Jonas1986 Skrevet 9. november 2017 Skrevet 9. november 2017 Hei! Har funnet en primus etter pappa som jeg skulle likt å vist litt om.. noen som vet hvordan denne brukes? Hvordan drivstoff går den på? Hvordan fotvarmes den? Hvor mye trykk skal den ha? Hva er skruen under påfyllingen til? Siter
Jonas1986 Skrevet 9. november 2017 Forfatter Skrevet 9. november 2017 Finner ikke noe om den når jeg søker på det Siter
Terka Skrevet 9. november 2017 Skrevet 9. november 2017 "This stove is from the medical group in the Swedish army. They used this to heat vast amounts of water.." 3 Siter
Jonas1986 Skrevet 9. november 2017 Forfatter Skrevet 9. november 2017 Takk skal du ha søkte på primus 515, skulle søkt på optimus noen som vet hvor man får tak i deler til denne? Er bilventil der pumpen sitter og mangler de hylsene som er oppå brennerne.. Siter
Omnilite Skrevet 9. november 2017 Skrevet 9. november 2017 Er det bilventil kan du kanskje pumpe trykk på den med en sykkelpumpe, bilpumpe eller fra en kompressor (forsiktig). Skruen under påfyllingen er for å slippe ut trykk, dvs for å redusere effekten. 1 Siter
Jonas1986 Skrevet 9. november 2017 Forfatter Skrevet 9. november 2017 Fant på et svensk forum at de fyrer den med diesel eller fotogen? Hva er det? Siter
+Memento mori Skrevet 9. november 2017 Skrevet 9. november 2017 22 minutter siden, Jonas1986 skrev: fotogen? Parafin. Ser ut som han forvarmer i midten i stedet for i forvarmingsskålene rundt hver brenner. Den krever at den står i vater. Artig sak, tror ikke jeg hadde fyrt den opp i forteltet. 1 Siter
Jonas1986 Skrevet 10. november 2017 Forfatter Skrevet 10. november 2017 9 timer siden, Memento mori skrev: Parafin. Ser ut som han forvarmer i midten i stedet for i forvarmingsskålene rundt hver brenner. Den krever at den står i vater. Artig sak, tror ikke jeg hadde fyrt den opp i forteltet. Okey den blir nok ikke med på telttur nei. Men regner med den jør jobben i lavvoen i januar når det er mellom 20 og 30 blå Siter
+Espen Ørud Skrevet 10. november 2017 Skrevet 10. november 2017 Den her kan du nok anbefale til han som lurte på alternativer til oppvarming i lavvo her om dagen ja... Den der tror jeg slår Sotoen på koketid på en liter...! 1 Siter
Terka Skrevet 10. november 2017 Skrevet 10. november 2017 11 minutes ago, Espen Ørud said: Den her kan du nok anbefale til han som lurte på alternativer til oppvarming i lavvo her om dagen ja... Den der tror jeg slår Sotoen på koketid på en liter...! "A litre of kerosene contains about 10Kwh of heat energy. If as you say this stove consumes about 2.8 litres per hour, that equates to 28kW maximum theoretical output.I reckon these stoves are about 80% efficient so your Optimus 515 should be producing over 22Kw at full power output" Kan bli godt og varmt det! Må bare ha med en del liter brensel om man skal fyre en hel helg. 🤣 Siter
Omnilite Skrevet 10. november 2017 Skrevet 10. november 2017 En kjele vann og du har en damp-generator.. Så frem med bjørkeriset, det blir lavvo-badstu😊 Siter
Kjellis Skrevet 10. november 2017 Skrevet 10. november 2017 3 minutter siden, Terka skrev: "A litre of kerosene contains about 10Kwh of heat energy. If as you say this stove consumes about 2.8 litres per hour, that equates to 28kW maximum theoretical output.I reckon these stoves are about 80% efficient so your Optimus 515 should be producing over 22Kw at full power output" Kan bli godt og varmt det! Må bare ha med en del liter brensel om man skal fyre en hel helg. 🤣 Sikkert greit med hørselvern også 😂 Denne må jo overgå min XGK EX i støynivå 😊 Siter
Jonas1986 Skrevet 14. november 2017 Forfatter Skrevet 14. november 2017 Blir sikkert super til å fyre ut ut alt av fuktighet i en sikringshytte langt inni fjellheimen som kun blir brukt noen få ganger PR. Vinter 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.