Populært innlegg qwer993 Skrevet 6. desember 2017 Populært innlegg Skrevet 6. desember 2017 Ferdig med Real? Neida så ille er det ikke. Jeg har alltid syntes Real har smak greit og bruker det en god del, selv om posene er blitt mindre enn de var. Blander inn tørket kjøttdeig, smør og kanskje potetmospulver så blir det en bra turmiddag synes jeg. Så jeg ble litt overrasket da sønnen min ikke ville ha Real på tur. At han spiser lite av realposene har vært et problem på en lang fjelltur. Valgt blant de mange ting som matcher farens kokkekunnskaper, så ville han ha toroposer som alternativ til Real. Selv brukte jeg endel toroposer på tur før, men har sluttet med det fordi det gir høyere brennselforbruk/vekt (pga småkokingen) og mer oppvask. Så jeg laget noe jeg har tenkt på lenge, en “matkoker” for supper og grøt. Den har fungert fint til toroposer, og ikke minst når det gjelder morgengrøten om vinteren er den veldig grei synes jeg. Matkokeren er bare et oppskåret liggeunderlag som er limt sammen. Den rommer 1 liter og veier 27 gram. En oppbevaringspose for mat fra Rema på 2 liter passer fint oppi. Under transport passer en halvliters brenselflaske inni, sammen med lokket. Bildet over viser størrelsen på en pose Real turmat, sammenlignet med (fra venstre): 1/2 pose (90g) Toro pasta bolognese, 1/2 pose (140g) Toro meksikansk gryte familipakning, 1 pose Toro kjøttsuppe inkl. 1 pose nudler. Alt ferdig til bruk ved tilsetning av vann i posen + feks. tørket kjøttdeig mm. Da jeg gikk på Hardangervidda i sommer bidro nok det lavere pakkvolumet til at jeg greide å pakke meg ned i en mindre og lettere sekk enn vanlig. En litt lengre skje er en fordel, den på bildet til høyre har ganske skarpe hjørner som passer godt nede i matkokeren. Jeg blander inn 60g tørket kjøttdeig eller karbonadedeig i toroposene. I den mexikanske gryten er det også godt å bruke biter av sterk spekepølse. “Koke”tider? Det tar lengre tid enn med Real. Koketidene varierer mellom posene. Meksikansk gryte tar lengst tid på å trekke, rundt 30 minutter. Pasta bolognese 20 minutter og kjøttsuppe med nudler kortere, kanskje under 15 minutter. Etter 10 minutter har den tørkede kjøttdeigen fått en konsistens omtrent som stekt kjøttdeig, etter 20 minutter er den myk. Felles for alle toroposene er at ris, pasta, grønnsaker osv. fremdeles har en viss tyggemotstand etter overnevnte tidsforløp. Dette synes jeg gjør posene bedre enn ellers, feks har grønnsakene i kjøttsuppen mer smak enn jeg ellers har merket. Når det gjelder havregrynsgrøten så er havregrynene av lettkokt type og blir til normal grøt, tar antagelig mindre enn 10 minutter. Tørkingen av kjøttdeig-/karbonadedeig gir redusert vekt og lang holdbarhet. Vekteksempel: 400g rå karbonadedeig ->260g stekt->120g tørket. Etter endt måltid er det bare å kaste posen. For meg som ikke bedriver mer avansert kokekunst på tur så er variasjon i posematen kjærkomment, og det gjør heller ingenting at toroposene koster mindre enn Real turmat. 35 Siter
famjsv Skrevet 6. desember 2017 Skrevet 6. desember 2017 Jeg har gjenbrukt posene fra real, jeg... Siter
Jan Erik Hansen Skrevet 6. desember 2017 Skrevet 6. desember 2017 Supert tips. Greit å "slippe" oppvasken, og så er gryta ledig til kaffekoking mens du venter på at maten blir ferdig Bruker selv å bare la toro-/knorrposene trekke i gryten, og så gi et lite oppkok til slutt for å få varm mat (sparer drivstoff). Siter
