Anders_G Skrevet 8. september 2017 Skrevet 8. september 2017 I fjor var det en del i Oslomarka, i år har jeg heldigvis ikke sett noen. 1 Siter
Lompa Skrevet 8. september 2017 Skrevet 8. september 2017 Vi har nok ikke kommet til den "beste" tiden for hjortelusflua i Oslomarka enda. Gi det noen uker til, så er det fest! 2 Siter
Snutemor Skrevet 8. september 2017 Skrevet 8. september 2017 Her hvor jeg tusler de fleste av turene mine (Nes i Akershus) er hjortelusflua kommet for en stund siden, men det er ikke så mange av dem i år som enkelte år (bank i bordet...) På dagsturer tolerer vi hverandre, hjortelusflua og jeg (den biter meg, jeg skviser den, og sånn går nu dagan,) men jeg orker ikke tanken på å legge meg i soveposen mens det kravler og kryper inne i øret, i håret og under undertøyet Hvor langt nordover eller oppover i høyden må jeg for å slippe det ****** insektet? Hvor mange av dem er det i år, de stedene den har etablert seg? Noen erfaringer? (Og ja, jeg vet det er pinglete å la et (eller noen tusen) småkryp stoppe turer, men likevel ) Siter
Snutemor Skrevet 8. september 2017 Forfatter Skrevet 8. september 2017 Heriks skrev (På 8.9.2017 den 10.53): Du må lenger nord enn Brårud i alle fall, kan knapt nok gå ut på gårdsplassen før jeg må plukke hjortelusfluer :/ De biter heldigvis ikke meg (enda i alle fall), men ekle kryp *grøss* Ekspander Grøss og gru ja De biter meg, og det klør i månedsvis etterpå... Siter
Heriks Skrevet 8. september 2017 Skrevet 8. september 2017 Du må lenger nord enn Brårud i alle fall, kan knapt nok gå ut på gårdsplassen før jeg må plukke hjortelusfluer :/ De biter heldigvis ikke meg (enda i alle fall), men ekle kryp *grøss* Siter
Martin HJ Skrevet 9. september 2017 Skrevet 9. september 2017 Er slutten av september og oktober før frosten kommer som er tiden for hjortelusflua i skogene her hjemme hos meg hvertfall, de kan være særdeles slitsomme ja. Siter
borgern Skrevet 9. september 2017 Skrevet 9. september 2017 Har bare vært borti en så langt i år i Oslo. Men jeg har ikke vært i Østmarka. Pleier være flere der enn Nordmarka. Siter
Gjest Turlyst Skrevet 9. september 2017 Skrevet 9. september 2017 Synd at ikke massivt regn over tid kunne "druknet" hjorteflua, for da hadde Vestfold vært helt uten dem........ Nei, får nok vente på kulda. Siter
tronn Skrevet 10. september 2017 Skrevet 10. september 2017 Litt mygg, ingen observerte småjævler ved Sandbakken i Østmarka i helgen. Men jeg overhørte en annen som hadde fått et par i håret. Siter
Snutemor Skrevet 10. september 2017 Forfatter Skrevet 10. september 2017 Om jeg bare går på stien er det ingen her heller, men om jeg går utenom, og særlig der elgen eller rådyra har liggegroper, er det endel. Håper på tidlig nattefrost i år Siter
Lompa Skrevet 11. september 2017 Skrevet 11. september 2017 Gikk 11 timer på jakt i Østmarka/sørmarka i går, og smøg mellom busker og trær og var ikke i kontakt med andre stier enn dyretråkk. Ei hjortelusflue. Kan ikke huske å ha fått på meg så lite de siste 10-15 årene.. 4 Siter
tusjmann Skrevet 11. september 2017 Skrevet 11. september 2017 Vi var i Sørmarka i går, fant ett par kravlende, så de er ikke borte... Siter
Gjest Mareng Skrevet 11. september 2017 Skrevet 11. september 2017 Finnes denne her på vestlandet? Siter
