GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Link til Trangia Duossal. Versjon 2.0 

Da har Trangia kommet med en ny versjon av Duossal. Har versjon 1 og er kjempefornĂžyd. Ser ikke noe om priser. Ligger litt bilder pĂ„ face pĂ„ siden til Trangia. 

Trangias unika superlaminat.  Duossal 2.0 Ă€r en perfekt kombination av tvĂ„ material i ett, som pressats samman under högt tryck. Aluminium pĂ„ utsidan för bra vĂ€rmespridning och rostfritt stĂ„l pĂ„ insidan, som gör kĂ€rlen reptĂ„liga och lĂ€tta att rengöra. DuossalkĂ€rlen Ă€r slitstarka och gĂ„r snabbt att vĂ€rma upp. Tjocklek pĂ„ materialet Ă€r totalt 0,8mm. Rostfritt stĂ„l 0,3/ Aluminium 0,5 mm.

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Jeg liker non-stick bedre, men holdbarheten er nok best pĂ„ duossal.  Jeg har hatt duossal noen Ă„r og aner ikke om det er forskjell pĂ„ gamle og nye. Duossal er ogsĂ„ litt tyngere.
Jeg antar at du finner vekt pÄ trangia.se

dsk

Skrevet
  ViktorS skrev (PĂ„ 25.11.2017 den 9.04):

hvordan er disse stekepannene i forhold til feks non-stick? 

Ekspander  

Alle nonstick panner vĂŠre seg hjemme eller til turbruk har begrenset holdbarhet. De var bare en periode ved mye og aktiv bruk. De er best i bruk som @dsk skriver, og jeg oppfatter nonstick-panner som forbruksvarer. 

Duossal er jo alu pĂ„ utsiden, og rustfritt innvendig, og er evigvarende. Siden det er alu pĂ„ utsiden, fordeler de varmen bedre enn en ren rustfri panne. 

Det som er litt synd er at Trangia ikke lager ferdig et ideal sett: hardanodisert vindskjerm, Duossal gryter, nonstick panne og rustfri kjele. Har bygget det opp selv pĂ„ det store Trangia sett (Gsi kjele), og pĂ„ det lille med alukjele med bĂžyd tut og avkortet lĂžfteklype. 

Skal prĂžve Ă„ fĂ„ veid di grytene jeg har, for Ă„ se om vekta har gĂ„tt ned. 

• Liker 3
Skrevet
  Memento mori skrev (PĂ„ 25.11.2017 den 9.58):

Det som er litt synd er at Trangia ikke lager ferdig et ideal sett: hardanodisert vindskjerm, Duossal gryter, nonstick panne og rustfri kjele.

Ekspander  

Kanskje gambler de pÄ at slike som oss derfor blir Ä kjÞpe bÄde hardanodisert og Duossal for Ä fÄ "the best from both worlds". Har nÄ, som du, begge deler fra fÞr, men er nÄ spent pÄ hva de har gjort siden den nÄ heter Duossal 2.0. Uansett en god nyhet., fint at man fÄr flere valgmuligheter.

• Hehe 1
Skrevet (endret)

DER kom det noe passende Ă„ bytte ut alu grytene med ja :D Skal det fĂžrst vĂŠre stort og tungt kan man jo gĂ„ for skikkelig stĂ„l. Forresten, er HA Alu vindskjerm SÅ mye lettere enn Alu, eller vil dere ha det av prinsipp fordi det er bedre? :P

Endret av TheSleepwalker
Skrevet
  TheSleepwalker skrev (PĂ„ 26.11.2017 den 9.39):

DER kom det noe passende Ă„ bytte ut alu grytene med ja :D Skal det fĂžrst vĂŠre stort og tungt kan man jo gĂ„ for skikkelig stĂ„l. Forresten, er HA Alu vindskjerm SÅ mye lettere enn Alu, eller vil dere ha det av prinsipp fordi det er bedre? :P

Ekspander  

Er nok ikke vekta som teller her, men at alu blir fortere stygg. Det estetiske teller i fjellet vet du. De er ogsÄ letter Ä holde ren enn alu, sÄ det praktiske teller nok ogsÄ her ja .

