northern_fov Skrevet 27. september 2017 Skrevet 27. september 2017 Mens jeg venter på at Exped Orion skal komme inn på lager igjen snubla jeg over dette teltet: https://www.fjellsport.no/robens-goshawk.html Det ser jo helt konge ut. Mangler kanskje takhøyde men ellers digger jeg designet. I tillegg er prisen kanon med 30% rabatt. Hva er det jeg ikke får med meg her? Siter
+TheSleepwalker Skrevet 27. september 2017 Skrevet 27. september 2017 Raptor har samme design som Orion (evnt Goshawk med stang på tverrs) til 100g ekstra vekt og 10cm ekstra bredde og høyde. Siter
Gjest Mareng Skrevet 27. september 2017 Skrevet 27. september 2017 (endret) Raptor så jeg også. Jeg har vet inne på nettsiden, de har gode teltmodeller blandt "ultralight" og "scandinavian" serien ser det ut til, jeg har ikke sett på de andre. 30D siliconert duk blr ha rikelig med rivestyrke til helårstelt, DAC stenger er prima klasse, stankanalen er stengt i den ene enden. Såvidt jeg kan bedømme står det ikke tilbake for premiumteltene overhodet. Robens var best i telt av tunelltelt også, https://test.no/beste-telt-2016 Robens kite ser ut som ett nydelig romslig solotelt også http://www.robens.de/en/Products/tents/scandinavia/kite . Eller buzzard UL om man vil ha telt på under en kg. Endret 27. september 2017 av Mareng Siter
Gjest Mareng Skrevet 27. september 2017 Skrevet 27. september 2017 Duken til robens virker ihvertfall veldig bra med tanke på strekk i regnvær. De fleste andre preimiumprodusentenes duk strekkes vesentlig mer i regn enn hydrotex duken. Siter
northern_fov Skrevet 28. september 2017 Forfatter Skrevet 28. september 2017 Da bestilte jeg Goshawk. Prisen ble for god. Første test blir i Rondane med samboeren neste helg. Siter
a_aa Skrevet 28. september 2017 Skrevet 28. september 2017 Kan være greit å kjenne til at silikonert polyester er litt svakere enn silikonert nylon av tilsvarende vekt/denier - det er ulempen, fordelen er altså bortimot null "vannforlengelse". Vet ikke helt hvor stor foskjellen i styrke er, men mine telt (UL-typer) er av 15D-duk av nylon, og jeg vil anta at 30D-duk av polyester er sterkere enn det. Håper du kan skrive noen ord om teltet når du har fått brukt det litt - og jeg håper du får gode opplevelser å rapportere om 2 Siter
Populært innlegg northern_fov Skrevet 8. oktober 2017 Forfatter Populært innlegg Skrevet 8. oktober 2017 Da er vi tilbake fra Rondane og fikk testet teltet i variert vær. Det ble både sol, regn, snø, vind og kraftige vindkast. Temperaturen antar jeg var et par minus på natta, men effektiv temp var nok nærmere minus 10 med all vinden vi hadde. Vi slet mer enn forventet med å finne teltplass da det enten var for vått eller for mye stein, men fant et egnet sted til slutt. Årsaken til at jeg kjøpte teltet var for at samboeren og jeg skulle ha et praktisk telt vi kunne bo i sammen. 2 utganger var viktig og ikke minst lufting. Teltet ble kjøpt på Fjellsport for 3 500,-. Så her er de første erfaringene: Vekt og pakksekk 2,9kg totalvekt (ikke sjekka på kjøkkenvekta). Sekken ble litt tyngre enn med Ringstind Light 2, men det var selvfølgelig forventet. Føler det er innafor. Pakksekken virker god og helt vanntett. Man kan få presset ut så og si all luft før man putter det i sekken. Oppsett + Enkelt å sette opp (og ta ned) i mye vind + Krever ikke spesielt stort areal for å sette opp + Kan settes