Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen gode teltplasser i Telemark?


DagE

Anbefalte innlegg

Jeg er så heldig at jeg har 3 barn som er blitt helt ville etter fiske og friluftsliv. vel..de to yngste på 7 og 10 har litt for lite erfaring med teltturer mm, men er vant med skogs og fisketurer.

Så i sommer har jeg tenkt å ta alle barna med på en skikkelig tur, 1 uke først for å se hvordan det går med de to minste.

Har tenkt følgende: Finne en fin plass til å sette opp lavvo, må da være gode fiske og bademuligheter. Det bør ikke være hytter og bebyggelse i nærheten, allikevel ikke for lang avstand fra bil, grunnet oppakninger. har mulighet til å bruke båt( gummibåt) for å komme til teltplassen. og til sist "usjenert" slik at barna kan få følelsen av å være alene i naturen.

Alternativet er , som barna har mast lenge om, å reise på dagsturer for å fiske.

Dette er mitt første innlegg i dette forumet, men jeg starter det desverre med et spørsmål.

har søket på internett uten å finne noen gode tips.

Er det noen turvante her som kan anbefale noen fine plasser i Telemark og omegn?

Begrensningen er egentlig maks en dags kjøring fra Porsgrunn/Skien.

På forhånd takk.

DagE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,

Telemark har mange "uberørte" områder.

Kjenner ingen i indre/øvre Telemark. Har tatt noen telefoner til noen foreninger. Dårlig service, de henviste til noen campingplasser og foreslo at vi kunne melde oss på noen turer hos dem.

Utelukket.

Brukte tidligere noen fine plasser, men de tilhører familien til min eks-kone, så det frister lite.....

Et av ønskene med dette innlegget, er å komme i kontakt med noen som er litt kjent i distriktene, slik at vi kan få vite om noen bra plasser/områder som anbefales.

Kan nevne at en kamerat har bygget hytte på fjellet, og han sier at det begynner å bli vanskelig å finne fine plasser i øvre telemark, siden det blir bygget flere og flere "hyttebyer", og de fineste plassene har blitt brukt til dette.

Vi kan jo heller ikke rydde i skogen, campe langs veien, eller sette opp telt på nakne fjellet.

Foreløpig ser det ut til at vi må langt vekk herifra for å komme vekk fra turister og folkemengder.

DagE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Tom skriver så er det en million teltplasser i Telemark. Spørsmålet er så enkelt at det faktisk blei vanskelig. Et par tips skal jeg vel likevel klare å lire av meg.

Tvitjønnane og Uføretjønn ligger på toppen av Haukeli skisenter. Nå er det riktignok ti år siden jeg fisket i disse vannene, men da var det ganske så bra. Det har sikkert kommet noen nye hytter i bunnen av bakkene siden da, men vi møtte ikke mange når vi lå der i to dager. Tungt opp bakkene ved skisenteret, men ikke langt.

Mellom Kviteseidvatnet og Seljordsvatnet ligger et flott område med fjell og skog. Ta til høyere etter Åsgrend. Bom på veien ved Jønntjønn. Følg grusveien forbi Langesjå, og gå opp til Heivatn. Noen år siden jeg var her sist, men her var det relativt fin fisk. Ta med gummibåten hvis du orker. Flott å ro her. Plass til telt finner du sikkert. Jeg har ligget utpå en av øyene tidligere. Du kan jo også ta med ungene på topptur til Mannslagarnuten hvis fisket skulle svikte.

Det er mange sure bondetamper i områdene som gjerne vil ha vanna sine for seg selv, men Heivatn mener jeg å huske at er lovlig. Langesjå tror jeg ikke er det.

God tur. Hvor nå det enn blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bortgjemte steder i Drangedal. Rundt Gautefallheia begynner det å bli litt tett mellom hyttefeltene, men der er fult mulig å finne avsides steder.

Jeg anbefale kan Søvassmarka (tidligere Raboskogen). Ett skogsområde som grenser til Gautefallheia. Det er bomvei inn, men sist jeg var der kunne du betale for innkjøring og fiskekort ved bommen. Der er bra med skogsbilveier og ett fint område hvis du vil sykle. Noen veir er sperret for gjennomkjøring med bil, men med sykkel klommer man langt.

Gjeskefjell på grensa mot Gjerstad er også ett flott område, men jeg kjenner ikke til fiskemulighetene der. Det er fint å sykle dit fra Søvassmarka på skogsbilveiene.

Vil du se ville fjell er det flott i Rønnomdalen naturresservat. Det er ca 400 høydemeter rett opp fra vannet nede i dalen. Også hit kan du sykle fra Søvassmarka, men det blir noe asfalt. Rønnomnibben er et flott dagsturmål og normalveien er ganske spektakulær.

Grytdalen naturreservat er ett flott, nesten urørt område helt øverst i Tørdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.