Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når det gjelder å ta bilder så bruker jeg mest dei innebygde funksjonene på kameraet.
Et problemområde vil alltid vere å ta bilder i sterkt sollys.
Prøver å unngå å fotografere på slike tider og heller vente til et annet tidspunkt,
men det er ikke lett når man er etsteds og bare må ta bilder der og da.
Har prøvd å google på dette og funnet ut følgende:

• Lav ISO-verdi, kort lukkertid og/eller liten blenderåpning vil være hensiktsmessig å prøve.
  • Alltid ta bilder i RAW eller RAW+JPEG.
  • Bruk bracketing funksjon i kamera slik at kamera tar 3 bilder +/- en blender.
    Rediger sammen i et bildebehandlingsprogram
    .
Annonse
Gjest Turlyst
Skrevet

Liten blender, dvs. høyere f-tall. F/13 til f/16 er bra. For liten blender gjør bildet uskarp igjen. Veldig avhengig av kvalitet på objektivet. En gammel fotoregel er "sunny f/16"

Har du stativ kan du ta flere bilder og bruke HDR. Høylyset er utfordrende.

Skrevet (endret)

Sterkt sollys er det minst ideelle fotolys og som du nevner så foretrekkes det å fotografere under andre forhold. Til landskapsbilder anbefaler jeg timen før/etter solopp/-nedgang. 

Men om man først må så er blits til hjelp på kort hold. Alternativt reflektor/hvitthåndkle eller lignende som kan lette opp en person eller lignende som ellers hadde blitt mørk i ansiktet. Jeg bruker det stort sett på kort hold når det skal fotograferes fisk/fangst osv. 

Det er motlyset som er hovedproblemet i sollys - det gir veldig mørke felt på alt på skyggesiden. Dermed bør man forsøke å fotografere i medlys eller skrått medlys. 

Om man ikke har mulighet til annet så gjør det beste ut av det - det er jo slik forholdene var. Det fungerer bra til minner, kanskje mindre til å vinne fotokonkurranser med ;-) 

HDR er til hjelp, bare man ikke faller i HDR-fella og skal dra i ALLE spaker. Da blir det fort slik: 3106530236_525c43224a.jpg

Dersom man utnytter HDR til å bedre dynamikken i bildet er det et nyttig verktøy. Ikke minst i motlys eller sollys. Et eksempel på kameraets forslag til eksponering og så en i HDR der det er benyttet 3 bilder hvor det er en normaleksponering (0 EV) og et med +2 EV og en med -2 EV. Det vil gi bedre detaljer i lyse/mørke felter. 

_MG_1612.jpg

_MG_1611_2_3.jpg

Endret av Espen Ørud
  • Liker 4
Skrevet (endret)

Dersom man er svært bevisst på hvordan man lurer sitt eget kamera og vet hva man vil med bildene så går det selv i sterkt sollys og motlys å få noe ut av det. Da hjelper det også å fotografere i raw og vite akkurat hvor mye/lite man tør å over/undereksponere for å "berge det hele" i etterarbeidet. 

Eksempel på et bilde jeg første ikke trodde skulle gå å ta, men er etterpå glad for at jeg vasset et par hundre meter opp bakken i løssnø for å gi det en sjanse...: 

26389719160_9dd13901df_o.jpgSunshine in Camp Bajit Varisjávri [Explored] by Espen Ørud, on Flickr

Endret av Espen Ørud
  • Liker 7

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.