opp med innerteltet påklipset + Enkelt å få god form på teltet - Stangkanalene har MYE motstand. Vi måtte være 2 for å få tredd de i mellom. Håper silikonspray kan få bukt med den utfordringen. - Krever en del plugger. Minimum 12, men anbefaler å bruke alle (14). Vil man bruke det utvidede forteltet må man ta med ekstra barduner og det totale antall plugger brukt blir 15. Komfort + Ekstremt bra lufting. Det var 0 antydning til kondens når vi våknet opp. Teltet har 2 luftekanaler på den ene siden og en litt større på den andre. Begge har netting og kan lukkes helt. I innerteltet er dørene ca 1/5 netting som gir god luftsirkulasjon. Disse kan også lukkes helt. + God plass til 2. Nå er ikke jeg spesielt høy (175) men vi kan sitte oppreist i store deler av teltet uten å komme borti taket. Når vi ligger har vi litt plass til bagasje i hode og fotenden. + God plass i inngangspartiene. Gikk fint å lage mat med Trangiaen uten å være bekymret for å sette fyr på ytterteltet. + I praksis 5 utgangsmuligheter (!) + Det utvidede inngangspartiet er fantastisk og gir god utsikt i dårlig vær Andre egenskaper + Virket ikke som at ytterteltet på noe tidspunkt slo inn i innerteltet + Tørkesnor i taket + Teltet sto fjellstøtt i vinden. Antar at vi hadde 20 m/s i kastene og middelvind på rundt 10 m/s. Det skal visst tåle over 40 m/s i kastene + Ytterteltet ligger godt ned til terrenget og gir nok fin beskyttelse mot snø - Sidene der inngangspartiene er buer en del og jeg ser for meg at det kan bli en utfordring ved stort snøfall. - Ikke refleks på bardunene - Utgangene kan ikke åpnes fra toppen. - Det er alt for få borrelåser på flappene som skal beskytte glidelåsene ved utgangene på ytterteltet. Disse blåste opp hele tiden og ga nærmest ingen beskyttelse. Her vurderer jeg å lime på flere. +- De partiene som har glidelås har også en klips nederst slik at de ikke skal skli opp, som forsåvidt er bra. Minuset her er at de kan befinne seg langt ned i lyng og snø og kan være vanskelig å få igjen eller opp. Totalvurdering Når samboeren sier "dette her var et flott telt" kan man ikke gjøre annet enn å anbefale det videre. Gir det foreløpig 8 av 10. 10 Siter
+rayun Skrevet 9. oktober 2017 Skrevet 9. oktober 2017 Fin gjennomgang og bilder. Takk for det. Alltid artig og se og høre om erfaringer med telt av andre fabrikanter enn de 2 H´ene. Genialt med den baldakin løsningen. Fantastisk å kunne trekke seg tilbake, men samtidig få utsikten mens en sitter godt skjermet for vind og vær. Den er nesten grunn nok til å kjøpe teltet. Jeg har en tilsvarende løsning på mitt gamle vintertelt, men det er dessverre alt for tungt å bære med seg i sekk. Skulle gjerne hatt den muligheten på et lett 1 P telt Siter
northern_fov Skrevet 9. oktober 2017 Forfatter Skrevet 9. oktober 2017 Takket være baldakinløsningen fikk vi presentert et flott elg-show nede i dalen. Vi satt egentlig bare å stura da jeg kom på at jeg hadde med kikkert. Fram med den og vi fikk fort øye på en diger elgokse som kurtiserte 2 elgkuer med totalt 3 kalver. Med kamera og telelinse trygt inne i forteltet ble det rene Ut i naturen live. Dette er virkelig et telt med personlighet og praktiske løsninger som jeg håper kan gi oss flere gode opplevelser i fremtiden. Slenger ved noen ekstra bilder jeg tok hjemme ved førstegangsoppsett. 4 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.