Gå til innhold
  • Bli medlem

Får skilte Knutshø


Ragnar

Anbefalte innlegg

http://www.gd.no/artikkel.asp?Artid=185522

Får skilte Knutshø

Fylkesmannen gjev klarsignal for skilting av fotruta til Knutshø i aust-Jotunheimen.

AV KETIL SANDVIKEN

MOBIL: 901 35 460

LILLEHAMMER/VÅGÅ: Det ser ut til å gå i orden med skilting eller merking på det punktet der folk går feil på den populære fotruta over Knutshø mellom Valdresflya og Gjende. Overingeniør Harald Klæbo ved Fylkesmannens miljøvernavdeling opplyser til GD at han er i dialog med Vågå fjellstyre om dette.

Det lokale hjelpekorpset fremjar på nytt krav om skilting etter at to unge jenter frå Lillehammer tysdag kveld måtte bergast opp med helikopter. I fjor haust var det tre-fire redningsaksjonar med stutt mellomrom, og hjelpekorpset reknar med mange fleire aksjonar dersom stigen ikkje blir merka. Trafikken har auka sterkt dei siste åra, mykje på grunn av aktiv marknadsføring frå Beitostølen og turisthyttene i Sjodalen, som eit alternativ til Bessegggen.

Turen over «Vesle-Besseggen» mellom øvre og nedre Leirungen tek berre halve tida, byr på kanskje minst like flott utsikt, men er på eit vis minst like krevjande. Siste skardet opp mot høgste Knutshø er mykje smalare og minst like bratt som Besseggen, dyretrakk gjer det lett å gå feil og plutseleg står du bom fast.

- Vi har ikkje avvist å få til ei enkel skilting, men det er ikkje aktuelt å merke heile ruta. Dette har bakgrunn i sårbare arter i området, seier Klæbo. Han ser for seg eit enkelt skilt ved startpunktet på Vargebakken med informasjon om at turen er umerka og krevjande, og ei enkel retningstilvising der folk går feil.

- Vi har forstått det slik at det er eitt spesielt punkt der folk går feil, seier Klæbo. Etter uhellet tysdag, vil han på nytt drøfte skiltinga med Vågå fjellstyre i håp om å få fortgang i saka. Fottursesongen er allereie i gang

Dette temaet vart diskutert her for ei tid tilbake:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=3729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatører. Jaja jeg vet at man ikke skal disse folk som ikke er fjellvante, men noen folk har en utrolig dårlig retningsans. Ruta gir seg jo selv. holder man høyden på eggen og ikke følger alle dyretråkk ned i fjellsia går det jo bra. Men slik har det vel bare blitt. Snart går vel alle rundt med nesa begravet i gps`en på mobilen bare for å finne matbutikken. Jeg håper

bare det blir merking av det aktuelle punktet og at ikke DNT slipper til og merker hele ruta.

Jeg ser at parkeringsplassen ved kommunegrensen der de fleste har Knutshøe som utgangspunkt er under full opprustning. Jeg vet at ikke alle er enig med meg i dette, men jeg synes heller at de bør nevne vanskelighetene på en infotavle på denne parkeringsplassen. På denne infotavlen bør det og nevnes at man ikke bør gi seg i kast med tindene uten først å ha skaffet seg kunskaper om denne formen for friluftsliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stod heldigvis at ruta var uaktuell å merke (selv om Hovigruppenb på Beitostølen helt sikkert gjerne ville merket den). En diskré markering av det ene punktet kan være fornuftig. Det er enkelt å gå feil der. Selve flanken er langt fra umulig å komme seg ned, men ganske uryddig, og vegetasjonen har helt sikkert ikke gått av for mye tråkking der. Men hvis man ikke er veldig bevisst på å følge ruta og eggen (ruta går også litt nedenfor selve ryggen et par steder) er det fort gjort. Tror heller dette tråkket er mer menneskeskapet enn dyreskapt, og det virker virkelig forlokkende når man står der.

Jeg gikk ned der en gang, ikke fordi jeg ikke visste at hovedstien fortsatte vider ut ryggen, men fordi det så ut som et velbrukt tråkk. Det ble til slutt et slags Bukkelægeret i utilrettelagt versjon.

Langs veien kan de skilte og merke så mye de vil.

Stusser også litt over hvem som står bak skiltet rett før Knutshø tar av, der står det Knutshø til høye og Leirungsdalen til venstre. Siden DNT selv har gått inn for å ikke markedsføre / merke Leirungsdalen, hvem er det som står bak skiltingen? Turistnæringen i Vågå?

Turistnæringen er på mange måter den urørte naturs største fiende. De vil ikke ha urørt natur, de vil kun ha vakker tilrettelagt natur som kan selges som urørt natur til en fransk bussturist som kun ser den gjennom vindusruta. Penger penger penger.

Men for all del, merk det ene punktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser nå heldigvis ut til at det bare er snakk om å merke dette ene aktuelle punktet hvor enkelte går feil (+ evt. ei infotavle ved starten). Høres fornuftig ut det. Siden det bare blir flere som går denne fine ruta, vil nok antall redningsaksjoner bare øke framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Det er bare ETT punkt hvor det er mulig å gå for tidlig ut til venstre og rote seg ned i uføret.

Det er rett etter toppvarden. Ellers er det SVÆRT enkelt å følge ryggen bortover med tydelig sti.

Det er ikke behov for merking utenom dette ene punktet. Det bør holde med en liten rød pil og en varde som peker til høyre.

Gikk turen med min søster som aldri har gått i fjellet før. Hun fant veien helt alene.

Se filmen her:

http://www.mitandi.com/xdiversesider/film__knutshoe_2005/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.