Edit: De lister serien pÄ hjemmesiden nÄ, sÄ da er vel den nye serien i butikken om ...et halvt Är? (bruker jo Ä ta tid)
trangia.se/en/camping-stoves-series-25/duossal-2-0/

Skrevet
  mr.elendig skrev (PĂ„ 26.11.2017 den 9.30):

Eg Þnsker meg trangia mini i duossal men var ikkje sÄ heldig :(

Ekspander  

Vet ikke om det er noen trÞst, men ser at gryter/grytesett i titan blir rimeligere nÄr nye merker dukker opp. Som her "HealthPro" heter merket, fra Kina ser det ut til.

www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=healthpro+titanium+pot&_sop=15

Merk. Det rimeligste settet Þverst pÄ listen i dette sÞket, det til til litt over hundrelappen, er ikke i titan med aluminium, sÄ det er lurt Ä lese beskrivelsene nÞye fÞr man handler. Ikke alltid samsvar mellom det som tilbys i overskriften og beskrivelsen i teksten altsÄ.

Skrevet
  Lars Stenseth skrev (PĂ„ 26.11.2017 den 10.58):

FÄr man ikke kjÞpt deler lÞst? Kunne som andre tenkt meg vindskydd/holder i ha/alu og kun panne Ä 1 kjele i Doussal? BÄde panne Ä kjeler stÄr jo oppfÞrt separat!

Ekspander  

Kan ikke huske Ä ha sett vindskjermer i lÞsvekt fra Trangia. Gryter og kaffekjeler derimot...men mulig jeg husker feil. Du kan jo bla litt pÄ hjemmesiden deres.

Skrevet
  zimwalker skrev (PĂ„ 26.11.2017 den 10.39):

Er nok ikke vekta som teller her, men at alu blir fortere stygg. Det estetiske teller i fjellet vet du. De er ogsÄ letter Ä holde ren enn alu, sÄ det praktiske teller nok ogsÄ her ja .

Edit: De lister serien pÄ hjemmesiden nÄ, sÄ da er vel den nye serien i butikken om ...et halvt Är? (bruker jo Ä ta tid)
trangia.se/en/camping-stoves-series-25/duossal-2-0/

Ekspander  

Syntes dlitt utstyr har litt skjarm jeg nĂ„ da :ahappy:

Skrevet
  TheSleepwalker skrev (PĂ„ 26.11.2017 den 11.18):

Syntes dlitt utstyr har litt skjarm jeg nĂ„ da :ahappy:

Ekspander  

Syns ogsÄ at slitt utstyr har sin sjarm, men at noe er lettere Ä holde rent teller jo ogsÄ nÄr man veier for og i mot. Ikke at dette er noe stort poeng for min del ad vindskjermen,... men siden du spurte.

Har et gammelt sett MSR gryter i titan. Har et helt nytt sett fra samme produsent stĂ„ende klar til bruk, men nĂ„r jeg skal ut blir det som regel det gamle settet som blir med.  Det er rart med det, men det gamle settet har vĂŠrt med sĂ„ lenge at jeg fĂžler en spesiell tilknytning til det. Blir gjerne slik med ting man blir "glad i" og/eller fĂžler seg "vel med". Det siste gjelder kanskje spesielt klesplagg: Selv om jeg har nyere i skapet, blir det som regel den gamle slitte jakken som tas ut. Helt til den praktisk talt revner i sĂžmmene og selv jeg forstĂ„r at den ikke kan brukes mer. :-)

Skrevet
  zimwalker skrev (PĂ„ 26.11.2017 den 11.06):

Kan ikke huske Ä ha sett vindskjermer i lÞsvekt fra Trangia. Gryter og kaffekjeler derimot...men mulig jeg husker feil. Du kan jo bla litt pÄ hjemmesiden deres.

Ekspander  

Vindskjermene hadde i hvert fall egne varenumre for to Ă„r siden, sĂ„ det kan jo hende man kan sĂžke dem opp et eller annet sted?:

http://trangia.se/wp-content/uploads/2015/09/Weight-and-measure-table.pdf

Ooops - jeg fant, jeg fant  :)

http://www.outnorth.no/trangia/trangia-tilbehor-og-deler

http://www.base-camp.co.uk/trangia.htm

• Liker 1
Skrevet (endret)
  zimwalker skrev (PĂ„ 26.11.2017 den 10.58):

Vet ikke om det er noen trÞst, men ser at gryter/grytesett i titan blir rimeligere nÄr nye merker dukker opp. Som her "HealthPro" heter merket, fra Kina ser det ut til.

www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=healthpro+titanium+pot&_sop=15

Merk. Det rimeligste settet Þverst pÄ listen i dette sÞket, det til til litt over hundrelappen, er ikke i titan med aluminium, sÄ det er lurt Ä lese beskrivelsene nÞye fÞr man handler. Ikke alltid samsvar mellom det som tilbys i overskriften og beskrivelsen i teksten altsÄ.

