Gå til innhold
  • Bli medlem

Finse - Haukeliseter til fots i Juli, for mye snø?


Leif_Leif

Anbefalte innlegg

Hei.

Har ingen erfaring med Hardangervidda. Har planlagt å gå fra Finse til Haukeliseter

fra ca. 11. juli og fremover. Skal gå sammen med kjæresten min som ikke er veldig

fjellvant. Skal benytte oss av hytter, men vi har lyst å bære med telt og sovesaker

(betyr tot. 6-7 kilo) for å oppleve "villmarken". Jeg er i best form og skal bære mest.

Jeg er i utgangspunktet ikke redd for at vi ikke skal klare dette greit og planlegger

5 og 6 DNT timers etapper... og 7 timer i medvind :P . Det jeg frykter er at det kan

være mye snø og veldig vått. Da blir det kanskje tungt og "motløst", men samtidig

så kan det jo bare være knall med litt utfordringer :D .

Hva kan vi regne med av snømengder fra ca. 11. juli ? Er det normalt sett for mye snø da?

Hvordan var snømengdene i vinter i forhold til normalen? Har egentlig ikke lyst å gå i

mye snø og håper at det er borte til da. (Nevner ca rute nedenfor)

Vi kommer vel til å gå innom de fleste hytter for å spise, men skal også

ta med noe mat selv. Er det greit å anta at betjente hytter er åpnet

og at de ubetjente har blitt fylt opp?

Vi skal gå :

Finse - Kjeldebu - Dyranut - Sandhaug - Besså - Litlos - Hellevassbu -

Haukeliseter (håper å bruke maks. 8 dager.)

Kunne det være lurt å kutte ned turen å gå Dyranut - Haukeliseter ?

(Hvis vi er for ambisiøse i utgangspunktet.)

Håper at noen av dere som har krysset Hardangervidda mange ganger kan svare

på newbie spørsmålene mine.

Mvh

Leif von Helvete

No Guts

No Riot

No Glory

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært noe på vidda, og har gått flere av de rutene du nevner her. Er du i normalt god form og tar tiden til hjelp er ingen av de turene for ambisiøse. Den første dagen fra Finse til Kjeldebu er den klart tøffeste, men det er jo greit å ta den tøffeste etappen først :D

Snømengdene i vinter har vært labre, så midt i juli vil du få lite snøtråkking, skulle jeg tro. Normalt uproblematisk å gå turer på vidda midt i juli uansett.

Lykke til,

Robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke særlig kjent på vidda, men har til gjengjeld labbet mye i snø :P

Det er viktig med godt impregnerte støvler og gode gamasjer. Skift gjerne både sokker og såler! i løpet av dagen, turen blir mye hyggeligere med relativt tørre føtter. Færre gnagsår også.

Hvis det viser seg å være mye snø og det blir bløtt i løpet av dagen er det smart å stå opp tidlig og gå før sola tar så mye.

For øvrig syns jeg det høres optimistisk ut med 6-7 kg for overnattingsutstyr. Telt og sovepose er en ting, men skal du spise ute skal du gjerne ha primus, brennstoff, kjeler, tallerkner... og ikke minst mat. Lurt å tenke grundig gjennom oppakningen og ta med kun det aller nødvendigste. Spise middag på hytte og gå litt videre samme kvelden, f.eks. En tung sekk kan virkelig drepe turgleden hvis man ikke er så vant til å gå langt.

Ha en strålende tur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Robert og lhp for svar.

Regner da med at snø ikke blir noe problem. Skal ta med meg tips om å holde seg tørr på føttene. Er sikkert

lurt å bytte sokker underveis selv om en ikke er "snøvåt" på føttene. Gnagsår er jo en fiende vi frykter, men vi har gode sko

som er inngått. Skal impregnere skoene godt og vurdere gamasjer. Skal også se på dette med ekstra såler.

Når det gjelder telt og sovesaker så følger det selvsagt med enda mer utstyr. Det klart at kokkeutstyr også veier, men dette hadde uansett blitt med. Jeg må jo steke fiskene jeg fanger i noe 8). Regner med ca. 2.8 kg inkl. gass. Da er vi snart oppe i 10 kg + mat som ikke må være med, men jeg håper det blir verdt det. :lol:

Regner med å spise en del middager på betjente hytter selv om vi kanskje ikke bor der. Kjøper vel også en del mat på selvbetjente hytter som vi tar med oss. Sparer en del av den daglige vekten på det. Er det normalt greit å gjøre dette og blir selvbetjent hyttene "utsolgt" for mat?

Ellers så skal vi jo fiske litt. Har tenkt å kjøpe med fiskekort "Stongfiske Hardangervidda Vest" som dekker store områder rundt Litlos. Dette koster kr. 300,- for ei uke, noe som en må regne med. Er det noen som vet om dette holder, eller må en fiske litt i de private vannene for å få det beste fisket? Selger betjente hytter kort til de aktuelle vann på ruten vi skal gå? (Hardangervidda Vest kjøper jeg på inatur.no før vi drar.)

Noen som har prøvd å gå langt og med sekk, og bruke Nordic Walking staver? Er dette noe som kan være hyggelig for balanse, men som blir slitsomt å "drasse" på ? Har med hell brukt staver på dagsturer tidligere, men ikke i flere dager og med 25-30 kg på ryggen.

Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk nordover der ifjor på den tida.

Snøen var primært sør for Litlos. Det er visstnok vanlig, det er markant mest snø sørvest på vidda.

Uansett var det ikke noe problem, skavlene er harde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staver på langtur med tung sekk fungerer knallbra for meg, spesielt når terrenget er relativt flatt og ikke består av mye stor ur og stein. Stavene hjelper på balansen, både under marsj og ved kryssing av elver. De avlaster knærne og øker hastigheten (dersom det er et ønske).

Jeg anbefaler dere å teste ut stavene i terrenget før turen for å være sikker på at de er til hjelp og ikke til hinder.

Min lengste tur med staver var på ukestur i Saltfjellet. De første dagene veide sekken 18 kg, men etterhvert som dagene gikk spiste jeg sekken lettere :wink:

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Vårt fjelltelt Hel Sport Fjellheimen 3 camp Pro skal brukes på turen. Jeg ville bli veldig skuffet

hvis jeg må skaffe meg ekstrautstyr til dette teltet, men kan det være at en bør satse på ekstra

sterke teltplugger, utover de som følger med teltet? Noen med erfaring med hardt underlag eller

dårlige plugger på Hardangervidda?

Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.