Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket kompakt systemkamera skal jeg velge?


utinaturen

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter et nytt speilløst systemkamera, men klarer ikke å bestemme meg for hvilket og behøver derfor noen gode råd. Det skal brukes til actionbilder, friluftsliv, reiser, portrettbilder mm. Budsjettet er rundt 10000kr. Etter en del timer med googling har jeg kommet frem til noen kriterier;

• værtett

• rask autofokus

• kjapt (hurtig serie og god buffer)

• så lite som mulig

• elektronisk søker

• helst m43 bildebrikke (har skjønt at de gir mindre objektiver/ bedre utvalg av objektiver?)

• bildestabilisator 

• mulig å bruke for en amatør som vil lære litt om fotografering

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjorde en sökning på prisjakt och din budsjett räcker inte om du vill ha med värtett.

Har själv en Panasonic gx7 med två zoomobjektiv som jag har i en Ortlieb vattentät väska när jag är på tur.

Skulle jag köpa nytt idag så hade jag tittat på detta settet. Objektiven är inte ljusstarka men de ger ett bra zoomomfång.

https://www.japanphoto.no/olympus-om-d-e-m10-mark-ii-m--ed-14-42mm-ez--ed-40-150mm-f-4-56-r-sort-pim1007500-007?source=japanphoto_prisjakt#.WZaZqVFLfmE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidliger hatt et kriterie om at kamera burde være motstandsdyktig mot vann mm. Dette har jeg egentlig slått fra meg da det egentlig ikke blir noe særlig fotografering i regn uansett, det blir for mye styr med dråper på objektivet som ødelegger bildene. Selv landet jeg på Sony A6000 da jeg har en eldre A100 DSLR fra før og merker derfor ikke så mye til fenomenet med at Sony kan være en smule komplisert for begynnere da menysystemet ikke er så veldig oversiktlig, sammenlignet med andre produsenter.

 

A6000 med 16-50 kit linse, 64GB minnekort, Manfrotto stativ og liten LowePro bæreveske kom på vel 6500,- 

Så kjøpte jeg en 8mm f2.8 Fisheye linse til ca 3000,- så der er jeg oppe i nesten 10.000 allerede, og det blir nok et 70-200 el. objektiv på et senere tidspunkt også som vil drive totalen enda høyere. Ender sikkert opp på rundt 15.000 totalt, om ikke enda mer.

 

Da har jeg et kamera med rask autofokus, 11 bilder/sekund max på burst mode, elektronisk søker, bildestabilisator og grei størrelse etter min mening. Men dette kameraet har APS-C bildebrikke. Fisheye linsen har dog ingen elektronikk, man må styre blender og fokus manuelt. Man må faktisk sette kameraet til å kunne ta bilder uten objektiv på for å kunne bruke den, kameraet har ingen kontakt med objektivet og vet derfor ikke at det er satt på engang :)

Kameraet er ikke kjent for å ha den beste batterikapasiteten heller, men har klart å ta litt over 400 bilder fra 90% batteri og ned til ca. 10%, noe som er litt over det Sony oppgir etter det jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Timmey78 skrev:

Olympus Em5mkII er støv og sprutsikkert selv med kit-objektiv. Dyrt om du skal ha en rask tele og sprutsikker tele da det finnes alternativer uten. Selv bruker jeg 50-200mm ifra gamle 43 standarden med en overgang. 

Grymt bra kamera! Den kan du ha i många år utan att växa ur den! Ryms inte i din budget men det kan vara värt att spara och köpa senare. Tycker att du skall satsa på riktigt bra objektiv till den. exempel

https://www.japanphoto.no/olympus-om-d-e-m5-mark-ii-m--12-40mm-f-28-pro-mft-sort-124#.WZdFLFFLfmE

Claes Grundsten kör modellen över, här pratar han lite om utrustningen han har bytt till. Fullformat är overkill, provocerande kanske!?

http://www.objektivtest.se/nyheter/claes-grundsten-bloggar-ett-halvar-i-naturen-med-olympus-e-m1-mark-ii/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Björn skrev:

Grymt bra kamera! Den kan du ha i många år utan att växa ur den! Ryms inte i din budget men det kan vara värt att spara och köpa senare. Tycker att du skall satsa på riktigt bra objektiv till den. exempel

https://www.japanphoto.no/olympus-om-d-e-m5-mark-ii-m--12-40mm-f-28-pro-mft-sort-124#.WZdFLFFLfmE

Claes Grundsten kör modellen över, här pratar han lite om utrustningen han har bytt till. Fullformat är overkill, provocerande kanske!?

http://www.objektivtest.se/nyheter/claes-grundsten-bloggar-ett-halvar-i-naturen-med-olympus-e-m1-mark-ii/

