Gå til innhold
  • Bli medlem

Smågnagerår


gaupa

Anbefalte innlegg

Annonse

Det må da være på høy tid med smågnagerår igjen!?

Jeg har ikke sett tegn til at det har vært lemenår siden tidlig på 90-tallet en gang, men den gangen var det riktignok lemen overalt. Forøvrig har jeg nesten ikke sett et eneste lemen siden. Er ikke det litt rart? Har de blitt sjeldne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være på høy tid med smågnagerår igjen!?

Jeg har ikke sett tegn til at det har vært lemenår siden tidlig på 90-tallet en gang, men den gangen var det riktignok lemen overalt. Forøvrig har jeg nesten ikke sett et eneste lemen siden. Er ikke det litt rart? Har de blitt sjeldne?

Var det ikke lemenår i 2001? Eneste gang jeg har opplevd å kjøre på lemen på rulleski...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste skikkelige lemenår var 1995.

Okey.. Hva er da definisjonen av lemenår? Må det være over hele Norge, eller kan kun en del av landet ha lemenår?

Jeg er rimelig sikker på at det var utrolig mye lemen i Midt-Norge i 2001 iallfall. En liten research på nettet viser at det også var flere andre steder som hadde mye lemen dette året. Antall kull med fjellrev var iallfall det høyste på lenge både i Norge og Sverige dette året, noe som blant annet tyder på mye smågnagere. (kilde: http://www.fjellrev.no/fakta/matmangel.html)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey.. Hva er da definisjonen av lemenår?

Fristes til en liten digresjon her...

For noen år siden pågikk en debatt i NRK om kvotering av nynorsk inn i TV-sendingene.

Det ble satt krav til at en viss kvote av sendingene og programannonseringene skulle

sendes på nynorsk, fx måtte hallodamene også snakke nynorsk i så så mye av sendetiden,

enten det falt dem naturlig eller om de måtte knote... :?

Kjell Aukrust syntes nok at dette ble i overkant mye, og uttalte derfor lettere oppgitt at

"Det må da være lemenår på sunnmøringer i NRK!" :wink:

Ikke til forkleinelse for noen dette, jeg har intet imot sunnmøringer.

Så uttalelsen får salige Aukrust fortsatt stå for, men jeg må vel innrømme at han kanskje var inne på noe... :)8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste skikkelige lemenår var 1995.

Ja jeg husker godt det året. Jeg var en tur i Morka Koldedalen og det så nærmest ut som bakken beveget seg noen steder. Flere plasser måtte jeg skritte over 4 felts veier med lemmen. Mange ble syke det året av å drikke vann fra naturen. Jeg holdt meg til smeltevann som kom rett ut i fra is og snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere plasser måtte jeg skritte over 4 felts veier med lemmen. Mange ble syke det året av å drikke vann fra naturen. Jeg holdt meg til smeltevann som kom rett ut i fra is og snø.

Jeg har møtt lemen på snø.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ja jeg husker godt det året. Jeg var en tur i Morka Koldedalen og det så nærmest ut som bakken beveget seg noen steder. Flere plasser måtte jeg skritte over 4 felts veier med lemmen. Mange ble syke det året av å drikke vann fra naturen. Jeg holdt meg til smeltevann som kom rett ut i fra is og snø.

Husker godt lemenbestanden dette året jeg også. Syklet Rallarvegen høsten-95. Det ble etterhvert en konkurranse om hvem som klarte å sykle over flest lemen i løpet av turen.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Hardangervidda året etter lemenåret. Da var det strødd med lemenlikk overalt, spesielt der snøen nettopp var blitt borte. For noen år tilbake (kan godt være 2001) har det mange lemen på Saltfjellet. Jeg så lemen kanskje hver 100m. Men det var ikke snakk om 4 felts motorveier eller fjell som så uttil å bevege. Det høres direkte ekkelt ut. På Saltfjellet det året fikk jeg en ørret som hadde lemen i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som det var litt mer lemen enn vanlig i fjor også. I hvert fall var det mye død lemen på Børgefjell i påsken. Vi så også en levende bli tatt av en ravn, og hadde to i forteltet! Den ene hadde gravd seg opp gjennom snøen, den andre kom under duken en kveld vi hadde glemt å legge snø over. Heldigvis var maten i det andre forteltet, så de gjorde ikke større skade enn å gnage litt på noen poser og etterlate lort overalt, blant annet i skiskoene mine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.