Siggiesmalls Skrevet 6. oktober 2017 Skrevet 6. oktober 2017 Hei, jeg er en ung mann på tjueto år som har lyst til å padle Norge på langs, så jeg er derfor i ferd med å kjøpe Kajakk og trenger derfor tips til hvilken kajakk som egner seg best for dette målet. Setter også pris på relevante tips fra folk som har gjort dette før. Siter
Tessatroll Skrevet 6. oktober 2017 Skrevet 6. oktober 2017 2 minutter siden, Siggiesmalls skrev: Hei, jeg er en ung mann på tjueto år som har lyst til å padle Norge på langs, så jeg er derfor i ferd med å kjøpe Kajakk og trenger derfor tips til hvilken kajakk som egner seg best for dette målet. Setter også pris på relevante tips fra folk som har gjort dette før. Hei Har du padla mykje før? Evt kva type kajakk har du frå før? Skal du padle åleine? Siter
Siggiesmalls Skrevet 6. oktober 2017 Forfatter Skrevet 6. oktober 2017 7 minutter siden, Tessatroll skrev: Hei Har du padla mykje før? Evt kva type kajakk har du frå før? Skal du padle åleine? Har aldri padlet større distanser før, bare drevet på med litt for fitness. Jeg og et par andre venner har tenkt å padle i lag. Har ikke egen kajakk. Siter
Tessatroll Skrevet 6. oktober 2017 Skrevet 6. oktober 2017 7 minutter siden, Siggiesmalls skrev: Har aldri padlet større distanser før, bare drevet på med litt for fitness. Jeg og et par andre venner har tenkt å padle i lag. Har ikke egen kajakk. Ok. Kva tid tenkjer de starte? Siter
Siggiesmalls Skrevet 6. oktober 2017 Forfatter Skrevet 6. oktober 2017 14 minutter siden, Tessatroll skrev: Ok. Kva tid tenkjer de starte? Vi tenkte i Mai-Juni måned. Siter
Anund Wigen Skrevet 6. oktober 2017 Skrevet 6. oktober 2017 Hm... Du har tenkt på kryssinger, bølger, strøm, vind osv? Det kan være mye vær langs norskekysten Siter
Tessatroll Skrevet 6. oktober 2017 Skrevet 6. oktober 2017 I år? Eg spør for å kunne gi gode råd altså. Siter
Siggiesmalls Skrevet 6. oktober 2017 Forfatter Skrevet 6. oktober 2017 30 minutter siden, Tessatroll skrev: I år? Eg spør for å kunne gi gode råd altså. Neste år, blir kanskje litt vanskelig å få gjort det i Mai-Juni i år da 😅 Siter
tubbs Skrevet 6. oktober 2017 Skrevet 6. oktober 2017 2 timer siden, Siggiesmalls skrev: Jeg og et par andre venner har tenkt å padle i lag. Har ikke egen kajakk. Kan du ikke teste ut kajakkene dine venner har og få en formening om hvem du føler passer deg best? Antar at en eller fler av de har endel havpadleerfaring. Siter
Anund Wigen Skrevet 6. oktober 2017 Skrevet 6. oktober 2017 Valley Etain, Northshore Ocean, Tiderace Xplore, Arrow Empower. Skuk Explorer, Point 65 XP 18 Alle er kajakker som kan brukes på langtur. Det kommer an på hva som passer deg 1 Siter
+rayun Skrevet 6. oktober 2017 Pålogget Skrevet 6. oktober 2017 Har ingen egen erfaring, men vil tipse deg om 2 unge herrer som padlet fra Svenskegrensa til Russergrensa i 2013. Du finner bloggen deres på NPL lista. Tror den het knoll og tott og en badeand, eller noe sånt. Husker den som en fin blogg med gode bilder. Siter
Tessatroll Skrevet 6. oktober 2017 Skrevet 6. oktober 2017 2 timer siden, Siggiesmalls skrev: Neste år, blir kanskje litt vanskelig å få gjort det i Mai-Juni i år da 😅 Huff då, der var sjølvsagt komande vår eg meinte, neste år 😂 Siter
Gjest Björn Skrevet 6. oktober 2017 Skrevet 6. oktober 2017 Några länkar som innehåller information. Är stundtals en tuff miljö att paddla i och sträckan är lång, inte så många som gör den turen. http://www.meningenmedlivet.nu/2013/index.html http://www.kayakingnorway2014.com/ http://www.norwegiancoast2009.com/norwegiancoast2009/HEM.html Sedan så kan jag komma på en bok. https://www.adlibris.com/no/bok/kajakaventyr-langs-norska-kusten-ett-aventyr-i-kajak-med-eftertanke-9789197554213 Siter
