Gå til innhold
  • Bli medlem

Rundemellen 1345 moh


Marcus

Anbefalte innlegg

Sist helg dro jeg til Rundemellen, en karakteristisk fjelltopp i Valdres. Jeg tok turen på veg fra Trondheim til Ski. Lørdag kveld kom jeg sent frem over flya, så jeg valgte å telte et sted langs bomvegen sør for Mellene. Men mat – det hadde jeg visst glemt å kjøpe. Jeg ble altså nødt til å klare meg med de sammenraskede matrestene jeg hadde tatt med fra hybelen i Trondheim. Skjønt, Nugatti og Dahls-øl er ikke så verst det :wink:

Neste dag ble jeg liggende og dra meg til langt utpå formiddagen før jeg kjørte det siste stykket inn til Turrsjøen. Derfra gikk stien et kort stykke gjennom granskogen før jeg kom opp på en flott fjellvidde, som minte meg om fjellvidden sør for Synnfjell. Formen var dessverre ikke helt på topp etter flere uker med eksamenslesing :wink: Men det var fort glemt idet jeg kom høyere opp, og fikk en nydelig utsikt blant annet mot Jotunheimen og resten av Jotunheimens forgård (som dette flotte området så nedsettende kalles). Selv om jeg ikke er kjent i Jotunheimen, dro jeg fort kjensel på Hurrungane og Uranostinden i det fjerne. Og oppe på toppen var utsikten naturligvis ikke noe dårligere. Hemsedalsfjella tok seg også veldig godt ut herfra.

Da jeg kom ned igjen var det godt å sette seg inn i en solstekt bil uten aircondition, og jeg ble enig med meg selv om at det hadde vært en fin tur.

post-985-133474422781_thumb.jpg

post-985-133474422789_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode gamle Rundemellen! :wink: Det synet som ditt første bilde viser av Rundemellen, sitter godt i minnet. Hadde mange kjøreturer på den veien med mine besteforeldre da jeg var rundt 5 år. Husker godt deres historie om en stor flokk med reinsdyr som hadde løpt utfor stupet til høyre.

Fin liten topp å rusle opp på det Marcus. Passer fint som forsommertopp, når de høyeste tinder fortsatt er dekket av for mye råtten vårsnø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen Skarvemellen er også en fin tur. Var på disse toppene da jeg hadde sommerjobb i Valdres for en del år tilbake....

Ja, gode gamle. Rundemellen er et utrolig koselig fjell.

Med bilvei og skog rett under, det kan da ikke være noe skikkelig fjell ? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik for dere andre med hytte i Valdres at dere bare blir mer og mer glade i området for hvert år som går?

Tja, nja... :) Har ikke vært på familiehytta der på 3 år nå, men er vel ikke mindre glad i området egentlig. Prioriteringene har vært litt anderledes, med større ønske om å reise til andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Rundemellin er et vakkert fjell og er enig at området er svært koselig. En ting jeg setter pris på med dette fjellet er at det stort sett er granskog som danner skoggrensen. Utrolig fint når skogen tynnes ut mot snaufjellet med et tre her og der.

En liten morsom eller skal vi si ekkel historie kunne min samboer fortelle meg om da hun for noen år siden skulle på tur til denne toppen. Da hun nærmet seg bandet på baksiden av toppen der de fleste går opp, kom det en kliss naken mann gåendes fra retning Rabbalsmellin :wink: . Han var såpass nær at hun kunne se "skrotum" dingle mellom bena :) . Den første tanken som slo henne var: Æsj, naturalist!, og hun bestemte seg raskt for at hun ikke ville stifte nærmere bekjentskap med denne litt merkelige typen. Hun satte inn turboen og nærmest løp til topps for så og liste seg ned fra toppen mer mot sørvest. Hun så heldigvis ikke noe mer av denne typen.

Er det foresten noen her på forum som føler seg truffet? Var det deg Nils?, Tom? eller kanskje Morten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det foresten noen her på forum som føler seg truffet? Var det deg Nils?, Tom? eller kanskje Morten?

Ingen kommentar! 8)

Nei, jeg er rimelig sikker på at sjansen for at det kunne ha vært meg er uhyre liten. Sist jeg var på Rundemellen var en gang midt på 80-tallet, og så lenge siden er det vel ikke...? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg besøkte Rundemellen forrige lørdag på en veldig flott dag. Hadde litt problemer med å finne utgangspunktet, og kjørte først opp til skiferbruddet. Ekstremt dårlig skilting, her burde noen fra Skrautvål ordne opp (Morten......)

Men jeg fant da Tursjøen etter en stund (nærmere 4 timer etter at jeg startet fra Oslo). Jeg fant en snarvei gjennom skauen og deretter Rundemellen Direct. Tok bare 30 minutt i normalt tempo å nå toppen. Det syntes jeg ble en litt for kort dag, så jeg gikk likegodt bort til Skarvemellen også.

Flere bilder her: http://distantpeak.com/gallery/5583

Snarveien er tegnet inn på dette bildet. Enkel klyving.

DSCN2753.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en annen morsom variant som kan klyveklatres uten å risikere liv (men kanskje lemmer?). Gå opp til punkt X. Der kan man velge mellom å klyve opp ruten Lyngve har tegnet inn, eller fortsette bortover et stykke under stupet til man kommer til et rennesystem. Berg med litt mose her og der, men det er greie tak og den enkleste ruta opp gir seg selv etter hvert som man klyver oppover . Ruta anbefaller jeg kun for erfarne fjellgeiter i tørt vær.

post-568-133474423271_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Vel, jeg må bekjenne at jeg hittil bare har hørt det uttrykket, aldri sett det i skrevet form. Og enten snakker alle nordmenn svært utydelig noen ganger (usannsynlig) eller jeg hører dårlig (mye mer sannsynlig). Jeg har heller aldri tenkt så mye over det, så det må da sikkert være tråden 8). Hvordan var det igjen? Man lærer så lenge man lever...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, følte at jeg gikk og lusket i bakhagen til Morten, og burde så absolutt stukket innom for å få en permit til å bestige Rundemellen :lol:

Jeg er en meget ubestemmelig person hvilket følgende historie bekrefter:

Planen min den lørdagen var å dra på fottur til Lifjell. Men så lå jeg i feil fil, og svingte av gammel vane av ved Sandvika på vei mot Hønefoss. Jeg gadd ikke å snu, så da fortsatte jeg oppover Sollihøgda. Jeg hadde nå endret planen min og var nå keen på Polarskardnuten istedetfor. Men så glemte jeg å ta av i rundkjøringen nord for Hønefoss, så jeg fortsatte rett frem i retning Sperillen og da oppstod et nytt alternativ, nemlig Vikerfjell. Men jeg mista etterhvert lysten på "skogstoppene" på Vikerfjell, og ettersom jeg stadig nærmet meg Fagernes og Jotunheimen, fortsatte jeg bare kjøringen nordover. Etterhvert endte jeg opp med Rundemellen på lørdag og Mugnetind på søndag. Slik sett ble det en helg som fikk et helt annet utfall enn planen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.