Gå til innhold
  • Bli medlem

Ulykke: Gikk utenfor skavl på ski.

Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Så en film på youtube nettop, det er sikkert flere som følger kanalen: 

Jeg har selv vert alt for nær skavler på tur, men aldri falt utenfor. Jeg ble litt skremt av videoen...

Man kan jo unngå å dra på tur i dårlig vær, men dårlig sikt, tåke og whiteout kan man oppleve når som helst om vinteren, og det kan vare veldig lenge. Så lenge at man ikke kan ligge seg værfast til det går over. En slik skavl kan oppstå på det som nærmest er en tilsynelatende flat vidde og være utrolig vanskelig å se. Så hvordan kan man gradere seg mot å gå utfor en skavl på tur om vinteren? Hvilke triks/hjelpemidler/forhåndsregler har dere?

Jeg tenker at nummer 1 er å alltid stoppe hver gang man ser en annen vei eller ser ned på kart/kompass/GPS. Men dere har nok mer å komme med.

(Jeg leste en gang at noen mente at det kunne være lurt å vente til det ble mørkt, og heller gå med hodelykt, hvis alternativet er å gå i whiteout på dagen. Men jeg vet nå ikke helt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, hodelykt vil/kan virke. Med mye snøfokk kan det hende det lønner seg å ha den rundt brystet i stedet for rundt hodet. Spesielt om hensikten er å se bakken. For det kan være ekstremt irriterende med mye snø som lyses opp rett foran ansiktet. Det blir slitsomt. Vurderes for så vidt fra gang til gang. Det er få fasiter. 

Om man MÅ forflytte så fordrer det gjerne at man har muligheter til å sette opp/søke ly om det skulle bli helt for ille. Kaste-stav-trikset fungerer (en taustump rundt staven forenkler dette). Det sinker deg noe voldsomt, men til gjengjeld øker det sikkerheten med mange hakk. Dvs - du kaster staven foran deg hele tiden/hver gang du er ikke er 100% sikker på at det fortsatt er rett frem foran deg. Det vil stort sett hindre deg i den type uhell.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Jepp, hodelykt vil/kan virke. Med mye snøfokk kan det hende det lønner seg å ha den rundt brystet i stedet for rundt hodet. Spesielt om hensikten er å se bakken. For det kan være ekstremt irriterende med mye snø som lyses opp rett foran ansiktet. Det blir slitsomt. Vurderes for så vidt fra gang til gang. Det er få fasiter. 

Om man MÅ forflytte så fordrer det gjerne at man har muligheter til å sette opp/søke ly om det skulle bli helt for ille. Kaste-stav-trikset fungerer (en taustump rundt staven forenkler dette). Det sinker deg noe voldsomt, men til gjengjeld øker det sikkerheten med mange hakk. Dvs - du kaster staven foran deg hele tiden/hver gang du er ikke er 100% sikker på at det fortsatt er rett frem foran deg. Det vil stort sett hindre deg i den type uhell.

Dette med dårlig sikt og hodelykt kjenner jeg igjen fra dykking. Lykt på hodet er da ubrukelig pga. man lyser opp alt som svever foran ansiktet.

Ett tau på staven var smart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd dette selv, er en grei erfaring å ta med seg :)

Jeg og whistler presset på litt for lenge og det ble egentelig for mørkt og litt for mye vind til at sikten var forsvarlig. Det artige var at jeg stoppet opp for å snu meg å prate til @whistler om at sikten var dårlig og vi var begge enige om at vi måtte finne et sted å slå opp teltet. Så tok jeg et halvt stavtak og ramle ned en skavel! Var ikke mer en et par meter og det var puddersnø - skjedde heldigvis ikke noe skader med meg eller utstyr :) Vi slo derfor opp teltet omtrent der jeg landa på trynet :):):) 

• Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Har opplevd dette selv, er en grei erfaring å ta med seg :)

Jeg og whistler presset på litt for lenge og det ble egentelig for mørkt og litt for mye vind til at sikten var forsvarlig. Det artige var at jeg stoppet opp for å snu meg å prate til @whistler om at sikten var dårlig og vi var begge enige om at vi måtte finne et sted å slå opp teltet. Så tok jeg et halvt stavtak og ramle ned en skavel! Var ikke mer en et par meter og det var puddersnø - skjedde heldigvis ikke noe skader med meg eller utstyr :) Vi slo derfor opp teltet omtrent der jeg landa på trynet :):):) 

face with tears of joyface with tears of joyface with tears of joy
Egentlig ikke noe å le av da det føltes rimelig dramatisk akkurat det korte øyeblikket jeg ikke visste hvor langt ned det var. Absolutt ikke til å spøke med, selv om det på kartet ikke var noen bratter der vi befant oss.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.