Gå til innhold
  • Bli medlem

Turistinformasjon


-Mari-

Anbefalte innlegg

Når dykk besøker/ringer til ein turistinformasjon i Noreg, kva ynskjer dykk å få av info? Kva krav set dykk til den som informerer? Ville du ringt til ein turistinformasjon for å få råd?

Har sett eindel varierande her, vil gjerne høyre andre sine synspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tanken om å ringe turistinformasjon har aldri slått meg.

Det har hendt, at jeg har passert et tettsted, sett på klokken og funnet at jeg har tid til å rekke en lokal fjelltopp. Da har det hendt at jeg har svingt innom en lokal turistinformasjon, men har for det meste opplevd at de som står der er 17-18åringer på sommerjobb, fullstendig ute av stand til å si noe om de lokale fjellene.

Uten at jeg hever noen øyenbryn av den grunn. Hvorfor skulle jeg ha flaks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. synes det er flott at Turistinformasjonene har info om de lokale fjelltoppene. Slik som når jeg skulle på 7 søstre fikk jeg tilsendt 2 kart med rutene inntegnet, parkeringsinformasjon osv. Og etterpå fikk jeg tilsendt en Diplom fra samme turistkontor.. :DB)

Har sett at i Kristiansund opererer de med masse brosjyrer med info om lokale fjelltopper, både avanserte og minder avanserte turer, samt info om fellesturer. Slikt kan kun være positivt, og gjør at flere kommer seg til fjells.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turistinformasjon kan være svært nyttig. Dessverre er min egen erfaring med all slags informasjonstjenester ikke den beste. Fordi jeg bor i Nederland og må ordne det meste herfra er jeg alltijd glad for hjelp. Det som finnes på Internet er ikke alltid like bra. Jeg husker fremdeles godt at jeg nesten måtte ta taxi fra Gjendesheim til Beitostoelen fordi rutetetidene ikke stemte.

Som regel bruker jeg E-mail i stedet for å ringe. Det er atskillig enklere. Jeg får nesten altid svar, men det er som regel lite brukbart. Det virker som de fleste turistinformasjonene har en regel som sier at de uansett må svare, men ofte er svaret at de ikke vet noe. Det samme er egentlig ofte hva man treffer på her på Fjellforum. Masse mennesker som gjerne vil gjette på riktig svar uten å virkelig ha peiling på det riktige svaret.

Men tilbake til hva du skriver:

"Når dykk besøker/ringer til ein turistinformasjon i Noreg, kva ynskjer dykk å få av info?"

Pålitelig informasjon om lokal transport er viktig: muligheter, beste alternativ for bussruter etc. Transport til og i fjellverdenen uten bil (jeg kommer vanligvis med fly til Oslo) er alltid begrenset. Dette er fra utlandet også temmelig vanskelig å finne. På engelsk er det vel enda verre, tipper jeg. Eventuelt billige overnattinger underveis er noen ganger interessant. Informasjon om private hytter som ikke har gode Internet-sites. F.eks. Torfinnsbu har ingen site og det eneste man finner på Internet er telefonnummer og antall sengeplasser.

" Kva krav set dykk til den som informerer?"

Minimalt et skikkelig svar: ikke bare forsøk på å slippe unna med et høflig "Jeg vet det ikke, men jeg vet vel masse om spørsmål du ikke stilte". Hvis man ikke vet svaret i hvert fall et forsøk på å fortelle / finne ut hvor man kan komme videre. Svar må ta personer seriøst!

Ville du ringt til ein turistinformasjon for å få råd?

Ikke ringe, men E-mail. Jeg har nesten aldri mulighet til å ringe fra jobben (ma.o. innenfor tiden dere er åpne), så E-mail er absolutt beste medium. Og svaret er ellers ja: hvis jeg a) vet hvilken informsjon dere kan gi (sett det oversiktelig på site med skikkleige links og regelmessig updating) og B) jeg får skikkelig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har hendt, at jeg har passert et tettsted, sett på klokken og funnet at jeg har tid til å rekke en lokal fjelltopp. Da har det hendt at jeg har svingt innom en lokal turistinformasjon, men har for det meste opplevd at de som står der er 17-18åringer på sommerjobb, fullstendig ute av stand til å si noe om de lokale fjellene.

Når jeg tenker tilbake, var vel et av disse stedene Lom. Husker ikke hvilket fjell det var snakk om, men antar det var Lomsegga. Det endte med at jeg dro videre, uten å legge igjen noe penger i bygda.

Nå som de fleste interessante fjell er godt dokumentert på internett, med Fjellforum som utmerket startside, så ville jeg neste gang stoppet på Turistinformasjonen, dersom jeg visste at der var tilgang til internett.

Det kan godt hende at dette allerede er implementert på de fleste turistinformasjoner. I så fall, veldig positivt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.