Gå til innhold
  • Bli medlem

Tau ved vandring på Hardangervidda?

kjetilkl

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal gå på vestsiden av Hardangervidda i begynnelsen av juli i år, med start fra Skjeggedal. Første delen av turen går i høyde mellom 1300-1400 moh. Jeg antar at det kan ligge en del snø igjen der oppe og at vannføringa i bekker og elver kan være ganske stor noen steder.

Så da lurer jeg på:

Er det dumt å ikke ha med et skikkelig tau? Vi skal gå mye utenom turistløypene.

Grunnen til at jeg lurer er fordi sekken alleredeser ut til å bli for tung og et bra tau veier jo gjerne en kilo eller deromkring virker det som. Har forøvrig sett et tau til brevandring på Sportsnett:

http://www.sportsnett.no/m?/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=BEA14&var_1=BEA14-30&categorynu=BS01&categorytxt=Klatretau%20Beal&produkt=Beal%20Rando%208%20mm

Kansjke det kunne vært noe? Trenger kanskje ikke så mye som 30m heller......

Noen tips til lette og sterke tau som kan brukes ved vading, snøbruer, etc.? Pleier dere andre ha med tau til slikt?

Takker for tips!

Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri hatt med tau på fjellet.

Du sier sekken allerede er for full. Hvor mye veier den?

Til sommerturer veier sekken min ca 7 kg, og til vinterturer veier den ca 10 kg hvis jeg vandrer hytte-til-hytte. Det er vekt INKL lunsj og ordentlig sovepose. Ikke noe lakenpose her i gården :lol:

Er jeg på telttur kan du legge på ca 5 kg for telt, primus og mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 kg jaja, mitt mål er å få sekken ned i ca 30 kg (9 dagers tur), helst mindre hvis det går. Det inkluderer klær, telt, soveutstyr, kokeutstyr, drivstoff til primus, fiskeutstyr, mat, konjakk+whiskey og annet rask som må være med :lol:

1 kg fra eller til kan man jo si? har blitt altfor mange kg "til" så langt, så kanskje det er tid for en kg "fra" (tau) 8) Men grunnen til at jeg lurer er fordi vi skal jo gå 2-3 mil i 1300-1400 meters høyde, med sannsynligvis en del snø her og der, store bekker/elver å krysse pga snøsmelting, kupert og steinete vegetasjon. Men, vi kommer nok frem uansett :)

Når det gjelder å ha lett/tung sekk så bærer jeg gjerne litt tyngre sekk for å sove godt (oppbl.bart liggeunderlag), å hygge meg (konjakk+gammel dansk), å fiske (mer enn nok fiskeutstyr), osv.... Kunne sikkert kutta mange kilo på mindre sekk, enklere liggeunderlag, mindre telt, lettere sovepose, droppe speilreflekskameraet, etc. Men sånn må det bare bli :-) det ville uansett blitt for dyrt å kjøpe nytt og lettere av alt og noen ting MÅ bare med :-)

Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tippe dere finner gode snøbroer på den tida så høyt oppe og så langt vest. Snøbroene blir først tvilsomme seinere i sesongen.

Det er i alle fall inntrykket jeg har etter turen på vidda i fjor i midten av juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tau trenger dere selvsagt dersom dere skal over bre, - et 30 meters 8-9mm statisk tau er da Ok som minimumsløsning,men dere må jo i så fall kunne bruke det også. Avhengig av hvor mange dere er kreves det jo også endel annet utstyr. 3 eller færre krever spesiell kompetanse !

Greit å ta med et kort tau for krevende vading. Styrkemessig greier det seg med 6mm, - 15 meter vil normalt dekke behovet.

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 kg jaja, mitt mål er å få sekken ned i ca 30 kg (9 dagers tur), helst mindre hvis det går. Det inkluderer klær, telt, soveutstyr, kokeutstyr, drivstoff til primus, fiskeutstyr, mat, konjakk+whiskey og annet rask som må være med :D

30 kilo høres veldig mye ut for en 9 dagers tur. Normalt bør ikke sekken veie mer enn 20-23kg ved starten av en slik tur. mer om du må bære for kjæreste eller kompis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok, men det blir vanskelig (20-23kg) :D

Blir dyrt om jeg skal bytte ut 4-mannsteltet, soveposen og liggeunderlaget for å spare 3 kg. I tillegg måtte isåfall Recon Pack'en byttes til en annen sekk for å spare 2 kg til. Halvparten av konjakken måtte isåfall legges igjen (1 kg til). Med det hadde jeg faktisk spart 6 kg, men det blir for dyrt :D Så derfor trener jeg med tanke på 30 kg :-) noe som forøvrig ikke er så ille med en pakkrammesekk. Alt avhenger jo av hvor langt vi går pr dag og hvor mange dager vi har pause innimellom. Vi skal forøvrig på fisketur mer enn vandretur, så målet er ikke nødvendigvis å gå lengst mulig. Men vi har jo selvfølgelig noen mål i sikte som hadde vært fint å nå. Jeg antar vi skal gå i 6-7 av de 9 dagene.

Siden jeg har stor sekk aner det meg at jeg ender opp med ekstra mye fellesutstyr :-) typisk!

Kj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.