Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

På nytt ble det gjort klart for fjelltur da finværet ble meldt i slutten av forrige uke.

Fredagens plan var å gå opp Djevlebreen, og deretter traversere Memurueggen, men da vi kom opp i fjellsida over Hellstugubreen så det bratt ut, i tillegg til at det hang en skavl på toppen. I oppgangen til Veoskaret lå det innbydende snø, og vi ombestemte oss. Djevlebreen får derfor vente enda en gang. Traversen fra østtoppen til vesttoppen på Store Memurutinden gikk helt uten problemer. Vi brukte stegjern og øks på et is/snøfylt sva, ellers var det bart fjell.

For de som lurer på om pressekanna var med denne gangen også, må jeg melde at turfølget foretrakk te!

På lørdag gikk vi over Glittertinden og ut på Grjotbreen under Austre Glittertindoksle. Akkurat over knekken var det en bred sprekk som jeg anslo til 15 m. Den så snøfylt ut, men da jeg gikk utpå sank jeg nedi, og så gapet under meg. Vi var bare to i taulaget, og vi trakk derfor helt ut til østsiden uten å sjekke sprekken mer. For øvrig nesten bare blåis på denne delen av breen.

Opp til skaret mellom Trollsteinseggi og nordveggen på Glittertind så holdt vi ganske tett inn til veggen nettopp fordi det var minst bratt. Ikke lenge etter raste det ganske mye snø fra toppskavlen som delvis la seg over sporene våre. Der vi hadde gått var det helt uten spor fra tidligere ras. Folket er herved advart!

Deretter bar det raskt opp til toppvarden på Trollsteinseggi før vi satte kursen hjemover mot Spiterstulen. Vi benyttet en oppgang fra breen opp som ledet opp til ryggen over Glitterholet. En relativt lettgått passasje som også burde egne seg for skiløpere dersom skredfaren er liten. Over ryggen lå det en del tunggåtte snøfonner som er i ferd med å smelte bort.

Turene til henholdsvis Store Memurutinden og Trollsteinseggi etterlater et par spørsmål som jeg lurer på om forumets ærede deltakere muligens er villige til å svare på.

Det første spørsmålet er om noen har erfaringer med oppgangen fra Djevlebreen (for de som stusser på hva jeg mener er det breen som starter i fjellsida/botnen rett øst for Hellstugubreen og som løper opp til ryggen et stykke vest for Store Memurtinden (vesttoppen).

Det andre spørsmålet er om noen har utforsket sprekken på østlige Grjotbreen (ca i linje mellom nordveggen på Glittertinden og toppen av Austre Glittertindoksle). Det er en skikkelig V-sprekk, og dersom den er 15 m bred burde man kunne anta at den er snøfylt.

Annonse
Skrevet
Det første spørsmålet er om noen har erfaringer med oppgangen fra Djevlebreen (for de som stusser på hva jeg mener er det breen som starter i fjellsida/botnen rett øst for Hellstugubreen og som løper opp til ryggen et stykke vest for Store Memurtinden (vesttoppen). .

Coni og Vivian gikk her for noen uker siden... Se: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=5471

Skrevet

De gikk opp fra Hellstugubreen opp bratt til Djevlebreen (må være et litt mer tilbakeholdt navn) og så langs vindgryta opp breen i en bue (yttersvinben) og så ut til høyre og opp.

Nå har jeg snakket med Coni etterpå, men jeg leste det også slik da jeg leste artikkelen...

Skrevet

"Djevlebreen", den var ny!

Er det den breen som henger mot Heillstugudalen nordvest for toppen av Store Memurutind?

Egentlig burde det vært flere sånne navn i den norske fjellheimen. Jeg liker navn med litt dramatisk klang! :lol:

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.