+Memento mori Skrevet 6. desember 2017 Skrevet 6. desember 2017 Jeg har kjøpt en lang skje med glatt spisedel, denne er lettere å rengjøre. Merke er Titaner 5 Siter
Gjest Mareng Skrevet 7. desember 2017 Skrevet 7. desember 2017 Hvilke plasposer bruker du? Brødposer smelter vel når du heller kokende vann oppi? Veldig bra opplegg Siter
qwer993 Skrevet 8. desember 2017 Forfatter Skrevet 8. desember 2017 Mareng skrev (På 7.12.2017 den 5.49): Hvilke plasposer bruker du? Brødposer smelter vel når du heller kokende vann oppi? Veldig bra opplegg Ekspander Takk! Jeg har brukt disse posene fra Rema, de ser ikke ut til å ta skade av varmen. Brødposene på Rema er 6 liter og transparente, har ikke prøv dem. Siter
qwer993 Skrevet 8. desember 2017 Forfatter Skrevet 8. desember 2017 Memento mori skrev (På 6.12.2017 den 21.59): Jeg har kjøpt en lang skje med glatt spisedel, denne er lettere å rengjøre. Merke er Titaner Ekspander Titan? Skjeen jeg kjøpte ser helt lik ut i formen men er laget av aluminium. Siter
+Memento mori Skrevet 8. desember 2017 Skrevet 8. desember 2017 qwer993 skrev (På 8.12.2017 den 19.55): Titan? Skjeen jeg kjøpte ser helt lik ut i formen men er laget av aluminium. Ekspander Jeg har denne og en som er 100% lik bortsett fra navnet som står på. Den andre er Toaks long spoon. Må være laget i samme pressa. Begge skal være titan tc4, og jeg er temmelig sikker på at det er titan. Men syns i noen tilfeller at høykvalitets produkter i aluminium/ billig titan kan være vanskelig å skille fra hverandre uten destruktiv testing. Men så lenge funksjonen er ivaretatt bryr jeg meg litenom det. Vet noen om en enkel NDT metode for å skille så gi meg gjerne et tips. Siter
Omnilite Skrevet 8. desember 2017 Pålogget Skrevet 8. desember 2017 Memento mori skrev (På 8.12.2017 den 20.53): Vet noen om en enkel NDT metode for å skille så gi meg gjerne et tips. Ekspander Vet ikke om det er en "idiotsikker" metode, men riper i et titanmateriale vil ha/få samme farge som overflaten. Titan oksyderer på en måte så det gjenvinner farge. Jeg har en klokke som fikk hard medfart etter et uhell på sykkel, alle hakk og riper vises, men har samme farge som resten. Mulig alu legeringer har forskjellig grunnfarge, men når det "behandles" er det vel bare på overflaten. Så hvis ikke jeg er helt på jordet skulle en ripe avsløre hvilket materiale det er. Siter
stjernehimmel Skrevet 10. desember 2017 Skrevet 10. desember 2017 Jeg har selv brukt mye brød- og fryseposer opp igjennom årene for å slippe oppvask, spare tid, etc. Men merk at disse gir fra seg stoffer når de får varm mat i seg. Jeg har nå gått over til vakumposer, de som brukes til vakumpakkemaskiner. Disse er godkjent for høye temperaturer (noe de tidligere nevnte posene ikke er), og kan også vaskes i oppvaskmaskinen når man kommer hjem. Da er man jo riktig så trendy med gjenbruk av produkter også Et raskt googlesøk gir gode og billige selgere av slike poser, men det enkleste er nok å stikke innom en av de større kjedene som selger vakummaskiner. Dette er ikke skrevet for å peke med fingeren mot noen, kun til informasjon God tur! 1 Siter
