om jeg skulle vÊre sÄ heldig Ä komme pÄ vidda igjen kommer jeg til Ä droppe Iphonen, og dermed kan jeg ogsÄ legge en tung powerbank pÄ samme sted.  Bilder tar jeg med mitt lille og vanntette kompaktkamera og med tre ekstrabatterier klarer jeg meg bra. 

• Liker 4
Skrevet

Har en gammel samsung xcover med knapper. Den har edge, sÄ du kan sjekke vÊret via m.yr.no, selv om det tar tid.

Batteriet varer ca Ún uke, jeg har svÞmt med den i sjÞen og 2 minutter etterpÄ snakket jeg i den, den tÄler Ä bli mistet fra trÞer pÄ byggeplasser og har lommelykt. Det er en skikkelig arbeidstelefon, med knapper.

Skrevet

Styr unna CAT (ihvertfall S40) har plagdes med denne i snart to Är - den tÄler forsÄvidt mye, men er komplett ubrukelig pÄ basisfunksjonene. GÄr i svart med jevne mellomrom og mÄ restartes, treg - beregn minst et minutt fra bildet er tatt til det er klart for MMS. Om skjermen er ulÄst gÄr det ikke an Ä svare pÄ anrop, du kan trykke pÄ svar til du blir blÄ, telefonen fortsetter Ä ringe til den blir satt over - ufattelig morsomt i mÞter nÄr man har glemt Ä slÄ av lyd og tilfledigvis sjekker e-post,  dette lÞste den imidlertid selv ved Ä slutte og lage lyd nÄr den ringer (fullt ringevolum stÄr pÄ, skjermen viser at noen ringer, men ikke en lyd kommer fra telefonen), noe som gjÞr at selv om jeg sitter like ved telefonen har jeg plutselig ubesvarte anrop. Batteriet var godt det fÞrste Äret, men nÄ begynner det Ä knapt tÄle en dag. Men her i huset er prinsippet at telefonen skal dÞ fÞr den byttes ut, sÄ inntil videre fÞr den bare vÊre en plage - lÞsningen sÄ langt er Ä bruke en gammel telefon pÄ tvillingsim som lager lyd, slik at jeg skjÞnner at noen ringer.

Men vann og juling i normal turbruk tÄler den.

Hadde Samsung Xcover fĂžr til batteri nr 2 holdt i 6 timer, den fungerte i betraktelig flere Ă„r uten trĂžbbel.

Skrevet
11 timer siden, fjellgubben skrev:

En tastetelefon er mer enn nok i mine Ăžyne (skal kun kunne ringe og txte), og jeg ville nesten anta at alt av over dette kun legger til en stivere pris.

Pris var ikke en del av kriteriene i fÞrste post, bare ekstreme krav. Det er som regel sammenheng mellom dette. 

Sonim lager telefoner som er ekstreme, jeg har brukt disse i mange Är (12?) Ikke mange telefoner som tÄler gjentatte fall fra 1.8 meter i betong gjentatte ganger og som har 3 Ärs garanti pÄ skjermen. 

SkjÞnner at XP7 er dyr, men ut fra det du skriver vil jeg tro at Sonim XP3 dekker dine krav. Men vÊr obs pÄ batterikapasitet, de er oppgitt ved ideelle forhold. NÄr du er i grenseland mellom dekning og ikke dekning, bruker telefonene mye strÞm pÄ Ä fÄ/prÞve Ä holde kontakten. En telefon justere ogsÄ effekten pÄ hvor sterkt den sender, og ved dÄrlig dekning gir den full effekt. Under ideelle forhold blir effekten justert helt ned i 1/100 av full effekt. Dette pÄvirket standbytid i meget stor grad. SÄ opptil en uke hjemme og jobb kan vÊre helt ned 1-2 dÞgn i fjellet, pÄ enkelte modeller.