Ekspander  

Jeg har sett litt rundt pÄ titan, men slo det fra meg.

Titankjeler og panner er ikke alltid sÄ mye lettere enn ultralette aluminium- og tynne stÄlkjeler (eks. eagle products non stick stÄl), hvis man finner tilsvarende panner.

Noe av det som ofte gjÞr titankjeler sÄ lette er pga. selve designet, smÄ hÄndtak, lÞse hÄndtak som ikke er med i beregninger og som oftest snakker vi om veldig smÄ kjeler og panner.

Og disse titankjelene/koppene pÄ 500-750ml har veldig liten diameter, sÄ noe mer av varmen gÄr tapt til omgivelsene i forhold til en kjele med stÞrre diameter og dermes lavere drivstofforbruk - avhengig av brennertype. TROR jeg, det virker logisk.

Noe lettere er det jo pga. metallet, om selve designet er bra, men man finner ofte eks. kaffekjeler i aluminium med nesten samme vekt i samme stĂžrrelse, til en brĂždel prisen.

Endret av Mareng
Skrevet

For Ă„ sammenligne alternativer:

Eks: Toaks 750 ml titankopp- 129 gram.

http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItemDescV4&item=311975477714&category=87141&pm=1&ds=0&t=1511712481182&cspheader=1

Eagle 7,5 dl aluminiumkaffekjele med stort lokk: 124 gram.

Triangia , ca 9 dl aluminiumkaffekjele, med lite lokk: 118 gram.

Jeg ville helt ĂŠrlig tro at en titankopp til hundrevis av kroner, nĂŠrmere en tusenlapp totalt, ville vĂŠre mye lettere enn en kaffekjele. Ta med en snyltekopp til 19kr oppi kaffekjelen sĂ„ veier ting ca. det samme.

Skrevet
  Mareng skrev (PĂ„ 26.11.2017 den 15.58):

Og disse titankjelene/koppene pÄ 500-750ml har veldig liten diameter, sÄ noe mer av varmen gÄr tapt til omgivelsene i forhold til en kjele med stÞrre diameter og dermes lavere drivstofforbruk - avhengig av brennertype. TROR jeg, det virker logisk.

Ekspander  

Jo, det virker logisk, og jeg mener Randulf Valle (i Villmarksliv) gjorde en test pÄ dette en gang, der han fant at smale/hÞye kjeler trenger lengre tid fÞr det koker enn brede/lave.

Edit: randulfvalle.no/koketid/

Her er et sett (1,5 og 1L) jeg har i ny versjon https://www.addnature.no/msr-titan-2-pot-set-428285.html ,  og gammel (1L og 0,7L). Dette tilfredsstiller nok kravet til stĂžrre diameter, men det spĂžrs om det tilfredsstiller lommeboken .

Skrevet
  Mareng skrev (PĂ„ 26.11.2017 den 16.13):

Jeg ville helt ĂŠrlig tro at en titankopp til hundrevis av kroner, nĂŠrmere en tusenlapp totalt, ville vĂŠre mye lettere enn en kaffekjele. Ta med en snyltekopp til 19kr oppi kaffekjelen sĂ„ veier ting ca. det samme.

Ekspander  

Godt poeng det, forutsatt at du i en slik sammenligning  syns det er greit Ă„ ta en "Monsen" ved spise suppe fra/koke fisk i kaffekjelen. :)

Skrevet
  zimwalker skrev (PĂ„ 26.11.2017 den 16.34):

Godt poeng det, forutsatt at du i en slik sammenligning  syns det er greit Ă„ ta en "Monsen" ved spise suppe fra/koke fisk i kaffekjelen. :)

Ekspander  

Tja. Personlig har jeg med meg en kaffekjele og en stekepanne med litt volum og non-stick pĂ„ tur (steke fisk, koke grĂžt/grytretter), samt en bil alufolie som lokk til stekepannen. Litt avhengig av hva slags tur vi snakker om. Jeg liker Ă„ spise mat for kosens del, ikke bare for Ă„ overleve :lol: Jeg drikker ogsĂ„ mye kaffe/te i teltet mens regnet trommer pĂ„ teltduken (finnes det noe kosligere?), og ser helst at kaffen ikke smaker fisk :D

Skrevet (endret)
  zimwalker skrev (PĂ„ 26.11.2017 den 16.27):

Jo, det virker logisk, og jeg mener Randulf Valle (i Villmarksliv) gjorde en test pÄ dette en gang, der han fant at smale/hÞye kjeler trenger lengre tid fÞr det koker enn brede/lave.