Kjell Iver Skrevet 6. oktober 2017 Skrevet 6. oktober 2017 Personlig ville jeg valgt en kajakk som tålte litt juling. Har du tenkt plast, glassfiber eller karbon? I 2008 var jeg på tur sammen med en kar (her på forumet)som sa han skulle padle nettopp den turen du planlegger nå,. Han hadde da ingen erfaring med havkajakkpadling, men kjøpte seg kajakk og padlet sørover i 2009. Jeg assisterte han litt når han passerte der jeg bor, omtrent midtveis. Han valgte en Hasle kajakk, og jeg syntes den gangen det var et fornuftig valg. Utviklingen går vel videre, men Hasle har tålt en del juling opp i gjennom og er en type kajakk jeg ville vurdert. Siter
Bjørja Skrevet 7. oktober 2017 Skrevet 7. oktober 2017 Ligger litt forskjellig ute brukt på finn.no som kan være av interesse: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=105853794&fks=105853794 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=73274905 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=103157736 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=104645516 Siter
peik Skrevet 30. oktober 2017 Skrevet 30. oktober 2017 (endret) En robust, stabil kajakk med mye lastekapasitet. Prijon Kodiak eller lignende burde være bra. Du kan jo ta en prat med disse: https://www.nrk.no/sognogfjordane/har-padla-norge-pa-langs-1.11246687 https://www.ut.no/artikkel/1.7791467/ Endret 30. oktober 2017 av peik Siter
Lompa Skrevet 30. oktober 2017 Skrevet 30. oktober 2017 Det har vært linket til Anders Thygesen over her. Ta en titt på bloggen fra turen. Han padlet fra russergrensa til Vestfossen, et par mil oppe i Drammenselva i 2011 i egenbygget seildukskajakk (Baidarka). http://kajakkspesialisten.blogspot.no/2011/ Det kan sikkert være lurt med en noe mer solid kajakk, men jeg ville vurdert å bruke de samme grønlandsårene. Det et godt og skånsomt å holde i trehåndtak, og de er gode allroundårer som funker spesielt godt i vind og på langpadling. De er skånsomme for kroppen ved at man får en mykere bevegelse enn med en bredbladet åre. Meld deg på et av hans kurs for å lage egen åre, så får du melket ham for info om turen samtidig. Både lærerikt og gøy http://kajakkspesialisten.no/kurs_are.php Siter
Tessatroll Skrevet 30. oktober 2017 Skrevet 30. oktober 2017 Eg tenkjer at det beste er å faktisk låne kajakkar og prøve ulike typar, samt prøvepakke eventuelle "finalistar". Eg er ikkje nokon spesialist, men padla ein del i nokre år, vonar å få sparka i gong att litt no når eg er ferdig med ymse andre prosjekt. Eg er imidlertid ein del saman med ein dyktige folk som har padling som lidenskap, og har moglegens fått med meg noko på vegen. Når du har fått til ei liste med aktuelle kandidatar basert på storleik/lastekapasitet og sjøgåande eigenskapar, er det nokre moment som bør vere avgjerdande. Ein kajakk skal først og fremst vere god å sitte i. Er den ikkje det, hjelp dei øvrige eigenskapane lite. Du skal sitte lange dagar i eit lite hol, også over eksponerte strekningar der landing og pauser med beinstrekk er vanskeleg. Sits kan til ei viss grad modifiserast med litt padding osv, dersom dei andre eiganskapane er så god at ein orkar ta til med det, men utg pkt må likevel vere ok. Du bør også oppleve at du har god kontakt med kajakken. Eigenredning og kamaretredning i ein fullasta langturskajakk er eit eige kapittel, så dette er viktig å prøve og drille før ein legg ut. Eg meiner at desse eigenskapane er mellom dei viktigaste, ved sida av sittekomfort. Lengde på lårbein er ofte avgjerdande