Jeg har en XP3 med ganske nytt batteri, med et kontantkort i for Þyeblikket. Den er velbrukt, men har ikke vÊrt pÄ tur siste Äret etter jeg fikk xp7. Den kan sende SMS, men ikke MMS, og du kan ringe med den. Den har GPS, Edge, kamera etc men ikke noe av dette er brukbart i praksis. Den har god antenne og ofte virker den, der hvor andre sliter. Har orginal boks og bÞker etc til den, hvis du Þnsker Ä kjÞpe den av meg. send i sÄ fall en pm. Den havner pÄ finn ellers i lÞpet av vÄren, siden turutstyr som ikke er brukt pÄ et Är blir solgt her i huset. 9AD50EFC-2694-41BA-AC03-19DAD866DE7A.thumb.jpeg.57999eb3237e5add321e2f738f757c30.jpeg

Liten og lett sammenlignet med XP7. Lettpakkeren i meg liker den😀

Skrevet

Kanskje off topic, men jeg leste i et nummer av Villmarksliv om en god prosedyre nÄr det var behov for Ä ringe et nÞdnummer.  Ved Ä ta ut simkortet Þkte man mulighetene til Ä nÄ det nettverket som lÄ gunstigst an, uavhengig av hvilket nett du bruker. 

Skrevet

FornÞyd med case fra disse for slippe knuse skjerm og beskyttelse av tlf. Bruker case fra disse og powerbank til reservestrÞm billig lÞsning. Hadde en gammel sony zperia som tÄlte alt, kjÞpte en huawei sÄ vart det et skjerm bytte og case fra disse sÄ har tlf holdt .https://www.armor-x.com

Skrevet

Vi har 2 samsung xcover gt-b2710 og disse tÄler alt. De ble solgt for bare noen fÄ hundrelapper (under 300) pÄ slutten de var i nettbutikkene. Ekstrem batteritid, og tÄler det aller meste. For oss har oppsettet med ekstratelefon pÄ tvillingsim fungert veldig godt.

Les test https://www.tek.no/artikler/samsung_b2710_xcover/80648

SX4-1024x576.956x538.jpg

• Liker 2
Skrevet
44 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Vi har 2 samsung xcover gt-b2710 og disse tÄler alt. De ble solgt for bare noen fÄ hundrelapper (under 300) pÄ slutten de var i nettbutikkene. Ekstrem batteritid, og tÄler det aller meste. For oss har oppsettet med ekstratelefon pÄ tvillingsim fungert veldig godt.

Les test https://www.tek.no/artikler/samsung_b2710_xcover/80648

SX4-1024x576.956x538.jpg

Samme som jeg har, og jeg og bruker tvillingkort.

Bekrefter at de tĂ„ler «alt», ogsĂ„ totalt neddyking i sjĂžvann over tid 👍

Er det noen som vet om det er mulig Ă„ kjĂžpe ekstra batterier til disse telefonene?

Skrevet
1 time siden, Mareng skrev:

Samme som jeg har, og jeg og bruker tvillingkort.

Bekrefter at de tĂ„ler «alt», ogsĂ„ totalt neddyking i sjĂžvann over tid 👍

Er det noen som vet om det er mulig Ă„ kjĂžpe ekstra batterier til disse telefonene?

AB553446BU er batteritypen.

Normalt er mytrendyphone billig pÄ batterier og reservedeler, dessverre har de ikke dette inne for Þyeblikkert.

Bruk Google pÄ batterinummeret, sÄ finner du andre som har.

Skrevet
58 minutter siden, Omnilite skrev:

AB553446BU er batteritypen.

Normalt er mytrendyphone billig pÄ batterier og reservedeler, dessverre har de ikke dette inne for Þyeblikkert.

Bruk Google pÄ batterinummeret, sÄ finner du andre som har.

Takk! Fant til 200kr pÄ lager.

Batteriet fungerer enda, men siden det er omkring 8-10 Är gammlet, sÄ tenker jeg det kanskje er pÄ tide med ett nytt, fÞr det andre slutter Ä fungere og mens man enda kan fÄ tak i nytt? Vet ikke hvor lenge disse holder, ved lite bruk.

• 6 mĂ„neder senere...
Skrevet

Er det noen som har prÞvd Land Rover-telefonen? Den virker interessant, men lurer pÄ hvordan brukervennligheten er pÄ denne - blant annet. 

Skrevet
2 minutter siden, Miamaria skrev:

Er det noen som har prÞvd Land Rover-telefonen? Den virker interessant, men lurer pÄ hvordan brukervennligheten er pÄ denne - blant annet. 

