+Memento mori Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 (endret) Ser på noen bilder på Insta, at lysslynger ser veldig flott ut. @Sovjetunionen tror jeg bruker dette. Har noen testet dette, og har noen typer å anbefale? Bør helst bruke AA batteri. Endret 11. oktober 2017 av Memento mori La til link, fikk de ikke til på PC Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Espen Ørud Skrevet 11. oktober 2017 Pålogget Del Skrevet 11. oktober 2017 Her er det fritt frem på ebay. Så lenge det er LED så duger det meste (bruker mindre strøm). De aller ferreste av disse er beregnet på striregn og utendørsbruk, men utenfor når det ikke regner og inne i teltet fungerer helt greit. https://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=led+battery+led+slinge&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xled+battery+led+string.TRS0&_nkw=led+battery+led+string&_sacat=0 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan Erik Hansen Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 billige juletrelys fra europris (hvit ledd) fungerer greit. Fungerer for å lyse opp teltet jevn når en fotograferer det, men ikke det beste eller mest praktiske lyset for å lese eller gjøre andre turting i teltet. M.a.o. ledlys er mest for at teltet skal se bra ut på bilder (så ja, du ser nok en del av de på Instagram til vinteren). Teltlykter eller hodelykter er best for å lese og jobbe i teltet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg +Espen Ørud Skrevet 11. oktober 2017 Pålogget Populært innlegg Del Skrevet 11. oktober 2017 Angående "fotolys" i teltet så er det ingen ting som slår stearinlys/telys.(Selv om fjelljentebildet hadde flott stemning) Det gir mye mer naturlig farge og finere lys enn noe jeg har testet av LED. Som vanlig et bildeeksempel: Helsport Svea 4 Camp by Espen Ørud, on Flickr Og jeg synes det er kurant å tilpasse lyset. Jeg bruker gjerne 2-3 telys tidlig på kvelden mens himmelen er "lys" og på det mørkeste så kan jeg være nede i ett telys som kanskje delvis må dekkes til for å ikke gi for mye lys. Vi tåler et eksempel til? A moment in time by Espen Ørud, on Flickr 15 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Espen Ørud Skrevet 11. oktober 2017 Pålogget Del Skrevet 11. oktober 2017 PS. I tillegg til hodelykt har jeg blitt glad i to typer lys til å ha i telt/lavvo etter å ha testet minst 10 varianter: Denne typenhttp://www.ebay.com/itm/Hot-Hanging-LED-Camping-Tent-Light-Bulb-Fishing-Lantern-Lamp-Outdoor-Accessories-/291992828501?var=590995308673&hash=item43fc20fa55:g:UQ8AAOSwa81XSBnl Og denne typen:http://www.ebay.com/itm/Outdoor-Camping-Waterproof-Foldable-5-LED-Handy-Tent-Lamp-Lantern-Night-Light-/222383595224?epid=581866235&hash=item33c7185ed8:g:bIIAAOSw9GhYgbOI Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViktorS Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Espen: gir de nok lys til å lese og styre med camp-ting? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Espen Ørud Skrevet 11. oktober 2017 Pålogget Del Skrevet 11. oktober 2017 3 minutes ago, ViktorS said: Espen: gir de nok lys til å lese og styre med camp-ting? Jepp, men som sagt har jeg normalt alltid en hodelykt i tillegg... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Jan Erik Hansen Skrevet 11. oktober 2017 Populært innlegg Del Skrevet 11. oktober 2017 (endret) 53 minutter siden, Espen Ørud skrev: Angående "fotolys" i teltet så er det ingen ting som slår stearinlys/telys.(Selv om fjelljentebildet hadde flott stemning) Det gir mye mer naturlig farge og finere lys enn noe jeg har testet av LED. Som vanlig et bildeeksempel: Enig i at stearinlys gir bedre farger for "opplyst telt" utenfra. Men har sett noen bilder innvendig som er opplyst med hvite led juletrelys fra europris. Det gir et svært jevnt lys i teltet. Og vi tåler kanskje noen bilder til av lysende telt i nattemørke? Hilleberg Niak (rødt telt) med Black Diamond Moji teltlykt som lyskilde (Mine erfaringer med teltykten/test) Hilleberg Allak (Grønt telt) med stearinlys som lyskilde. Endret 11. oktober 2017 av Jan Erik Hansen 11 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinsle Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 (endret) 1 time siden, Espen Ørud skrev: Vi tåler et eksempel til? Ohlala så vakkert! Jeg håper å få et glimt av nordlys neste uke, så jeg drister meg til å fiske etter hvilke innstillinger du har brukt på kameraet? Hilsen amatør Endret 11. oktober 2017 av Pinsle Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Espen Ørud Skrevet 11. oktober 2017 Pålogget Del Skrevet 11. oktober 2017 4 minutes ago, Pinsle said: .....så jeg drister meg til å fiske etter hvilke innstinger du har brukt på kameraet? Hilsen amatør Jeg lar slik info bli med bildene til Flickr i læringsøyemed, så de av bildene mine som ligger på Flickr så finner du infoen selv under bildene: Der jeg har ringet inn. Ved å trykke på Show Exif så vil du få opp alle andre mer eller mindre nyttige informasjoner som ligger lagret i bildet også... 4 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinsle Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Ah, tusen takk! Jeg skal se og lære! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Terka Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 (endret) Morsomt tema, om enn kanskje litt avsporing fra første innlegg? De to følgende bilder er tatt med LED hodelykt inne i teltet og Samsung S7 mobil. De to neste bildene er tatt med Samsung S7 mobil og en Black Diamond Moji lykt i teltene. Bilde nedenfor er tatt av kompis på samme kajakktur som bilde over (ny camp/øy kvelden etter) med sitt Nikon speilreflekskamera. Black Diamond Moji lykt i midtre telt og led-hodelykter i teltene på hver side. Beklager den store forskjellen i størrelsen på bildene, det var disse som lå lett tilgjengelig på telefonen. Endret 11. oktober 2017 av Terka 5 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sovjetunionen Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Jeg kjøpte noe billig ræl på Chlasern, passet bare på at det var led pærer som ikke ble varme, det funker veldig bra😊. Ellers takk for bra tips @Espen Ørud😀😀 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
a_aa Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Forskjellige LED har forskjellig evne til å gjengi farger. Tenk at man bruker et prisme til å lage en "regnbue" av LED-lyset, da vil noen LED gi en nesten perfekt regnbue, mens for andre blir det større eller mindre svarte eller dempede striper i regnbuen - sistnevnte vil vi oppfatte gir "rare" eller "blasse" farger i omgivelsene (den oppfatningen blir selvsagt også påvirket av LED-ens fargetemperatur). Man har forsøkt å kvantifisere fargegjengivelse ved å lage en fargegjengivelsesindeks, på norsk benyttes "Ra" mens på engelsk oftest benyttes "CRI" som forkortelse. 100 er maks som kan oppnås, og tilsvarer ofte sollys. Et stearinlys har lav fargetemperatur (rundt 1700K) og høy CRI (100). For billige LED er det litt omvendt, de har ofte blåere lys (over 5000K) og CRI i området 60-80. Skal man ha god fargegjengivelse må man litt opp i pris, og søke på feks "high CRI" elns - da kan du få CRI opp i 90 eller høyere. Personlig liker jeg LED med fargetemperatur ned mot 4000K eller enda lavere, og helst CRI over 80. Btw: En kompliserende faktor ved fotografering i LED-lys er at sensoren på kameraet kan ha svakheter som sammenfaller med svakheter hos LED-en (=sprø farger) - men da tror jeg du skal ha en hel del uflaks. Og så spørs det jo selvsagt om man faktisk har ambisjoner om å ha kontroll på alt i universet for å få det perfekte bildet, eller om man først og fremst vil kose seg og gjøre det beste utav det man har med seg https://en.wikipedia.org/wiki/Color_rendering_index 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Bjarne H.S. Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Jeg holder en knapp på telyset i denne sammenheng. Selvom ledlys lettere kan styres slik man vil. Jeg har også brukt fakkelboks for å skape lysstemningen jeg er ute etter. 3 telys i steikepanna: To fakkelbokser i 12-manns lavvoen: To telys i teltet: To små ledlamper (sykkellamper fra xxl) i teltet: 5 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg tubbs Skrevet 11. oktober 2017 Populært innlegg Del Skrevet 11. oktober 2017 8 2 3 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turlyst Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 @tubbs kona likte belysningen din Tommelen opp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lompa Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Jeg synes gravlys er veldig fine. Brenner lenge, og er litt beskyttet i forhold til brannfare (Det var her jeg skulle hatt et fantastisk fint bilde av fargerikt telt i nordlys, men det var det dårlig med, gitt. Grønt telt gjør seg også dårlig med lys inni. Det må jeg huske ved neste kjøp.). 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Espen Ørud Skrevet 11. oktober 2017 Pålogget Del Skrevet 11. oktober 2017 59 minutes ago, Lompa said: Grønt telt gjør seg også dårlig med lys inni. Det må jeg huske ved neste kjøp.). Grønne telt med gult innertelt blir stort sett litt orange/gulaktige med stearinlys i teltet: Dette er et godt gammelt Helsport Rondane i grønt (så fikk i hvert fall sitatet ditt seg et flott nordlysteltbilde ): 4 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lompa Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 Men mitt grønne telt med hvitt innertelt (Fjellreven) gir grønnfarge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.