qwer993 Skrevet 10. desember 2017 Forfatter Skrevet 10. desember 2017 stjernehimmel skrev (På 10.12.2017 den 13.17): Jeg har selv brukt mye brød- og fryseposer opp igjennom årene for å slippe oppvask, spare tid, etc. Men merk at disse gir fra seg stoffer når de får varm mat i seg. Jeg har nå gått over til vakumposer, de som brukes til vakumpakkemaskiner. Disse er godkjent for høye temperaturer (noe de tidligere nevnte posene ikke er), og kan også vaskes i oppvaskmaskinen når man kommer hjem. Da er man jo riktig så trendy med gjenbruk av produkter også Et raskt googlesøk gir gode og billige selgere av slike poser, men det enkleste er nok å stikke innom en av de større kjedene som selger vakummaskiner. Dette er ikke skrevet for å peke med fingeren mot noen, kun til informasjon God tur! Ekspander Posene på bildet over er laget av "100% ny polyetylen LLDPE". Jeg søkte på vakuumpose (kalles også kokepose) og de ser ut til å være laget av samme materiale, polyetylen+polyamid. Disse rommer omtrent 2 liter:https://www.lava-scandinavia.no/produkt/poser-tilbehor/vakuum-poser/vakuum-kokeposer-taler-115c/lava-vakuum-kokepose-20x30cm Her skilles det mellom å putte posen i kokende vann og det å helle kokende vann i posen:https://backpackinglight.com/forums/topic/28970/ Siter
a_aa Skrevet 11. desember 2017 Skrevet 11. desember 2017 (endret) Memento mori skrev (På 8.12.2017 den 20.53): Vet noen om en enkel NDT metode for å skille så gi meg gjerne et tips. Ekspander Forutsatt at skjeen er uten noen lukkede hulrom, burde en ganske nøyaktig vekt som kan måle hengende gjenstander og en passelig stor mugge vann gi deg et godt hint, tror jeg. (Litt inspirert av Arkimedes, som vel kostet en gullsmed hodet, da han kunne bevise at smeden hadde blandet inn sølv i gullkronen han hadde solgt dyrt til Kongen.) Ta en tynnest og lettest mulig sytråd som du binder rundt skjeen slik at den kan henge i tråden. Heng den under vekta, og noter tyngden. Senk deretter skjeen ned i vannet sånn at den er helt nedsenket, og les av tyngden igjen. La oss si at du leste av 18 gram i luften, og 14 gram i vannet. Siden vann har tetthet 1 g/cm³, betyr oppdriften på 4 gram at skjeen har et volum på 4 cm³. Tettheten vil da være 18/4 g/cm³ = 4,5 g/cm³=tettheten til titan. Ingen eBay-selger mister hodet Hvis du derimot skulle lese av 18 gram i luften og 11,3 gram i vannet, så betyr det skjeen har et volum på 6,7 cm³, tettheten blir 2,7 g/cm³ og det vil i så fall være lik tettheten til aluminium. PayPal resolution center neste? (Skulle man gjøre dette veldig teknisk, skal man vel bruke destillert vann på en eller annen temperatur under et eller annet lufttrykk - men det tror jeg ærlig talt man glatt kan overse ...) Endret 11. desember 2017 av a_aa Korrigerte et par plasser der ² hadde sneket seg inn istedet for ³ pluss litt småtteri 5 Siter
+Memento mori Skrevet 11. desember 2017 Skrevet 11. desember 2017 a_aa skrev (På 11.12.2017 den 15.40): Heng den under vekta, og noter tyngden. Senk deretter skjeen ned i vannet sånn at den er helt nedsenket, og les av tyngden igjen. Ekspander Da har jeg laget en ripe, samme materiale. Prøvde å veie den, men den veier like mye om den ligger i vann eller ikke. Det jeg gjorde var å veie den. Så fylte jeg et kar med vann, nullstilte vekta, la skjea oppi og den veide like mye. Skjønner ikke helt hvordan den kan veie forskjellig om den er i vannet heller ikke.... Er det noe jeg ikke har fått med meg? 1 Siter