Ja, jeg har nok landet på denne selv om budsjettet sprekker kraftig. Det ser ut til å være et veldig bra kamera til mitt bruk. 😎

Sitat

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Det ble Olympus 5mkii med 12-40 f2.8😎Jeg kjøpte hus og objektiv brukt på Finn til 10000kr. Utrolig fornøyd med kameraet!  Nå er det bare å spare til 40-150 f2.8 og et godt vidvinkelobjektiv (+ oppgradere til storebroren etter hvert😉)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, utinaturen said:

Det ble Olympus 5mkii med 12-40 f2.8😎Jeg kjøpte hus og objektiv brukt på Finn til 10000kr. Utrolig fornøyd med kameraet!  Nå er det bare å spare til 40-150 f2.8 og et godt vidvinkelobjektiv (+ oppgradere til storebroren etter hvert😉)

Grattis med et fantastisk kamera:) Her spares det til 12-100mm :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.1.2018 den 17.34, utinaturen skrev:

Det ble Olympus 5mkii med 12-40 f2.8😎Jeg kjøpte hus og objektiv brukt på Finn til 10000kr. Utrolig fornøyd med kameraet!  Nå er det bare å spare til 40-150 f2.8 og et godt vidvinkelobjektiv (+ oppgradere til storebroren etter hvert😉)

 

På 3.1.2018 den 19.16, Timmey78 skrev:

Grattis med et fantastisk kamera:) Her spares det til 12-100mm :)

Må gjerne få høre hvilke erfaringer du gjør. Driver så smått å drømmer om et nytt kamera selv og tenker at et kompakt systemkamera ala dette er veien å gå. Legg gjerne ut noen bilder:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så langt veldig fornøyd med kameraet! Bildene under er tatt med 12-40mm f2.8 Pro linsen. Alle bildene er tatt håndholdt (ca 1 sek lukkertid mener jeg). 

Det største minuset er at grepet er for lite til en voksen mann. Det har jeg løst ved å kjøpe et tredjeparts grep til å sette utenpå. Da ligger kameraet godt i hånden min. 

Disse kameraene er ofte til salgs på Finn. 

97564BE5-620C-4899-9AF3-257902BC3A78.jpeg

FBFFA6E3-D3AC-4EDB-9550-5DFD878C915F.jpeg

C671C817-3D5C-4CB6-9546-16BCA7DEE539.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anders Eriksen skrev:

 

Må gjerne få høre hvilke erfaringer du gjør. Driver så smått å drømmer om et nytt kamera selv og tenker at et kompakt systemkamera ala dette er veien å gå. Legg gjerne ut noen bilder:)

Da er vi to Anders. Må plutselig ha nytt kamerahus selv. 

@utinaturen hvordan opplever du bruk av kameraet, innstillinger og slikt? Er vant med Canon, så er muligens litt omlæring for å eventuelt å gå over til Olympus/Sony?

har kameraet innebygd intervallometer/timelaps?

hvordan er kameraet på autofokus ved dårlig lys, som i eksemplene?

m43 bildebrikke har jo fordelen med tanke på vekt, men hvordan blir det med vidvinkel, og ikke minst egenskaper til nattfoto? må jo ha større vidvinkel og blenderåpning for å få tilsvarende vidvinkel og egenskaper som med større bildebrikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nybegynner er nok ikke jeg den rette til å svare på disse spørsmålene.. Jeg vet imidlertid at det er innebygget timelaps i kameraet som kan spilles som en film. I mørket har jeg opplevd at autofokusen har hatt litt problemer, men det kan like gjerne skyldes mine manglende kunnskaper. 

Jeg fant en veldig bra bok på Amazon med veiledning i alle kameraets funksjoner og innstillinger. ( How to master your Olympus Omd EM5 mkii - eller noe sånt). Den anbefales på det sterkeste😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert kjent for dere fotofolk, men M43 bildebrikken gir en crop x 2 faktor. Det betyr at en 12-40mm linse på dette kameraet tilsvarer 24-80mm på et fullformat kamera. 

Det gir objektiver som er betydelig mindre og lettere enn tilsvarende på fullformat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev:

Da er vi to Anders. Må plutselig ha nytt kamerahus selv. 

@utinaturen hvordan opplever du bruk av kameraet, innstillinger og slikt? Er vant med Canon, så er muligens litt omlæring for å eventuelt å gå over til Olympus/Sony?

har kameraet innebygd intervallometer/timelaps?

hvordan er kameraet på autofokus ved dårlig lys, som i eksemplene?

m43 bildebrikke har jo fordelen med tanke på vekt, men hvordan blir det med vidvinkel, og ikke minst egenskaper til nattfoto? må jo ha større vidvinkel og blenderåpning for å få tilsvarende vidvinkel og egenskaper som med større bildebrikke. 

