Populært innlegg Gisle Uren Skrevet 19. september 2017 Populært innlegg Skrevet 19. september 2017 (endret) Jeg har vært så heldig å få arve en Radius 21 etter min samboers bestefar. Den har stått i en kasse på låven og vansmektes i sikkert 30 år. Jeg snublet nærmest over den ved en tilfeldighet i sommer, på leting etter noe helt annet. Den har vært hardt brukt og så begredelig ut ved første øyekast. Den var både rusten og møkkete, men jeg ble raskt overbevist om at jeg sto med en liten perle i hånden. Etter noen runder med rustfjerning, gnikking og gnuing, så sto den opp igjen som en liten fugl føniks og brenner atter en gang med kraftig blå flamme og hveser som et lite jettfly. Den har bestått både prøvebrenning og felttest med glans. Den blir et absolutt fint supplement på brennersiden og ligger an til å bli en liten favoritt til fotturer i sommerhalvåret der jeg ønsker en litt større brenner en Svea 123’en. Akkurat min Radius 21 med forniklet tank, ble trolig produsert omkring 1962. Radius AB la ned produksjonen i 1963. Det er vel snakk om renovering fremfor restaurering med denne primusen, men kjekt å ha den skinnende og blank igjen. Her er uansett bilder fra før og etter, samt noen bilder fra felt. Vann til kakao og sånn på kvelden. Pannekaker til frokost. Endret 19. september 2017 av Gisle Uren 26 1 Siter
+ost Skrevet 19. september 2017 Skrevet 19. september 2017 Nydelig! Trenger man vindskjerm på en slik sak? Siter
Gisle Uren Skrevet 19. september 2017 Forfatter Skrevet 19. september 2017 Hvis det er en del trekk i luften vil det nok lønne seg med vindskjerm, som på alle andre brennere også. Du sparer nok en del drivstoff på å ikke miste varme. Siter
dsk Skrevet 19. september 2017 Skrevet 19. september 2017 Gratulerer! Det er noe spesielt med disse gamle 3-bente, men litt upraktisk med montering/demontering. Utrolig driftsikre uansett! dsk 1 Siter
Gisle Uren Skrevet 19. september 2017 Forfatter Skrevet 19. september 2017 Ja, absolutt. Men det den taper i å være upraktisk oppveier den mer enn godt nok i sjarm. 1 Siter
can Skrevet 19. september 2017 Skrevet 19. september 2017 (endret) kjempefin, korleis har du fått kjelestøttene, vindskjerm og brennaren så reine? er da primusvaskevatn? Endret 19. september 2017 av can Siter
a_aa Skrevet 19. september 2017 Skrevet 19. september 2017 Har lenge fundert på om jeg skulle skaffe meg en gammel forniklet Høvik 210, rett og slett fordi jeg synes de ser så flotte ut når det er satt i god stand - men nå ble jeg litt i stuss gitt, den der lå klin inntil på "flotthetsskalaen" Siter
Gisle Uren Skrevet 19. september 2017 Forfatter Skrevet 19. september 2017 can skrev (På 19.9.2017 den 13.44): kjempefin, korleis har du fått kjelestøttene, vindskjerm og brennaren så reine? er da primusvaskevatn? Ekspander Hadde jeg vært tålmodig, så hadde jeg nok brukt primusvaskevatn (sitronsyre i vann?) til rustfjerning og til å rengjøre brenneren. Jeg gikk dog litt mer hardhendt og resolutt til verks. Kjørte på med myk roterende stålbørste og deretter stålull på alle ståldeler. På brenner og flammespreder brukte jeg kun stålull med myk hånd. Når jeg får ånden over meg igjen, skal jeg gi brenneren et bad i sitronsyrepulver oppløst i vann. Det skal visst nok gjøre underverker. Siter
Gisle Uren Skrevet 19. september 2017 Forfatter Skrevet 19. september 2017 a_aa skrev (På 19.9.2017 den 14.39): Har lenge fundert på om jeg skulle skaffe meg en gammel forniklet Høvik 210, rett og slett fordi jeg synes de ser så flotte ut når det er satt i god stand - men nå ble jeg litt i stuss gitt, den der lå klin inntil på "flotthetsskalaen" Ekspander Jeg kjenner ikke til Høvik 210, men har en større gammel Høvik selv. Dessverre er det Optimus-brenner og ikke original Høvik-brenner montert på min. Om størrelsen er den samme, så hadde jeg kanskje gått for Høvik siden den er norsk. Siter
can Skrevet 19. september 2017 Skrevet 19. september 2017 Gisle Uren skrev (På 19.9.2017 den 16.21): Hadde jeg vært tålmodig, så hadde jeg nok brukt primusvaskevatn (sitronsyre i vann?) til rustfjerning og til å rengjøre brenneren. Jeg gikk dog litt mer hardhendt og resolutt til verks. Kjørte på med myk roterende stålbørste og deretter stålull på alle ståldeler. På brenner og flammespreder brukte jeg kun stålull med myk hånd. Når jeg får ånden over meg igjen, skal jeg gi brenneren et bad i sitronsyrepulver oppløst i vann. Det skal visst nok gjøre underverker. Ekspander aha ja så reint som da der blir da ikkje med sitronsyra, zalo og vatn (primusvaskevatn) så takk for tipset 1 Siter
Andreas Kjerschow Skrevet 2. november 2020 Skrevet 2. november 2020 Hvilke drivstoff kan man bruke på denne? Kun parafin eller kan ban bruke f.eks. diesel, bensin eller lignende? Siter
dsk Skrevet 2. november 2020 Skrevet 2. november 2020 Så sent som i 1987 brukte Monika Christensen en Optimus 00 på sin polarekspedisjon. Den er jo nesten lik disse som er nevnt her. Drivstoff: Parafin, men det er vanskelig å få tak i. Jeg har god erfaring med white-spirit. Ikke testet, men hørt mange skryte av Lampeparafin fra biltema. Styr unna lampeolje og tennvæske om du ikke er sikker på at det passer. Jeg har hatt flaks og ikke hatt problemer med tennvæske, men hører at noe tennvæske soter og tetter brennerene. Et tips er å legge flaska i fryseren, og dersom det vokser seg så er det uegnet. Kanskje ikke en bombesikker diagnose, men det burde gå bra. Bensin NEI! (Eller kanskje???) Når du slipper ut trykket så risikerer du stikkflammer, skulle denne flammen flytte seg inn i beholderen med trykkluft og bensindamp så ønsker jeg å være minst 1 kilometer unna. (Hvorfor kanskje?? Noen nederlendere anbefalte 10% men ikke mer i parafinen for da ble primusen lettere å tenne , og lettere å justere. Jeg tør ikke anbefale dette) Siter
Bjørn J Skrevet 2. november 2020 Skrevet 2. november 2020 dsk skrev (På 2.11.2020 den 12.09): Drivstoff: Parafin, men det er vanskelig å få tak i Ekspander Neida, Kemetyl fritidsparafin fås hos Felleskjøpet og i mange byggevarebutikker. Jeg har også sett den på besninstasjoner. Det er i følge Kemetyl en brenselolje anbefalt til koke-, parafin- og varmeapparater. Den fungerer ypperlig på mine hundreogellevere med bråkebrenner. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.