Edit: randulfvalle.no/koketid/

Her er et sett (1,5 og 1L) jeg har i ny versjon https://www.addnature.no/msr-titan-2-pot-set-428285.html ,  og gammel (1L og 0,7L). Dette tilfredsstiller nok kravet til stĂžrre diameter, men det spĂžrs om det tilfredsstiller lommeboken .

Ekspander  

En annen ting man kan tenke pĂ„ er at ved Ă„ senke effekten mye, kan man faktisk nesten HALVERE drivstofforbruket! Det blir mindre varme som "skytes" ut pĂ„ sidene, og kjelen klarer bedre Ă„ "sluke" mer av varmen.

Kilden for dette er ett seriĂžst forsĂžk pĂ„ ett utenlands forum, skal se om jeg finner det igjen ;) 

Edit: Fant det. for Ä halvere drivstofforbruket mÄ du koke saaakte. Men det kan jo vÊre greit Ä vite om muligheten til Ä dempe effekten litt, og spare drivstofforbruk pÄ den mÄten. SkjÞnner ikke helt grafen, men her er den:

IMG_0934.PNG

Endret av Mareng
Skrevet

Leser grafen slik at det er bensin man kan spare mest pĂ„ ved Ă„ redusere effekten og godta lengre tid til det koker.  Sparer noe pĂ„ gass ogsĂ„, men der flater besparelsen raskt ut nĂ„r man nĂ„r en viss minste effekt pĂ„ brenneren. Dvs du kan skru brenneren langt ned, helt til det tar 30 min til det koker, men du sparte ikke noe gass pĂ„ det  i forhold til en koketid pĂ„ 10 min pĂ„ litt hĂžyere effekt.

Skrevet
  Mareng skrev (PĂ„ 26.11.2017 den 15.58):

Ekspander  

I jaktsekken har jeg gjerne 500ml titankopp, 100g gassboks og 25g/50g brenner av ca denne typen: s-l300.jpg
Den har smal spredning og det passer perfekt til kopper av den typen. Dersom jeg har med den litt bredere slangebrenneren til gass sĂ„ funker den glimrende pĂ„ "lav effekt". Da sprer den lite, det er fĂžrst nĂ„r man pĂžser pĂ„ med gass den "brenner bredt". Jeg oppfatter denne lĂžsningen som ekstremt sparsom med gassen. Kombinert med vindbeskyttelse i aluminiumsfolie eller annen som du kan smale inn sĂ„ rekker du knapt finne frem brĂždskiva fĂžr kaffevannet koker ;-) 

SÅ: Man bĂžr velge kjele/brenner med litt omtanke. Det har liten hensikt med stor spredning til smal kjele/eller omvendt. Det bĂžr vĂŠre et visst samspill. PĂ„ den annen side sĂ„ er ikke dette opplegget jeg velger til vintertur det det skal smeltes mye snĂž....

• Liker 1
Skrevet

For Ä spore trÄden litt inn igjen, har jeg mÄlt og veid. MÄlte bare 27 settet, men har ogsÄ samme oppsett i 25 serien.A8E4B05F-EC11-4928-97EE-5365293F5075.thumb.jpeg.8dadd04b407c07517d0f1e2b502f291b.jpeg

Øverst er Nonstick hard anodisert 

Midten er Dussal ver 1.0

Nederst er Duossal 2.0

A210293B-BE88-4121-9D5E-25911B1014B3.thumb.jpeg.f197639715d3d0b8bc82261c607493ec.jpeg

MÄlte tykkelsen pÄ godset og det ble 1,2 mm pÄ duossal ver 1.0. Den nye er oppgitt til:

Tjocklek pÄ materialet Àr totalt 0,8mm. Rostfritt stÄl 0,3/ Aluminium 0,5 mm.

Hvis de oppgitte tallene og vekta mi stemmer, har mine duossal steget enda mere i verdi 😀

• Liker 2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.