mats2110 Skrevet 4. oktober 2017 Skrevet 4. oktober 2017 Hei! Jeg og en kompis skal gå Kirkenes - Lindesnes fra 1. Februar. Det vi sliter litt med er kart. Vi er fristet på egne gode løsninger ønsker helst å ikke være avhengig av andre med depoter underveis. Så få, men gode kart er helst ønskelig. En kartbok hadde vært mest essensielt. Har dere noen løsninger eller pakker som vi kan skaffe? Mvh Mats SS Siter
fjellrypa Skrevet 11. oktober 2017 Skrevet 11. oktober 2017 En gps med kart sparer dere for papirkart, men trenger batterier OG jeg synes ikke gps-skjermen gir god nok (vid nok) oversikt. Hva med å høre med tidligere NPL-folk hva de har gjort? 1 Siter
mats2110 Skrevet 15. oktober 2017 Forfatter Skrevet 15. oktober 2017 Takk for svar Nina! Har leita litt her og der, men de fleste ser ut til å gå for Nordeca 1:50 000 serien. Det blir mange kart å dra med seg. Kartboken fra Cappelen Damm er noe jeg ser etter, men blir for grov for "fin" navigering. GPS blir den vi primært navigerer oss med, mens papirkart er sekundært. Derfor har jeg lyst å ha så få kart som mulig. Siter
Jan Erik Hansen Skrevet 15. oktober 2017 Skrevet 15. oktober 2017 Cappelen sine fjellkart i 1:100000, og diverse turkart i 1:100000 for andre områder kan spare dere for mye papir der det ikke er snakk om finnavigering. Kan være litt vanskelig å få oversikt over hvilke kart som finnes, og blir en del hull underveis. For grenseområdene til Sverige er Fjellkartan i 1:100.000 gode kart. Fjellkartan dekker også litt over grensa til Norge. 1:250.000 kan være et alternativ i områder det er lett å orientere, og sammen med en GPS gir de god kontroll på hvor dere er. Krever at dere har erfaring med orientering, og er flinke til å lese terreng. En serie som er fin for grovnavigering og planlegging er noen topografiske kart i 1:250.000 som forsvaret har, men kan selvsagt være vanskelig å få tak på. Gikk selv med en eldre utgave av forsvarets veikart i 1:250.000 med 50m høydekurver fra Nordkapp til Kautokeino en gang, og hadde ikke med GPS. Helt greit, men ikke alltid jeg visste på kilometeren hvor jeg var. Er også mulig å navigere etter småflykart i samme målestokk (men er høyde i fot, og kartdetaljer er selvsagt tilpasset flyvning). 1 Siter
Siggy Stardust Skrevet 15. oktober 2017 Skrevet 15. oktober 2017 Jeg har kjøpt inn disse for samme formål. Helt ok pris også.. https://www.kartbutikken.no/lagersalg/jakt-og-fiskekart/jakt-og-fiskekart-brettet 2 Siter
+Memento mori Skrevet 17. oktober 2017 Skrevet 17. oktober 2017 Den beste kartbok jeg har er Cappelen med DNT hytter og stier, samt scooterspor. Grov målestokk, men utrolig fin til oversikt. Bestilles Her Utsnitt Nordmarka 2 Siter
10ne Skrevet 5. januar 2018 Skrevet 5. januar 2018 Hei. Jeg lurer på det samme som dere, planlegger å starte gåturen til våren. Hvilke kart endte dere opp med? Siter
+Espen Ørud Skrevet 5. januar 2018 Skrevet 5. januar 2018 Fjernet linken da den ikke er som jeg husker og jeg ikke finner igjen linken til den gode karttjenesten som jeg og kompis har brukt før... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.