Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

De fleste apper og digitale karttjenester har koordinater jeg er usikker på hva heter! Jeg forstår det slik at man må ha en converter for å kunne plotte disse inn på GPS som sporer enten utm eller lengde/bredde? 

Eller er det et posisjonsformat man lett kan finne på GPS (garmin) men som jeg ikke har funnet ut av enda? 

Jeg bruker mye GPS og papirkart, men opplever i økende grad behovet for å kunne gjøre om koordinatene fra digitale kart på mobil eller PC/mac

takk for svar 

Annonse
Skrevet

Hei :) om koordinatar ikkje er oppgitt i UTM er dei oftast oppgitt i ein variant av breidde og lengdegrader, kort sagt lat/long. Desse får ein i DMS (degree, minutes, second), desimalgrad eller grademinutt. Alle desse tre måtane å plotte koordinatar på finn ein i innstillingane for GPSen. Så berre å plotte dei som dei er å nytte dei. Om du likevel vil konvertere til dømes fleire koordinatar i ulike format for å bruke dei i ei rute og sleppe veksle innstillinga på GPS når du plottar, er det greit å nytte ein konverteringskalkulator. Ein slik finn ein på nett, berre å Google. 

Skrevet

Fant denne etter litt knoting på nettet

• Grader, minutter og sekunder (DMS): 41°24'12.2"N og 2°10'26.5"E
  • Grader og desimalminutter (DMM): 41 24.2028 og 2 10.4418
  • Desimalgrader (DD): 41.40338 og 2.17403

får ta meg en tur ned å sjekke med GPS’en om jeg ikke finner mulighet for å enkelt legge det inn! Takk for svar 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, tshansen skrev:

Se her ja! Øverste alternativet på GPS’en var riktig, selv om gps’en fjerner et tall i slutten! 

image.jpg

Jepp, du må korte med ein desimal ved hjelp av vanlege matematikkreglar. 

Du får heller ikkje plotta minus ved plotting av desimalgrader, men må bytte E med W om du er på vestlig halvkule og N med S om du er på sørleg halvkule, for å angi koordinat lengd/breidde som til dømes i Googlemaps er angitt med ein minus framfor. 

• Liker 1
  • Takk 1
Skrevet
11 minutter siden, Tessatroll skrev:

Jepp, du må korte med ein desimal ved hjelp av vanlege matematikkreglar. 

Du får heller ikkje plotta minus ved plotting av desimalgrader, men må bytte E med W om du er på vestlig halvkule og N med S om du er på sørleg halvkule, for å angi koordinat lengd/breidde som til dømes i Googlemaps er angitt med ein minus framfor. 

Jasså ja, der sparte du meg for litt hodebry! Jeg havnet langt f borti Russland eller noe slikt😂😂 

her må jeg bare ta noen kjappe notater skjønner jeg! Slikt er gull å ha lett tilgjengelig som huskelapp når du står å klør deg. 

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.