Populært innlegg Smaltur Skrevet 23. januar 2018 Populært innlegg Skrevet 23. januar 2018 (endret) Har startet nedtellinga til det som kan bli vårens fineste eventyr. Planen er å starte fra Halsjøen i Våler (innsjø på svenskegrensa) og ta en dag av gangen i retning sørover. Forventer ikke at det er kjørt noen løyper, men legger sporet der det passer på norsk eller svensk side, og gleder oss til å ha vårsola i øynene over Finnskogens myrer i gjennom furuskogen, krysse ferske elgspor, raste ved gamle finneboplasser, kanskje kikke på orrfuglleiken en tidlig morgen, og kanskje se et ulvespor eller to. Vi lar teltet bli igjen hjemme, tar heller med en god presenning og ei skikkelig buesag og øks, så det blir fine netter ute. Og sikkert noen under tak i gamle skogsarbeiderkoier, åpne buer og gapahuker, som det er mange av i området. Jeg har ferdes mye på Finnskogen både sommer og vinter, kanskje mest om høsten, men gleder meg til lange dager på ski med pulk og godt med mat og utstyr. Bikkja er lett å overtale, og kjæresten min har også bekreftet at hun er klar. I øyeblikket tørrtrener hun med bildekk på slep, så naboene hennes spør om hun skal krysse Grønlandsisen. Det skal hun ikke, i såfall er vi solid ute av kurs. Minnes ennå en påske for rundt 20 år siden, da vi var tre kompiser som prøvde oss på en ukestur i samme område, med alt på ryggen, pill råtten snø og veldig slitsomme dager. Denne gangen blir det fjellski med kortfell, staver med gode trinser, bagasjen i pulken og forhåpentligvis ei kald uke med relativt hardt føre og uten de store snøfall. Hvis noen har erfaringer som er relevante, så er jeg takknemlig for det. Har veldig begrenset erfaring med pulk, har en pariserpulk og gikk en ukestur i Femundsmarka i fjor, pluss en helgetur på Finnskogen (bildet nedenfor). Det fungerte ganske bra, da hadde jeg rundt 25 kg i pulken, det blir det nok nå også. Har du erfaringer om overnattingssteder, scooterled (greit å vite om vi blir lei av å lage spor) og annet, så tas det i mot med takk. Har ikke helt bestemt oss om vi tar med isbor og fiskeutstyr, men det er godt mulig. Jeg kommer med en turrapport når turen er unnagjort, men hyggelig om noen har tips og erfaringer å melde. Vi kommer til å ta det ganske rolig, og fremdriften er avhengig av føret. Tipper turen ender i nærheten av innsjøen Røgden. Tar med mat for ei uke, så vi trenger ikke proviantere. Bildet nedenfor er fra Statskogs åpne husvære på Kvåho. Vi tok en helgetur dit med pulk i fjor, det var da tanken om en ukestur med ski og pulk ble sådd. Endret 23. januar 2018 av Smaltur 9 1 Siter
turthomas Skrevet 23. januar 2018 Skrevet 23. januar 2018 Jeg hadde tatt med langfeller. Det kan være kupert mellom myrene. Fiskebein i løssnø er ingen høydare. Gjorde den feilen når jeg fikk mulighet for kortfell. Du kan tro jeg var glad når kompisen fiska frem reserve fellene sine 1 Siter
Gjest Björn Skrevet 23. januar 2018 Skrevet 23. januar 2018 3 timer siden, Smaltur skrev: Vi lar teltet bli igjen hjemme, tar heller med en god presenning og ei skikkelig buesag og øks, så det blir fine netter ute. Og sikkert noen under tak i gamle skogsarbeiderkoier, åpne buer og gapahuker, som det er mange av i området. Tänk på att i Sverige så är det inte tillåtet att ta något annat som ved än på marken liggande lösa pinnar. Vindfällen eller stående träd är inte tillåtet. Siter
qwer993 Skrevet 23. januar 2018 Skrevet 23. januar 2018 19 minutter siden, Björn skrev: Tänk på att i Sverige så är det inte tillåtet att ta något annat som ved än på marken liggande lösa pinnar. Vindfällen eller stående träd är inte tillåtet. Svenskene er verst i verden på snauhogst så det der gir lite mening. 1 Siter
