HannKatta Skrevet 26. august 2017 Skrevet 26. august 2017 Når det gjelder å ta bilder så bruker jeg mest dei innebygde funksjonene på kameraet. Et problemområde vil alltid vere å ta bilder i sterkt sollys. Prøver å unngå å fotografere på slike tider og heller vente til et annet tidspunkt, men det er ikke lett når man er etsteds og bare må ta bilder der og da. Har prøvd å google på dette og funnet ut følgende: Lav ISO-verdi, kort lukkertid og/eller liten blenderåpning vil være hensiktsmessig å prøve. Alltid ta bilder i RAW eller RAW+JPEG. Bruk bracketing funksjon i kamera slik at kamera tar 3 bilder +/- en blender. Rediger sammen i et bildebehandlingsprogram. Siter
haage Skrevet 26. august 2017 Skrevet 26. august 2017 Hvis du skal ta et bilde av noe/noen som har sterkt lys bak seg, så kan du bruke blits for å gi subjektet litt mer lys. Siter
Gjest Turlyst Skrevet 26. august 2017 Skrevet 26. august 2017 Liten blender, dvs. høyere f-tall. F/13 til f/16 er bra. For liten blender gjør bildet uskarp igjen. Veldig avhengig av kvalitet på objektivet. En gammel fotoregel er "sunny f/16" Har du stativ kan du ta flere bilder og bruke HDR. Høylyset er utfordrende. Siter
+Espen Ørud Skrevet 26. august 2017 Skrevet 26. august 2017 (endret) Sterkt sollys er det minst ideelle fotolys og som du nevner så foretrekkes det å fotografere under andre forhold. Til landskapsbilder anbefaler jeg timen før/etter solopp/-nedgang. Men om man først må så er blits til hjelp på kort hold. Alternativt reflektor/hvitthåndkle eller lignende som kan lette opp en person eller lignende som ellers hadde blitt mørk i ansiktet. Jeg bruker det stort sett på kort hold når det skal fotograferes fisk/fangst osv. Det er motlyset som er hovedproblemet i sollys - det gir veldig mørke felt på alt på skyggesiden. Dermed bør man forsøke å fotografere i medlys eller skrått medlys. Om man ikke har mulighet til annet så gjør det beste ut av det - det er jo slik forholdene var. Det fungerer bra til minner, kanskje mindre til å vinne fotokonkurranser med HDR er til hjelp, bare man ikke faller i HDR-fella og skal dra i ALLE spaker. Da blir det fort slik: Dersom man utnytter HDR til å bedre dynamikken i bildet er det et nyttig verktøy. Ikke minst i motlys eller sollys. Et eksempel på kameraets forslag til eksponering og så en i HDR der det er benyttet 3 bilder hvor det er en normaleksponering (0 EV) og et med +2 EV og en med -2 EV. Det vil gi bedre detaljer i lyse/mørke felter. Endret 26. august 2017 av Espen Ørud 4 Siter
+Espen Ørud Skrevet 26. august 2017 Skrevet 26. august 2017 (endret) Dersom man er svært bevisst på hvordan man lurer sitt eget kamera og vet hva man vil med bildene så går det selv i sterkt sollys og motlys å få noe ut av det. Da hjelper det også å fotografere i raw og vite akkurat hvor mye/lite man tør å over/undereksponere for å "berge det hele" i etterarbeidet. Eksempel på et bilde jeg første ikke trodde skulle gå å ta, men er etterpå glad for at jeg vasset et par hundre meter opp bakken i løssnø for å gi det en sjanse...: Sunshine in Camp Bajit Varisjávri [Explored] by Espen Ørud, on Flickr Endret 26. august 2017 av Espen Ørud 7 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.