Gå til innhold
  • Bli medlem

Rondane 30/06 - 03/07


Quippini

Anbefalte innlegg

Er 100% blank når det gjelder fjellturer, men nå har jeg tenkt meg en tur til Rondvassbu området i månedsskiftet juni-juli.

Kunne tenke meg å starte en høydemetersamling jeg også,

og innbiller meg (uvisst hvorfor) at Rondane vil være et greit sted å slippe løs en nybegynner på egenhånd.

Er det noen som kunne tenke seg å fortelle litt om hva jeg kan vente meg av temperatur & føreforhold,

og eventuellt noen turer/topper som anbefales??

Planen så langt er å begynne med Veslesmeden (event ta med Storsmeden i samme runden) og Storronden,

men jeg er veldig åpen for andre ideer eller forslag.

Lytt til erfarne fjellfolk heter det jo, og det synes jeg høres lurt ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du klikker deg inn på området Rondane og Avldal her på Fjellforum, så finner du alt som er diskutert omkring området Rondane (ganske mye...)

Her er linken:

https://www.fjellforum.no/index.php?nope=7

Si fra om du lurer på noe mer etter å ha lett litt her. Det er nok av folk som kan svare deg!

Generelt kan man si at Rondanes topper er enkle å komme opp på. Det eneste er eggen fra Storronden til Sagtinden som har vært diskutert her inne flere ganger før. Veslesmeden og Storsmeden er fine topper å ta på en og samme tur. Det samme er Rondeslottet, Vinjeronden og Storronden. Dette med utgangspunkt fra Rondvassbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste toppene i Rondane er greie og Veslesmeden er den alller enkleste. Ut til Storesmeden fra Veslesmeden er det en luftig egg - er du fjellvandt går det greit, men sliter du på Besseggen er den umulig. Det er fler av toppene som er flotte å traversjere og hvor langt du går avhenger av formen. Alle stiene i Rondane er fine å gå, men mange synes området er noe steinete.

Det er en finn rundtur fra Rondvassbu opp på Storronden over til Vinjeronden opp på Rundeslottet og tilbake til hytta. Eventuelt kan du ta turen ned til Bjørnhollia. Det går også ann å gå andre veien og gå Rondvasshøgde ned mot Bjørnhollia. Eggen mellom Storronden og Vinjeronden er noe luftig.

En flott travers er å gå fra på Høgronden via Mellomrondene og Digerronden. Denne er mulig å ta som rundtur fra båten på Rondvatnet, fra Bjørnhollia og fra Dørålseter eller på vei mellom disse stedene.

Trolltinden er nok den 2k toppen som får minst besøk i Rondane fordi avstandene blir så lange. Den er greiest nordfra, men korteste turen er sørfra (hvis du skal ligge på hytter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.