Lurer litt pÄ samme tlf selv..

• 2 uker senere...
Skrevet

Bare til info, om flere ser at den Land Rover-telefonen er pĂ„ kampanje hos ElkjĂžp nĂ„. Den er ikke nedsatt med en eneste krone. Men annonsen varer helt til lĂžrdag, sĂ„ hvis man skal ha den fĂžr den fortsetter Ă„ ha samme prisen sĂ„ mĂ„ man kjappe seg. 😂

• Liker 1
  • Hehe 1
Skrevet
2 minutter siden, Miamaria skrev:

Bare til info, om flere ser at den Land Rover-telefonen er pĂ„ kampanje hos ElkjĂžp nĂ„. Den er ikke nedsatt med en eneste krone. Men annonsen varer helt til lĂžrdag, sĂ„ hvis man skal ha den fĂžr den fortsetter Ă„ ha samme prisen sĂ„ mĂ„ man kjappe seg. 😂

Merkelig! NÄr det er sagt, jeg er utrolig fornÞyd med min Land Rover telefon. LANG batteri tid, kjempe GPS med utrolig detaljert kart, ikke for stor nÄr den kun brukes som telefon og tÄler godt med vann!(kanovelt og diverse) Veldig enkel tommel opp fra min side! :) 

Skrevet
5 minutter siden, Dutton skrev:

Merkelig! NÄr det er sagt, jeg er utrolig fornÞyd med min Land Rover telefon. LANG batteri tid, kjempe GPS med utrolig detaljert kart, ikke for stor nÄr den kun brukes som telefon og tÄler godt med vann!(kanovelt og diverse) Veldig enkel tommel opp fra min side! :) 

Brukervennligheten er ogsÄ grei, eller? Erfaringsmessig har det ogsÄ mye Ä si for min del nÄr det gjelder dingsedangser som telefon.

Skrevet
3 minutter siden, Miamaria skrev:

Brukervennligheten er ogsÄ grei, eller? Erfaringsmessig har det ogsÄ mye Ä si for min del nÄr det gjelder dingsedangser som telefon.

Ja, veldig enkel. Akkurat som en vanlig android smart telefon. 

• 9 mĂ„neder senere...
Skrevet

Jeg har kjĂžpt Land Rover sin, men venter pĂ„ SIMkort som passer i den for Ă„ fĂ„ prĂžvd. SĂ„ jeg vet forelĂžpig ikke sĂ„ mye mer enn fĂžr jeg kjĂžpte den. 😅

Jeg passet pÄ nÄr den nettopp var pÄ tilbud hos ElkjÞp til fire tusen, men ser ogsÄ ut til at det nÄ er andre som selger den sÄnn at den gÄr an Ä fÄ tak i billigere enn vanlig pris hos ElkjÞp.

• Liker 1
Skrevet
PĂ„ 28.6.2019 den 8.26, Miamaria skrev:

Jeg har kjĂžpt Land Rover sin, men venter pĂ„ SIMkort som passer i den for Ă„ fĂ„ prĂžvd. SĂ„ jeg vet forelĂžpig ikke sĂ„ mye mer enn fĂžr jeg kjĂžpte den. 😅

Jeg passet pÄ nÄr den nettopp var pÄ tilbud hos ElkjÞp til fire tusen, men ser ogsÄ ut til at det nÄ er andre som selger den sÄnn at den gÄr an Ä fÄ tak i billigere enn vanlig pris hos ElkjÞp.

Tror kanskje den prisforskjellen er "adventure pack" som ElkjÞp inkluderer. 

Skrevet

Holdt pÄ Ä kjÞpe en sÄnn billig Nokia endte opp med Cat B35 Og jeg gleder meg til en mÄned uten smarttelefon/skjerm. :D

Oppgitt en mÄned standby tid sÄ fÄr vi se hvordan det gÄr. For meg er det bare en telefon pÄ tur og lite mer. Kansje litt FM-radio om det blir ensomt oppe i nord. Men det skal visst gÄ an Ä gÄ pÄ nett med den. Relativt ny ble sluppet i hÞst. 

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.