Populært innlegg Tor-Erik-L-77 Skrevet 7. oktober 2017 Populært innlegg Skrevet 7. oktober 2017 (endret) Etter ukesvis med gråvær og regn her på østlandet så snudde været endelig. På Fredag så hadde jeg tatt meg fri da det var meldt strålende vær, og våknet til sol fra skyfri himmel. Da var det bare i grunn å klargjøre en dagstursekk. Jeg er såpass heldig at jeg har turterreng kort avstand fra døra slik at jeg bare kan spassere direkte ut Jeg hadde bestemt meg for å ta en langtur i dag og tste formen litt. Jeg liker å ta en lang dagstur i ny og ned for å sjekke formen. Planen denne dagen var å få med meg 4 topper og turen ble en blanding av asfalt, grus, stier og frinavigering i terreng. Første delen av turen ble en ren transport etappe opp til selve tur terrenget. En kort rapport følger per bilde nedover På vei opp til første målet, har ruslet denne mang en gang før. Høstfargene er virkelig noe for seg selv på denne tiden. Første stopp på noe som kalles Raubergkastet, her er det en turkasse med bok. Etter Raubergkastet kommer man til denne turens høyeste punkt (høyeste i kommunen) - Ruketuten! Det du ser på bildet er en stasjon for sikringsradio som står her oppe. Fra Ruketuten kan man se bort til Skrimfjella i det fjerne. Neste stopp etter Ruktetuten er Floretuten som ligger noen kilometer nord. Her er det desverre ikke opparbeidet noen tursti slik at det blir frinavigering i terrenget. Men det er vel verdt turen ut her når man får en slik utsikt. Vannet du ser heter Svartangen og er et populært firluftsområde for bygda. Her ble det en lenger stopp med mat og kaffe. Etter endel transport på grusveier etter Floretuten så kom jeg til Kinnaseter. En gammel seter som i dag drives privat og leies ut til diverse formål. Fra kinnaseter gikk turen over til Rognestulen, nok en gammel seter som er i privat eie. Ligger utrolig fint til opp i en li med utsikt ned mot bygda. Etter Rognestulen så var det på tide å bevege seg oppover i terrenget igjen til turens tredje turkasse som liger på Oppsalfjell. Her er det ingen majestetisk utsikt men terrenget er veldig fint. Når man går ned fra Oppsalfjell så komemr man til toppen av bygdas skisenter. Det har ikke vært drift her på noen år desverre. Men man får en fin utsikt ned over bygda På dette tidspunktet begynte jeg å kjenne det litt i beina så jeg var glad for at det ikke var altfor mange kilometer til turen var over... Noen kilometer rett nord for skisenteret ligger det høyeste punktet, Askjemåsen. Heller ingen utsikt her men et flott terreng. På vei ned fra Askjemåsen blir man belønnet med et flott utsiktspunkt ned i dalen. Herfra gikk turen bratt nedover og etterhvert hjem. Noe som passet slitne bein helt greit! Hele turen var en knall opplevelse og i dag nytes sofaen med sofabein Endret 7. oktober 2017 av Tor-Erik-L-77 23 Siter
REJOHN Skrevet 7. oktober 2017 Skrevet 7. oktober 2017 35 kilometer på en dag er bra gjort. Det er ikke ofte jeg har gått så langt selv med dagsturssekk. Bra. 1 Siter
Tor-Erik-L-77 Skrevet 7. oktober 2017 Forfatter Skrevet 7. oktober 2017 Straffen kommer dagen etterpå @REJOHN 1 Siter
+tshansen Skrevet 29. oktober 2017 Skrevet 29. oktober 2017 Flott tur Hva er det du bruker for å få delt turene dine på slike kart? Har du egen gps som du laster opp sporet til en nett tjeneste? Siter
+Espen Ørud Skrevet 29. oktober 2017 Skrevet 29. oktober 2017 17 minutes ago, tshansen said: Flott tur Hva er det du bruker for å få delt turene dine på slike kart? Har du egen gps som du laster opp sporet til en nett tjeneste? Det er massevis av måter å ta vare på ruten på, enten på treningsklokke, mobil, app, gps eller lignende. Og det er nesten like mange måter å legge dem opp på et kart på. Om du skal ha dem samlet så er det en artig sak å lage "mitt kart på Google Maps. Der kan du ha et kart hvor alle turene dine ligger med spor osv. Om du skal ha et enda mer spennende alternativ så kan du legge dem opp på 3D-visning på Google Earth. Begge de to fordrer vel at du konverterer gpx-filen du gjerne får ut fra en av de nevnte enheter til en KML-fil. Det gjør du imidlertid gratis online flere steder ved å google "convert gpx to kml" Et eksempel skal kunne sees her om man har rett nettleser eller app på mobil/pc: https://earth.google.com/web/@70.74913,23.3619385,175.00086974a,9078.61843487d,35y,0h,60t,0r/data=KAI 1 Siter
Tor-Erik-L-77 Skrevet 1. november 2017 Forfatter Skrevet 1. november 2017 Som @Espen Ørud sier så er detmange måter og veier til "Rom" For min egen del så bruker jeg en Garmin Fenix3 på alle mine turer, den har innebygget GPS. enkelt og greit. Skal få testet litt rundt disse google alternativene som du nevner Espen, ser jo litt artig ut Forøvrig så importerer jeg mange av mine faste turer inn som GPX spor på en app som heter Topo Maps Norway på min iphone. Den har norgeskart 1:25000/50000 og offline funksjon. Veldig greit å ha endel GPS spor liggende der som referanse. På vinteren med ski/eller truger i terrenget så hender det at jeg noen ganger roter meg litt vekk fra sporet, da er det kjapt og ta frem mobilen og se hvor jeg er i henhold til GPS sporet som er avtegnet i kartet. Gjør det samme om jeg skal på lenger turer. Da planlegger jeg ruten på forhånd og laster den over til Topo Maps. Da har jeg hele tiden tilgjengelig en kjapp referanse og fasit under vandring. Jeg kan også legge inn samme sporet på Fenix 3 klokka, den gir meg enda kjappere tilgang til å se hvor jeg er i henhold til planlagt rute Siter
Blackbrrd Skrevet 19. november 2017 Skrevet 19. november 2017 Ser ut som en flott tur, veldig bra høstbilder! Siter
Rismyhr Skrevet 26. november 2017 Skrevet 26. november 2017 Så ut som en utrolig flott tur, mange fine bilder! Artig å se litt bilder fra turterrenget i Svarstad området, har besteforeldre i Kvelde å bruker ofte å kjøre gjennom Lågendalen på vei nedover. Alltid likt den kjøreturen, mye flott natur! Utsikten man får fra høydedragene rundt Lågendalen er utrolig fin, små koller dekket av både bar og løv skog med Numedalslågen som svinger seg gjennom dalføret. Takk for deling! 2 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.