Sitter med samme spørsmålene selv. Vill jo ha et kamera som takler bilder med dårlig lys og muligheten for god vidvinkel. Blir jo aldri lei bålbilder og nattbilder:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til Crop faktoren, så derfor jeg spør med tanke på vidvinkel. Er vant med Canon aps-c brikke. m43 har jo helt klart fordeler når det kommer til zoom og dybdeskarpehet, men er nysgjerrig på hvordan det er med forvrengning på stor vidvinkel. Crop faktor spiller jo også inn på lysstyrken til objektivet.

Tips for autofokus som jeg har brukt på Canon m3 er å ha en kraftig lykt. Lys opp noe på passe avstand å fokusere på. Slå over på manuell fokus, og knips i vei. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn
4 timer siden, Jan Erik Hansen skrev:

Crop faktor spiller jo også inn på lysstyrken til objektivet.

Bländare/lysåpning påverkas inte av sensorstorleken, eks. 2.8 är 2.8 oberoende av sensorstorlek. Det kan ge olika exponeringsvärde på grund av att motivet beskärs/croppas annorlunda. Det som påverkas är skärpedjupet. Skäpedjupet du får med 2,8 på M43 motsvarar 5,6 i småbildsformatet eller 4 i aps/c.

Tanken slår mig att du kanske tänker på diffraktionen? Ja, i så fall är det viktigt med ljusstarka objektiv. Typ 1.2 eller 1.4 men då blir det dyrt och tungt!

Här följer två länkar (testsida) på två vidvinkelzoomar som har en brännvidd 7-14 och 8-16.

https://www.lenstip.com/465.1-Lens_review-Olympus_M.Zuiko_Digital_7-14_mm_f_2.8_ED_PRO-Introduction.html

https://www.lenstip.com/508.1-Lens_review-Panasonic_Leica_DG_Vario-Elmarit_8-18_mm_f_2.8-4_ASPH.-Introduction.html

Endret av Björn
Komplettering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Björn skrev:

Bländare/lysåpning påverkas inte av sensorstorleken, eks. 2.8 är 2.8 oberoende av sensorstorlek. Det kan ge olika exponeringsvärde på grund av att motivet beskärs/croppas annorlunda. Det som påverkas är skärpedjupet. Skäpedjupet du får med 2,8 på M43 motsvarar 5,6 i småbildsformatet eller 4 i aps/c.

Tanken slår mig att du kanske tänker på diffraktionen? Ja, i så fall är det viktigt med ljusstarka objektiv. Typ 1.2 eller 1.4 men då blir det dyrt och tungt!

Här följer två länkar (testsida) på två vidvinkelzoomar som har en brännvidd 7-14 och 8-16.

https://www.lenstip.com/465.1-Lens_review-Olympus_M.Zuiko_Digital_7-14_mm_f_2.8_ED_PRO-Introduction.html

https://www.lenstip.com/508.1-Lens_review-Panasonic_Leica_DG_Vario-Elmarit_8-18_mm_f_2.8-4_ASPH.-Introduction.html

Tenker først og fremst på hvordan det påvirker distorsion på ultravidvinkel med ulik crop faktor. Er jo litt kjedelig med bilder som har unaturlig buet horisont og blir dradd ut i kantene. Ser det godt i siste linken du la til (https://www.lenstip.com/508.6-Lens_review-Panasonic_Leica_DG_Vario-Elmarit_8-18_mm_f_2.8-4_ASPH._Distortion.html). 

Dybdeskarphet er også noe som er i bakhodet med lyssterke objektiv. Du svarte med andre ord på omtrent det jeg lurte på. Dybdeskarphet og nattfoto er jo grunnen til å kjøpe lyssterke objektiv. Egenskaper til nattfoto er en av grunnene til at ikke er helt sikker på format. Ellers mye som frister med m43.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6.1.2018 at 11:16 AM, utinaturen said:

Det er sikkert kjent for dere fotofolk, men M43 bildebrikken gir en crop x 2 faktor. Det betyr at en 12-40mm linse på dette kameraet tilsvarer 24-80mm på et fullformat kamera. 

Det gir objektiver som er betydelig mindre og lettere enn tilsvarende på fullformat. 

Derfor du også må ha 7-14 og 8mm:)  De er litt klumpete og tunge så ikke alltid begge får være med på tur, så skal jeg pakke lett så kan det ofte bli 12-50mm og Samyang 7.5 som blir med. Zoom bruker jeg fortsatt den gamle 50-200 linsen med overgang. 

