HrSteen Skrevet 6. september 2017 Skrevet 6. september 2017 Skal ikke uttale meg om en leteaksjon kunne vært unngått hvis en savnet hadde hatt annet utstyr, men ser poenget ditt. Personlig bruker jeg Spot generasjon 2. Aldri hatt bruk for den, men opplever at testmeldinger jeg sender ikke kommer frem, av ukjente årsaker. I tjeneste (Røde Kors) benytter vi blant annet InReach med tracking. Tekniske duppeditter har svakheter, det er viktig å være klar over ihvertfall.https://www.nrk.no/nordland/unodvendige-leteaksjoner--1.13624207 Kart, kompass og en refleksvest i sekken så har man økt sikkerheten betraktelig. Men selvfølgelig, er man skadet så nytter det ikke å brette kartet som et papirfly og sende bud for hjelp. Da er nødsendere av ymse slag et godt hjelpemiddel for å rope om hjelp. Hvilket hjelpemiddel som er best må de profesjonelle uttale seg om. Siter
UTE avdelingen Skrevet 9. september 2017 Skrevet 9. september 2017 På 6.9.2017 den 14.31, Memento mori skrev: Slik jeg ser det er det kun satellittelefon med Iridium som gjelder for oss vanlige dødelige. @nomore og @HrSteen Mener spot burde utgå helt i Norge, Inreach har snart samme pris om en satelittelefon, og har ikke muligheten til å muntlig kommunikasjon når uhellet er ute. Hva mener @UTE avdelingen ? Er dere enige med meg? Vi har Spot. Har hatt den i mange år, men aldri trengt å tilkalle hjelp via den. Helt enig i at toveiskommunikasjon er bedre og nødvendig v uhell. Vi trengte helikopter assistanse i fjor, satte STOR pris på å kunne snakke med '113 da - hadde mobildekning og slapp derfor å bruke SPOTen vi har Spot er god for å melde 'alt OK!' med posisjon til de som er hjemme. Har enda ikke sett behovet for å bytte til satelitt-telefon - men skjønner jo at det ville vært best å ha om vi trenger hjelp. Siter
REs Skrevet 10. september 2017 Skrevet 10. september 2017 Hva med denne? http://www.cw.no/artikkel/komponenter/iphone-som-satellitt-nodsender Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.