+lars p Skrevet 11. desember 2017 Skrevet 11. desember 2017 Ja. Den må henge i en tynn sytråd og du må ha en fjærvekt. Ikke en kjøkkenvekt 1 Siter
+Memento mori Skrevet 12. desember 2017 Skrevet 12. desember 2017 a_aa skrev (På 11.12.2017 den 15.40): Ta en tynnest og lettest mulig sytråd som du binder rundt skjeen slik at den kan henge i tråden. Heng den under vekta, og noter tyngden. Senk deretter skjeen ned i vannet sånn at den er helt nedsenket, og les av tyngden igjen. Ekspander Da har jeg prøvd å senke legme ned i vann. 19 gram i luft, vipper mellom 14-15 i vann. Så nå @a_aa får du regne og dra en konklusjon. 2 Siter
Gjest Mareng Skrevet 12. desember 2017 Skrevet 12. desember 2017 Memento mori skrev (På 12.12.2017 den 8.36): Da har jeg prøvd å senke legme ned i vann. 19 gram i luft, vipper mellom 14-15 i vann. Så nå @a_aa får du regne og dra en konklusjon. Ekspander 1 gram vann = 1cm3 Skjeens vomlum = 4-5 cm3 Skjeens vekt = 19 gram. Materialets egenvekt er dermed 3,8-4,75 g/cm3 Så trolig titan, som har en egenvekt på 4507kg/m3, eller 4,5 g/cm3 Siter
a_aa Skrevet 12. desember 2017 Skrevet 12. desember 2017 Memento mori skrev (På 12.12.2017 den 8.36): Så nå @a_aa får du regne og dra en konklusjon. Ekspander Trengs ikke - @Mareng har gjort jobben fint, han Den skjeen er i titan, punktum finale. (Den måtte vært ca 12 gram i vann om den skulle vært av aluminium). Memento mori skrev (På 11.12.2017 den 22.32): Skjønner ikke helt hvordan den kan veie forskjellig om den er i vannet heller ikke.... Ekspander I dagligtale blander vi ofte begrepene masse og kraft. Masse måles i kg, gram etc, mens kraft måles i Newton. Tyngde og vekt er egentlig kraftbegreper, og vi skulle egentlig svart med et eller annet tall med benevningen Newton bak når noen spør hvor tung vi er eller hvor mye vi veier. Og ingen spør hva massen vår er, selv om det er kun da vi skal svare med kg Og tyngden er en mye mer situasjonbetinget størrelse enn massen - om man har en masse på 100 kg og er i en romstasjon ved vektløshet, så har man fortsatt masse 100 kg selv om tyngden er 0 Newton. Poenget er at skjeens masse er den samme hele tiden, din titanskje har masse 19 gram uansett. Men den målte tyngden (som vi egentlig skulle benevnt med Newton) endrer seg når oppdrift virker som en motkraft mot tyngdekraften. 1 1 Siter
Gjest Mareng Skrevet 12. desember 2017 Skrevet 12. desember 2017 Oppdriften er lik vekten av det vannet gjenstanden fortrenger Siter
Thomasny92 Skrevet 21. januar 2018 Skrevet 21. januar 2018 Memento mori skrev (På 8.12.2017 den 20.53): Jeg har denne og en som er 100% lik bortsett fra navnet som står på. Den andre er Toaks long spoon. Må være laget i samme pressa. Begge skal være titan tc4, og jeg er temmelig sikker på at det er titan. Men syns i noen tilfeller at høykvalitets produkter i aluminium/ billig titan kan være vanskelig å skille fra hverandre uten destruktiv testing. Men så lenge funksjonen er ivaretatt bryr jeg meg litenom det. Vet noen om en enkel NDT metode for å skille så gi meg gjerne et tips. Ekspander kan du ikke bare prøve å varme den ? Alu blir ikke blåt 🙂 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.