Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Planlegger å gå en rundtur i Rondane med 13- og 15-åringen. Gjerne fra nordsiden, med tre til fem overnattinger i turisthytter. Anbefalinger?

(Ja da, de er begge svært fjellvante, vi har gode klær og godt utstyr, og vi følger fjellvettreglene! :))

Endret av MortenL
Annonse
Skrevet

Når du sier overnatte på turisthytter, så regner jeg med du vet at disse er vinterstengt, dvs. selvbetjent?
Hvilket tidspunkt har du tenkt? 
Hva med å starte fra Straumbu og gå derfra til Bjørnhollia for så neste dag gå til enten Dørålseter eller Rondvassbu, for så å bruke en av de som utgangspunkt for dagsturer. Et annet alternativ er rundturen Bjørnhollia - Dørålseter - Rondvassbu - Bjørnhollia.
Et annet alternativ er å gå fra Hjerkinn for så å gå til Grimsdalsseter. Jeg vet ikke helt om jeg ville anbefalt å gå turen videre med full oppakning over til Dørålseter derfra. Oppstigning til passet i Dørålsglupen kan være krevende.

Skrevet
31 minutter siden, martin.m skrev:

Et annet alternativ er å gå fra Hjerkinn for så å gå til Grimsdalsseter. Jeg vet ikke helt om jeg ville anbefalt å gå turen videre med full oppakning over til Dørålseter derfra. Oppstigning til passet i Dørålsglupen kan være krevende.

Man behøver ikke gå Dørålsglupen for at komme fra Grimsdalsseter til Dørålseter. 3-4 km mod øst er der en meget lettere mulighed, men der er lidt længere at gå.

Skrevet
3 timer siden, Lars M skrev:

Man behøver ikke gå Dørålsglupen for at komme fra Grimsdalsseter til Dørålseter. 3-4 km mod øst er der en meget lettere mulighed, men der er lidt længere at gå.

Ja, jeg vet det er en mulighet. Man kan droppe å gå fra Grimsdalsseter via Haverdalen for å komme til Dørålsseter. Man kan ta veien nordøstlig og gå Grimsdalen for så å gå over til Dørålstjørnin som ligger litt forbi Haverdalen for så å gå til Dørålsseter. Eller man kan krysse over til Haverdalen for så å gå denne ned og dreie mot høyre i enden av dalen for å komme til Dørålstjørnin og så til målet. Men tanken min er at denne turen kan være noe tøff for en på 13 år i Rondane alt etter snø/vind og vinterforhold for øvrig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.