Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Tellingene sier at det blir oppgang sørpå og nedgang i nord, men det er selvsagt variasjoner innen det igjen. Jeg drar til fjells i dag og jakter i Jotunheimen. Det sitter alltid en skarv eller to på en topp, så har en fått en fin tur i samme slengen.. :) 

http://fjellstyrene.no/siste_nytt/arkiv/ryperapporten_for_sor_norge_far_du_her_/content_1/text_26e874a6-0102-492b-88be-e4b2d08017cf/1403680645490/pressemelding_ryperapporten.pdf

Skrevet

Gikk 4 dager i bergsdalen, bodde i telt. Ikke ÈN rype 😱

Men så flere ørn, og vipe. 

• 2 uker senere...
Skrevet

På øyene i Vest-Finnmark har det vært kurant. I innlandet: Not so much, for å si det pent. 

Begge steder slik jeg oppfatter det. Betraktelig dårligere enn normalen. 

Det slenger likevel en og annen når man er nok ute og går. I og med at kvoten er 1 pr døgn så er det også kurant å la enkeltfugl fly og heller ta ut en når man finner kurante kull. I løpet av en dag vil man normalt likevel å fuglen sin. (Dvs kvota er 1+1 på li-/fjellfugl eller 2 fjellfugl)

Skrevet

Ikke så gæli i Jotunheimen, men jeg var uheldig med jaktværet, så fjellrypa hadde flokket seg. Så minst 100 fugl i en flokk. Håpløst å komme innpå.. Prøver igjen til helga.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Elendig i Kvænangen i år. Knapt fugl å se i de traktene jeg vandret, og det var ikke innsatsen det stod på for å si det sånn. Mer positivt i de delene av indre Troms som jeg besøkte ihvertfall. 

Skrevet

Tromsøya har normalt en kraftig rypebestand (intet jaktpress unntatt et par barnehager med dispensasjon til å sette snarer). På høsten flokker rypene seg på universitetsområdet i Breivika og vi pleier å kunne nyte synet fra kafferommet på jobb (med dertil hørende nesemerker på vinduene). På det beste har vi talt opp mot 30 ryper på en gang. I år har vi ikke sett ei eineste.

Skrevet

I Jotunheimen var det som i fjor, som var en kraftig oppgang fra året før. Det er greit med fugl, men ikke opp mot slik det var for en del år siden.

Godt med skogsfugl her sørpå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.