Smaltur Skrevet 23. januar 2018 Forfatter Skrevet 23. januar 2018 1 time siden, turthomas skrev: Jeg hadde tatt med langfeller. Det kan være kupert mellom myrene. Fiskebein i løssnø er ingen høydare. Gjorde den feilen når jeg fikk mulighet for kortfell. Du kan tro jeg var glad når kompisen fiska frem reserve fellene sine Takk, veldig bra tips! Og minner meg på at langfellene trenger nytt lim. Har ingen erfaring med å tilføre nytt lim, men det er det sikkert en annen tråd her på forumet som tar opp. Siter
Smaltur Skrevet 23. januar 2018 Forfatter Skrevet 23. januar 2018 30 minutter siden, Björn skrev: Tänk på att i Sverige så är det inte tillåtet att ta något annat som ved än på marken liggande lösa pinnar. Vindfällen eller stående träd är inte tillåtet. Tja. De som lager lovene har neppe prøvd å grave frem tørre kvister under en meter snø. Jeg synes det er en vesentlig forskjell på å fyre opp ei 400 år gammel fururot i Femundsmarka og ei knekt tørrgran inne på svensk side av Finnskogen. Siter
Tiur3 Skrevet 23. januar 2018 Skrevet 23. januar 2018 56 minutter siden, Björn skrev: Tänk på att i Sverige så är det inte tillåtet att ta något annat som ved än på marken liggande lösa pinnar. Vindfällen eller stående träd är inte tillåtet. Samme regler i Norge. .:) Norge og Sverige har vel omtrent samme regelverk på dette området. Men, noen tar seg nok litt til rette. 1 Siter
Tessatroll Skrevet 24. januar 2018 Skrevet 24. januar 2018 20 timer siden, Smaltur skrev: Takk, veldig bra tips! Og minner meg på at langfellene trenger nytt lim. Har ingen erfaring med å tilføre nytt lim, men det er det sikkert en annen tråd her på forumet som tar opp. Enkel sak. Hårføner som varmar opp eit og eit stykke (kanskje 15-20 cm i slengen) , skrap av med metallskrape. Legg på ny lim. Ikkje ver redd for varmen når du nyttar føna. Det skla vere godt og varmt så går limet av enkelt. Om du er på Instagram finn du nok bileter av prosessen på min profil, therese.moe.oye Siter
Smaltur Skrevet 25. januar 2018 Forfatter Skrevet 25. januar 2018 15 timer siden, Tessatroll skrev: Enkel sak. Hårføner som varmar opp eit og eit stykke (kanskje 15-20 cm i slengen) , skrap av med metallskrape. Legg på ny lim. Ikkje ver redd for varmen når du nyttar føna. Det skla vere godt og varmt så går limet av enkelt. Om du er på Instagram finn du nok bileter av prosessen på min profil, therese.moe.oye Tusen takk for info, Tessatroll! 1 Siter
Smaltur Skrevet 9. mars 2018 Forfatter Skrevet 9. mars 2018 Da er det et døgn til avmarsj. Meldt en del nedbør, i tillegg til at det allerede er i meste laget med snø, så vi er forberedt på tungt føre. Satser på proviantering i Bograngen på svensk side etter 2-3 dager, så blir det litt mindre å dra på. Det er lenge siden det har vært så mye snø i området som det er nå, vi har med en kraftig spade til leirbruk. Nå kjenner jeg den gode kriblinga i kroppen som alltid kommer når villmarka kaller. Beste følelsen som finnes... Turrapport kommer etter hvert : )) 4 Siter
Smaltur Skrevet 20. mars 2018 Forfatter Skrevet 20. mars 2018 Tungt ble det i nysnøen, men en veldig flott tur. Finnskogen vinterstid er nydelig, og ingen trengsel. Faktisk så vi ikke andre folk på tur i det hele tatt. Planlegger en snarlig turrapport, men legger ut et par bilder her som en liten forsmak : )) 4 Siter
E.R. Skrevet 20. mars 2018 Skrevet 20. mars 2018 32 minutter siden, Smaltur skrev: Tungt ble det i nysnøen, men en veldig flott tur. Finnskogen vinterstid er nydelig, og ingen trengsel. Faktisk så vi ikke andre folk på tur i det hele tatt. Planlegger en snarlig turrapport, men legger ut et par bilder her som en liten forsmak : )) Ser knallbra ut! Men voldsomt til spor dere har tråkket i bilde 2 da. ;-P 1 Siter
Smaltur Skrevet 21. mars 2018 Forfatter Skrevet 21. mars 2018 På 20.3.2018 den 20.19, E.R. skrev: Ser knallbra ut! Men voldsomt til spor dere har tråkket i bilde 2 da. ;-P Ja, man må sette noen spor etter seg! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.