her, samt om du er stiv eller mjuk i hoftene, så det varierar frå person til person. Der må eg seie at eg opplever ein del "ekspedisjonskajakkar" som til dømes Hasle, som eit ustyrleg lasteskip. Få kajakkar eg har kjent meg så utrygg i som den. Kan hende kan den innleiingsvis gi ei tryggleikskjensle på primærstabilitet, men dette rundbotna styret av ein båt er slett ikkje lett å få kontakt med når tilhøva dreg seg til. Ein kan fort få ei kjensle av å tilfeldig verte driven hit og dit i bølgene, og tryggleikskjensla kjem meir av at ein sitt i eit badekar langt frå elementet snarare enn at ein faktisk er trygg (mi meining). Må få legge til at det er sjeldan eg ordlegg meg så lite diplomatisk om eit produkt, men her har eg altså lite positivt å komme med. Eg ville sett på kajakkar frå Arrow, Valley, P&H og NDK, samt andre bra annerkjente merkjer, gjerne frå produsentar i land der padling har vore "folkesport" hakket lenger enn her på berget. Dei veit ofte kva dei styrar med! Sjå til dømes på ein del av det som britane, med sine tidevannsutfordringar kan levere. Betre å kjøpe brukt bra enn ny dårleg. Den vert din viktigste redskap lenger. Om du går kurs og melder deg inn i ein klubb vil du komme i eit miljø der du kan hente mykje info og kunnskap. Du vil alltid på ein slik tur padle ha med to årer, så det kan vere greit å ha to med ulike eigenskapar som du kan veksle mellom. Eit lite tilegg, utan å verke formanande: Eg er litt gammeldags på enkelte ting, tryggleik og det å opparbeide seg erfaring over tid er eit felt eg synes er viktig ¨trekke fram. Å ikkje ha padla så mykje for så å planlegge å gjere dette i nær framtid er spenstig. Ikkje umogleg, men spenstig. Det krev stort volum på kort tid, i forkant av turen. Du skal gjere deg erfaringar som andre har brukt år på å opparbeide seg. I fjellet er eg nok hakket mindre skeptisk, av den enkle grunn at der kan ei løysing i mange tilfelle å vere å ta ein pause i vindsekken og "puste" med magen når ting dreg seg til. På havet dealar du med ein tredje dimensjon i miljøet, du er ikkje standby, bølgjer, vind og straum er i konstant bevegelse. Det er ikkje du som bestemmer kva tid du vil ha ei pause og "stillstand" alltid. Om eg skulle måtte velje mellom to "onder" i form av langtur mtp å vere fersk på eit felt, ville eg vore mange ganger tryggare på å til dømes krysse Grønland på ski som fersk, enn å padle Norge på langs. Berre for å sette det litt i perspektiv. Elles synes eg på generell basis at det er kult at folk drøymer, og køyrer på! 8 Siter
Lars M Skrevet 30. oktober 2017 Skrevet 30. oktober 2017 Hvis du prøver at søge på Padlepilgrim (uden at behøve at lægge noget religiøst i det), kan det være, du finder noget brugbart. Nu har jeg ikke læst alle trådens indlæg i detaljer, men så vidt, jeg kan se, har den ikke været nævnt før, og det undrer mig lidt, da det var det første, jeg kom til at tænke på. Siter
Populært innlegg +PTG Skrevet 30. oktober 2017 Populært innlegg Skrevet 30. oktober 2017 Spenstig prosjekt, med en god del forberedelser og planlegging så har du mye å glede deg til. Har padlet i 20 år nå (50-70 økter per/år), mye trim og en del ukesturer i feriene, men altså ikke av denne type lengde. Har NPL på sykkel og en del lengre pulketurer, som kanskje kan gi deg noe tips. Her litt oppstarttips - forberedelser ligger i detaljene - for at turen skal bli best mulig. Kroppen: Må ha treningsregime for å klare 20-40 km/dag i 100 dager. Fokuser på opptrening og teknikk. Første perioden vil du være "armpadler" etter hvert vil kroppsrotasjonen bli bedre og større muskelgrupper aktiveres, men det er først