Populært innlegg Isak Knutsen Skrevet 5. oktober 2017 Populært innlegg Skrevet 5. oktober 2017 «Pass på! Her har man ikke råd til å trø feil! Hvis man faller ned til høyre eller venstre blir man flat som en pannekake!» Jeg og pappa pakket dagstursekene tidlig, og dro av gårde fra Fjellsætra ved Nysætervatnet i skumringen på morgenkvisten. Været så ikke særlig lovende ut da vi kjørte mot parkeringsplassen ved Liasætra som var utgangspunktet for turen. Det var lavt skydekke og regnet pøset ned! Engsetelva Likevel bestemte vi oss for å gå opp til Patchellhytta, det er tross alt en fin tur opp dit. Yr hintet jo og om bra vær senere på dagen. Vi tok på oss fullt regntøy og steget av gårde. Bilde med sein lukker-tid Stien mot Patchellhytta fulgte Engsetelva oppover Liadalen, en dal med vakker natur! Drikkevann var ikke noe problem, vannet i elva smakte herlig, så jeg stoppet flere ganger for påfyll. Snart fremme ved Patchellhytta Da vi nærmet oss DNT – hytta begynte vært å lette, YESS! Kanskje det er en mulighet for å gå helt opp? Matpause Vi gikk inn på hytta, men det var ikke et eneste menneske å se, det ble en stille og fredfull lunsjpause. Vi hadde gått to timer opp hit, og kjente det allerede litt i beina, men det kunne ikke stoppe oss, vi hadde bare gått ¼ av turen, det er langt! Faktisk så er hele turen to mil hvis man går fra Engset. To mil er langt i seg selv, men når man må gå 1100 høydemeter opp og ned blir turen ekstra krevende! Nå begynner det å bli bratt! Toppen oppe til høyre i bilde Etter Patchellhytta begynte den bratte stigningen! Herifra skulle vi gå opp 750 høydemeter! Klatring med alle fire! Trærne var vekk, og det minket på mose og gress, vi måtte klatre i store steinrøyser. Etter en times tid i gjevnt tempo fra hytta var vi oppe på første «pukkel». Her var utsikten ganske vanvittig, men bedre skulle den utrolig nok bli! Jeg har ikke klatret mye i fjellet før, så dette var spennende! Har gått på mange bratte toppturer, men her måtte jeg bruke alle fire aktivt! For en utsikt! De siste femti høydemetrene var brattest, det var nærmest en loddrett vegg! Det var viktig å ta det rolig, puste og finne sikre tak til både armer og bein. Sikring og tau var ikke noe vi hadde, så vi måtte være forsiktige! YESS!!! Jeg kom meg opp på toppen! FY SØREN! Se på den utsikten da! Det er helt vilt! Jeg satt en liten stund på toppen for å nyte utsikten og hvile armene. Hendene mine ble skikkelig slitte etter mye klatring. Så var det å klatre ned igjen, jeg har hørt at mange sier det er aller verst. Jeg var litt skjelven de første meterne, men så fikk jeg teken på det. Jeg tok det rolig og kontrollert ned igjennom. Jeg syntes det var kjempegøy! Det bratteste partiet var unnagjort (litt synd spør du meg), og vi skulle gå tilbake på eggen vi kom opp. Ned til Patchelhytta brukte vi mellom en og to timer. Der tok vi, som på vei opp, en liten matpause før vi gikk videre nedover Liadalen langs Engsetelva hvor vi kom fra. Vinden ble sterkere på vei nedover, tror vi traff et godt tidspunkt på dagen å være på toppen! Vi brukte under to timer ned til bilen igjen, og da var beina sånn passe gåene! Jeg kan bekrefta at man kjenner 20 kilometer totalt og 1100 meters høydeforskjell hver vei! Å bestige Slogen har vært en super tur, kanskje min aller råeste topptur. Så hvis du er i området så anbefaler jeg turen, selvfølgelig bør du ikke ha høydeskrekk. Flere innlegg fra turen min i sunnmørsalpene finner du her: Flotte høstfarger og iskaldt vann i Sunnmørsalpene! Luftig på Roaldshorn 1230moh! 12 1 Siter
Tessatroll Skrevet 5. oktober 2017 Skrevet 5. oktober 2017 Ei flott beskriving av di vitjing av Sunnmørsalpane. Habostaddalen og omkringliggande områder husar mange flotte klassikerar. Har du klatrekyndige folk rundt deg, tilrår eg også å avlegge Brekketindane eit besøk, anten det er store eller lille. Flotte turar med ei vanvittig utsikt. Ikkje spesielt klatreteknisk vanskeleg, men greit/naudsynt etter mitt syn, med sikring i eksponerte parti. Her ser du SLogen og Jakta heilt til venstre i bilete. 4 Siter
Isak Knutsen Skrevet 5. oktober 2017 Forfatter Skrevet 5. oktober 2017 Tessatroll skrev (På 5.10.2017 den 11.14): Ei flott beskriving av di vitjing av Sunnmørsalpane. Habostaddalen og omkringliggande områder husar mange flotte klassikerar. Har du klatrekyndige folk rundt deg, tilrår eg også å avlegge Brekketindane eit besøk, anten det er store eller lille. Flotte turar med ei vanvittig utsikt. Ikkje spesielt klatreteknisk vanskeleg, men greit/naudsynt etter mitt syn, med sikring i eksponerte parti. Her ser du SLogen og Jakta heilt til venstre i bilete. Ekspander Har hytte på Fjellsætra ved Nysætervatnet (et fint utgangspunkt), så jeg har muligheten til å bestige mange flotte topper derfra. Skal se nærmere på Brekktindane, høres spennende ut! Elsker følelsen av å komme opp på en flott topp etter en lang tur og se en fantastisk utsikt, slike muligheter har man på Sunnmøre! Et vakkert område, særlig i klarvær:) 1 Siter
Þróndeimr Skrevet 11. oktober 2017 Skrevet 11. oktober 2017 Slogen er en fin start om man ikke helt er vant til bratt terreng, så ut som du koste deg oppover her iallefall. Flotte bilder også! Ligger en turrapport om Store Brekketinden her som kanskje gir litt info om du skal bestige den. 1 Siter
Isak Knutsen Skrevet 11. oktober 2017 Forfatter Skrevet 11. oktober 2017 Þróndeimr skrev (På 11.10.2017 den 17.01): Ligger en turrapport om Store Brekketinden her som kanskje gir litt info om du skal bestige den. Ekspander Takk, Det var nyttig info! Ser jo ut som en helt utrolig flott tur, godt skrevet og superfine bilder:) Siter
Martin HJ Skrevet 11. oktober 2017 Skrevet 11. oktober 2017 Det å investere tid og krefter på x antall timer i motbakke, og så få en real gevinst på toppen iform av vanvittig natur og heftig utsikt - det er bare konge! 2 Siter
Isak Knutsen Skrevet 12. oktober 2017 Forfatter Skrevet 12. oktober 2017 Martin HJ skrev (På 11.10.2017 den 19.17): Det å investere tid og krefter på x antall timer i motbakke, og så få en real gevinst på toppen iform av vanvittig natur og heftig utsikt - det er bare konge! Ekspander Enig! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.