Fokus i mørket er noe dritt men det går greit når man kjenner linsen. Fokus zoom boksen er jo en  nyttig sak.

Grep er et must men da sitter det så godt i hånda at reimen ble droppet for mange år siden.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til fotografering i dårlig lys som omtales her vil jeg anbefale de fleste å laste ned en hyperfokalkalkulator-app. De heter gjerne DOF-calculator eller lignende. Der legger du inn ditt kamera/brennvidde/blenderåpning og får vite fokusavstander. 


Jeg bruker det mye på f.eks nordlysfotografering. 


Der kan jeg kjapt og enkelt finne ut at med det utstyret og settingene jeg bruker der og da må fokusere på f.eks minst 12 meter for å få skarpt til uendelig (skarpe stjerner), samtidig sier den at det da er skarpt ned til f.eks 4 meter fra kamera. Da vet jeg at jeg ikke bør ha med noe i bildet som er nærmere enn 4 meter og da er det garantert at alt i bildet (som ikke har beveget seg for mye) er skarpt. 

Det er nemlig ikke så lett å se i mørket og på mørke bilder om de er helt skarpe og det er rimelig kjipt å komme hjem og finne ut at de IKKE er det.


Ellers så viser demobildene over her at skal du ha skarpe bilder på natten så må du sette fra deg kameraet på noe. Stativ/sekk/pose/stabel med klær osv er kurante alternativer. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, Espen Ørud said:

Til fotografering i dårlig lys som omtales her vil jeg anbefale de fleste å laste ned en hyperfokalkalkulator-app. De heter gjerne DOF-calculator eller lignende. Der legger du inn ditt kamera/brennvidde/blenderåpning og får vite fokusavstander. 

Godt tips - viktig å vite slikt. Som et tillegs tips så kan man også merke av riktig fokus fysisk på objektivet. Kalkulatorer gir ca riktig utgangspunkt men det kan være variasjoner mellom objektiver og kameraer. På moderne kamera så kan man benytte fokus forstørring, finn et lysklart objekt på himmelen og bruk tid på å finne helt perfekt fokus. Sjekk gjerne på PC også. Når du vet du har funnet helt 100% riktig fokus punkt så merker du det av på selve objektivet. Har du brukt litt tid på dette en gang så er det veldig raskt å sette opp objektivet riktig når man er ute i farta og du slipper å knote :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crop-faktoren påvirker selvsagt DOF også. Har en Voigtländer 25mm/F0.95 for µ43, og den gir bilder med omtrent samme utsnitt og DOF som en normal 50mm/F2 på fullformat med samme fokusavstand. Voigtländer-en er for øvrig helmanuell, og da er jo hyperfokal-infoen angitt ved fokuseringsringen - sånn var det jo på alle objektiver før autofokusen kom. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DOF er uansett ikke noe eksakt, det er en glidende overgang mellom hva som er skarpt og hva som er uskarpt - og aller skarpest er uansett i et veldig avgrenset område. Sånn sett blir det hele en subjektiv greie, der det er dine egne vurderinger av hva du synes er "skarpt nok" som faktisk gjelder - uavhengig av DOF-kalkulatorer og merker på objektiver. Så du har helt rett, @Tor-Erik-L-77 :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Godt tips - viktig å vite slikt. Som et tillegs tips så kan man også merke av riktig fokus fysisk på objektivet. Kalkulatorer gir ca riktig utgangspunkt men det kan være variasjoner mellom objektiver og kameraer. På moderne kamera så kan man benytte fokus forstørring, finn et lysklart objekt på himmelen og bruk tid på å finne helt perfekt fokus. Sjekk gjerne på PC også. Når du vet du har funnet helt 100% riktig fokus punkt så merker du det av på selve objektivet. Har du brukt litt tid på dette en gang så er det veldig raskt å sette opp objektivet riktig når man er ute i farta og du slipper å knote :) 

OBS. merke av fokus kan gi feilkilder da dette vil forandre seg med blant annet temperatur. I tillegg er det så små marginer at det er vrient å merke av riktig. 

Ved å fokusere på himmelen gir du dårligst utgangspunkt for fokus rett foran deg. Dvs ved å fokusere på himmelen (stjerne) gir du større avstand foran deg til hva som blir skarpt. 

Derfor benytter man app eller tabell. For å kunne få maks ut av fokus i begge retninger. Det oppnås ved å lese av tabellen og dermed fokusere korteste avstand til å gi skarpt til uendelig. Det kan godt skille 5 meter eller mer og det er merkbart på litt lave brennvidder. Det vil f.eks avgjøre om teltet ditt er uskarpt eller ei på et typisk nattbilde ;-) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.