Mayhassen Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Hei, Hadde tenkt meg en tur fra Glittertind og innom Austre Glittertindoksle på veien ned, men der ser jeg at det ligger en aldri så liten brevandring i veien. Jeg har ingen erfaring med brevandring fra før, det jeg lurer på er om denne lille biten er sikker å gå alene. Noen som har litt detaljert info å komme med? Siter
Odin Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Hei. Har ikke gått akkurat den ruta du planlegger, men ut i fra kartet kan jeg se at det ligger et brefall i skaret der du muligens tenker på å krysse. Det er endel sprekker i brefallet. Jeg ville pakket sekken for breområder og tatt med en kompis. Regner med at noen andre her på forumet kan bidra med mer informasjon. Du kan kikke litt på området på www.Norgeibilder.no Glittertind: UTM 32 Nord 6835413 Øst 476563 Siter
Kim Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Folk går over den passasjen uten tau, men det er sprekker der. Faktisk er noen av dem tidvis ganske store så jeg ville ikke gått over der uten utstyr. Siter
Mayhassen Skrevet 27. juni 2006 Forfatter Skrevet 27. juni 2006 ok, takk for svar, det får nesten bli en vurderingsak der å da tror jeg. Er det ferske spor og været er bra tar jeg vel turen over, er jo på stien jeg går uansett så Siter
knut stabell Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 Hei ! Valgte selv å gå der med full egenforankring, snøanker og øks kombinert med sondering. Jeg kjente ikke breen og vurderte den med potensiale for sprekker. Et alternativ til bare å gå i andres "fotspor" er jo å låne ei breøks på Glitterheim og og gå med tett sondering med øksa, alternativt å høre om de har en skistav uten trinse å låne bort. Betydelig sikrere enn uten. Anbefaler ellers alltid to isskruer med fotløkker lett tilgjengelig om du skulle gå igjennom. knut Siter
Erik Skrevet 27. juni 2006 Skrevet 27. juni 2006 Jeg har sett ualminnelig stykke sprekker akkurat her. Du må ikke finne på å gå over der uten (1) være i taulag og (2) samtidig sondere for sprekker. Å dra alene over denne breen på denne tid på året er selvmordsforsøk. Verken mer eller mindre. Og ikke tro at det er lett å bruke isskruer og fotløkker så er man oppe igjen. Sprekkene kan være 15-20 meter dype før man stopper. Da stopper man også helt flatklemt uten særlige muligheter til å bevege armer og ben. Dessuten kan man være rimelig mørbanket av turen nedover og dermed heller ikke i stand til å gjøre noe fornuftig selv om "landingsstedet" ikke er for trangt. Jeg spurte faktisk om kryssing av denne breen på Glitterheim for mange år siden. En eldre kar som betjente resepsjonen ga meg et stygt blikk og klar ordre om å holde meg unna. Siter
Alek Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 Det spørs akkurat hvor man krysser. Jeg har selv sett en sprekkefri pasasje da all snøen på breen var smeltet bort. Men pasasjen er ikke så alt for bred, og man er derfor alltid nær sprekkområdene. Så med snø på breen bør man nok glemme å gå usikret over. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 1. august 2006 Skrevet 1. august 2006 Synes det er kjempeflott av Erik å gi klar beskjed. Siden trådstarter sier han ikke har noen erfaring med bre, er det helt på sin plass å si fra om hva slags risiko denne passasjen faktisk innebærer, i hvertfall hvis breen er snødekt. Synes det er rart at det ikke har vært flere som har svart på samme måte av de rutinerte fjellgutta her inne Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.