etter 4-5 år at du fått en plattform mellom nevroner, muskel avfyring og "nær" perfekt teknikk om det har vært kontinuerlig i fokus i treningsperioden. Sener og muskler kommer fortere, så kjør på! Feil teknikk og for lite trening gir deg garantert lite fremdrift, for hardt for små muskler og ledd/sene problematikk. God teknikk og styrke gir deg også kritiske reserver i strøm, vind og bølger. Om dette punktet ikke er på plass, må du redusere dagsetappene betraktelig, ta mange hviledager og padle når det er godvær. Alternativt dele prosjektet opp i mange etapper. Elementer: Du må trene deg opp under ulike forhold, søk dager med bølger og vind, mye av padlinga vil foregå med bølger inn fra siden, så du bør være komfortabel opp til 2-3 meter bølgehøyde (når kompisen din forsvinner ned i bølgedalene så er bølgehøyden rundt 80 cm) og ved vindpådrag bølger som bryter. Over tid må du klare dette avslappet, om du spenner deg går du fort tom og fremdriften forsvinner. Tenk også padlefrekvens og rytme ift bølgene. Sikkerhet: 1.rekka er god balanse - den må være topp. Så velg smalere båt i opptreninga enn den du skal bruke (51 er en fin std båt bredde som er lett å få tak i). 2. rekka er støttetak lave og høye - dette må sitte helt på automatikk. Så velg smalere båt enn den du skal bruke og legg ut i krevende men trygge forhold. Øv, øv..kast deg over og perfeksjoner opprettinga. 3. rekka er ideelt rulle, men egenredning eller kameratredning er et must om du ikke kan rulla eller rulla feiler- mange teknikker, men lær deg noen essensielle, etter hvert under realistiske forhold. Det er ikke på flatt hav og under finvær at det skjer! Anta at i dårlig vær vil sannsynligvis kompispadlere også ha problemer, så du må klare deg på egenhånd. Sikkerhet når du er i vann (tørrdrakt, utstyr, unngå tom kajakk avdrift, varslingssystem finnes det mye info av på nett). Men tenk 3 timer i kaldt vann før mulig hjelp, da har du en pekepinn på mulig scenarie og hva som bør øves på. Klarer du å slappe av i vann, er drakta tett, klarer du å håndtere nødutstyret. Komfort: Kajakken bør ikke være for bred, da blir padleåre taket for bredt og mindre effektivt og båten mye tyngre å padle. Ville sett etter noe som ligger i bredde 53-55cm og 5.20-5.5 m langt. Cockpit som passer, spesielt sete, ryggstøtte og fotstøtte/pedaler. Du bør ha tilbrakt noen lange dager i den kajakken du velger. Gjøre valg om skeg eller ror. Teste forskjellige årer, med vekt på frekvens (mindre åreblad). Jeg kan nevne at jeg før min NPL sykkel, så testet jeg ut forskjellige sykkelseter og det var første etter 12-15 mil at forskjellene kom frem OG de var store. Så testing innebærer bruk over tid i den situasjonen du skal bruke det i. Sovner beina etter 3 timer så har du ett problem. Får du begrenset eller feil ryggstøtte så hindrer du rotasjon eller kanskje får gnagsår. Min langtur kajakk har jeg bygget selv og mitt prototypesete ble til foran TV. Sitte lenge, kjenne etter, file bort, legge til. Så videre tester i kajakken til jeg hadde ett perfekt sete for rompa mi. Bare for å illustrere dette med detaljer . Lykke til! 11 Siter
Vea Skrevet 31. oktober 2017 Skrevet 31. oktober 2017 Ta en kikk på facebooksiden til Einar Knutsens norgestkystprosjekt. Han har delt turen over noen somre. Rand Skaug tok den samme turen for et par år siden. Et lite google-søk finner også flere, slik som denne. Det har vært padlet mange forskjellige typer. Stort sett alle produsenter som lager høykvalitets havkajakker har modeller som egner seg. Som det er nevnt over: Prøv deg fram. 2 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.