Carl Renè Ulvestad Skrevet 6. september 2017 Skrevet 6. september 2017 (endret) Hei! Jeg fant en artig stein i steinrøysa i et fjell i nord-troms, og lurte på hva det kan være. Godt mulig at den er kommet dit med isen, men uansett en interessant stein. Noen som har peiling? 🙂 Endret 6. september 2017 av Carl Renè Ulvestad 1 Siter
Lompa Skrevet 6. september 2017 Skrevet 6. september 2017 Umiddelbart kunne det se ut som asbest. Det danner ofte slike "tråder". Det hvite er kvarts eller kvartsitt. Siter
Philipp Skrevet 7. september 2017 Skrevet 7. september 2017 Bergarten er hovedsakelig en gneiss, die grønn-blå mineralene er kyanit (også kalt disthen) og påpeker på høytrykk-metamorfose. Jeg selv fant mye disthen en gang for tusen år siden i Skibotn/Troms, i nærheten av typiske ledsagende mineraler som granat, muskovitt osv. Disthen har egenskapen at Mohs-hardheten avhenger av ritseretningen (5,5 i c-/lengderetning og 7 på tvers) - nomen est omen her. Mere kann du finne her: https://www.mindat.org/min-2303.html Hvis du sjekker „Localities for kyanite“ helt nederst på siden finner du flere referanser til Troms. Hilsen, Philipp 4 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.