CarlHenrik Skrevet 11. september 2017 Skrevet 11. september 2017 Traff den forrige helg i Romeriksåsen, Den var litt slitsom, men beit meg heldigvis ikke. Siter
lettskremt Skrevet 13. september 2017 Skrevet 13. september 2017 Er hjortelusflua et høstfenomen? Hadde en liten invasjon i heimen i vår av noe jeg fant ut måtte være hjortelusflue, men kanskje det ikke var det likevel? Siter
Hermansen Skrevet 21. september 2017 Skrevet 21. september 2017 lettskremt skrev (På 13.9.2017 den 9.31): Er hjortelusflua et høstfenomen? Hadde en liten invasjon i heimen i vår av noe jeg fant ut måtte være hjortelusflue, men kanskje det ikke var det likevel? Ekspander Hjortelusflue er en liten periode om høsten. Det finnes en del andre lusfluer som er mer aktuelle Siter
Kristin_E Skrevet 27. september 2017 Skrevet 27. september 2017 Hjortelusflua har kommet for fullt i Maridalen og Sørkedalen nå. Siter
Gjest Turlyst Skrevet 1. oktober 2017 Skrevet 1. oktober 2017 Fikk to på meg i går på tur i skogen, så nå holder jeg meg unna til frosten kommer. Bildet er lenket fra Nrk https://www.nrk.no/livsstil/vil-du-unnga-hjortelusa-bor-du-vaere-litt-egoistisk-1.13682213 Siter
tubbs Skrevet 1. oktober 2017 Skrevet 1. oktober 2017 Ikke mangel på hjortelus i Nordmarka nå heller. Har vel plukka 4-5 stk etter at jeg kom inn fra en 2 timers morratur Siter
Bamsemums Skrevet 2. oktober 2017 Skrevet 2. oktober 2017 Plukket vel et titalls hjortelus på Romeriksaasen på lørdag. Gikk til kjentmannspost dvs gjennom busk&kratt. Siter
rofferdal Skrevet 6. juni 2022 Skrevet 6. juni 2022 Hjortelusflua er "bare" ekkel. Men såpass ekkel at den ødelegger gleden med å gå i skogen i den perioden den er aktiv. Møkkadyr. Siter
Skogens Stønn Skrevet 7. juni 2022 Skrevet 7. juni 2022 rofferdal skrev (På 6.6.2022 den 16.27): Hjortelusflua er "bare" ekkel. Men såpass ekkel at den ødelegger gleden med å gå i skogen i den perioden den er aktiv. Møkkadyr. Ekspander Men den hverken stikker eller biter, ikke meg i hvert fall. Min samboer sier hun har blitt bitt en gang, men da tror jeg den var veldig provosert fordi den satt under beltet eller noe sånt. Det hender jeg finner ei flue i skjegget både to og tre dager etter at jeg har vært på tur. Der har den sittet uten at jeg har merket noe som helst før jeg gnir meg i skjegget og lurer på om jeg har fått ei kvise eller noe på haka inni skjegget. Jeg skjønner hva det er når den plutselig har flyttet på seg. 😄 De kan ikke overleve og formere seg på mennesker, så ei hjortelusflue som har landet på deg har gjort den styggeste bommerten i sitt liv og det vil koste den dyrt. Du kan jo se på det som en slags hevnaktig trøst. Kanskje det til og med over lang tid ved hjelp av evolusjonens logikk vil gjøre at hjortelusfluene skyr mennesker... Siter
rofferdal Skrevet 7. juni 2022 Skrevet 7. juni 2022 Hadde en kort tur i skogen i fjor høst. Tror jeg plukket et tyvetalls kryp ut av skjegg og hår underveis. Når det kravlet i skjegget på vei hjem holdt jeg nesten på å kjøre av veien, og jeg plukket vel 7-8 gufne kryp av kroppen i løpet av det påfølgende døgnet. Ufarlige, ja, men som sagt veldig ekle. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.