Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Patetisk å sammenligne risikoen i fjellet med/uten kompass sommerstid med å røyke et helt liv. Det er bare å ønske dere god bedring dersom dere trodde dere hadde kommet med noe skikkelig glupt nå.

Annonse
  • Svar 110
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Skrevet
...GPS er et artig hjelpemiddel som gir deg mye nyttig informasjon, men det kan ikke erstatte kart og kompass.

Det er mulig jeg gjentar meg selv ... jeg har iallefall tidligere spurt hvorfor folk absolutt må sette GPS og kart/kompass opp mot hverandre. Jeg klarer ikke etter beste evne å forstå formålet, og det blir desinformasjon for de som lurer på om de bør anskaffe GPS.

Jeg har fire"verktøy" som skal få meg hjem i god behold: a) en .. over gjennomsnittet interesse for det terrenget jeg skal gjennom - dvs. studering av kart slik at jeg kan visualisere området, og huske vesentlige detaljer (bekker, fosser, osv), :) sunn fornuft, c) GPS for korrigering av fremdrift/rask tilbaketrekning og d kart/kompass dersom hukommelsen/fornuften svikter og GPS'en skulle bli borte.

Det var den "politisk korrekte" versjonen. Jeg tar kanskje med kart/kompass på 1 av 100 turer. Meg om det. Av og til er kartet ønskelig for overblikk (jfr. GPS er det en treningssak, avh. av modell). I overganger mellom 2,3,4 kart blir papir ofte fort tøys.

Jeg blir overrasket om noen drar i tvil om at det er vesentlig raskere å komme seg ned til tryggere omgivelser, i situasjoner med storm/blindføre, osv. med bruk av GPS tracks, kontra kart/kompass.

Et "artig hjelpemiddel" er kanskje ikke et dekkende ord for hvordan GPS benyttes rundt omkring på vår klode i dag.

Skrevet

noen bruker gps/kompass, andre får hjelp av småfugl for å finne riktig vei hjem...(ref: "Merkelig" tråden til eaa fra i fjor.

Jeg bruker kompass, tar ingen plass så jeg ser ikke helt problemet med å ha et liggende i sekken, men selvsagt er det valgfritt.

Skrevet

Med kart og kompass finner jeg som regel frem, selv om GPS også er noe jeg ønsker meg. Uten noe av dette utstyret kan det gå galt og jeg har lyst til å dele en selvopplevet historie med dere:

For mange år siden var jeg med på en hyttetur i Vegårdshei. Terrenget her er knortete, usystematisk og med daler og knauser på kryss og tvers uten noe system. Etter kjøreturen skulle jeg strekke bena litt - bare opp på den lille åsen rett bakom hytta. Kart og kompass var ikke medbragt, og dette var før GPS og mobiltelefon var vanlig. Det var i november måned og mørket kom fort sigende på. På vei ned igjen surra jeg meg skikkelig bort, og klarte ikke å finne veien tilbake. Nå var gode råd dyre, og til slutt benyttet jeg meg av nødløsningen jeg hadde lært i speider'n - som kan benyttes når intet annet fører frem. Jeg begynte å gå nedover! Fant en bekk og fulgte denne nedover til jeg kom til en brusende elv. Her var bro over elven og et lite gårdsbruk. Jeg ringte på og et par eldre mennesker åpnet opp. Jeg fortalte hvor jeg skulle og spurte om hvor jeg var. Jo det var bare å gå over skauen der jeg kom fra, max en halvtime å gå. Nå var det nesten helt mørkt så dette var uaktuelt. Alternativet var å følge veien rundt, nærmere en mil å gå. Jeg gikk veien rundt, og kom vel tilbake, men kjerringa og de andre på hytta var temmelig engstelige da jeg kom tilbake såpass seint.

Så i dette tilfellet funket i alle fall det gamle speidertrikset: Gå nedover - så finner du folk.

Skrevet

Hehe... gå nedover ja... Har brukt denne "filosofien" selv flere ganger, men det FORUTSETTER at jeg enten kjenner terrenget lenger nede eller at jeg har kart som forteller meg at det FAKTISK går an å gå ned på det aktuelle stedet (Les: det er ikke for bratt).

Skrevet
Hvem har funnet på dette med at man blir bedre kjent i terrenget uten kart og kompass? Det er noe av det dummeste jeg har hørt.

Det har jeg ikke lært av noen. Men erfart selv.

Tipper jeg memorerer landskapet grundigere og er mye mer skjerpa uten kart og kompass.

Men meg om det.

Skrevet

Det har jeg ikke lært av noen. Men erfart selv.

Tipper jeg memorerer landskapet grundigere og er mye mer skjerpa uten kart og kompass.

Men meg om det.

Ok. Dine erfaringer vet du best selv, men dette gjelder i hvert fall ikke meg. For meg fungerer kartet som et oversiktsbilde, og gjør at jeg vet en del hvordan terrenget er i et område, uten at jeg en gang har vært der.

Den grove oversikten får jeg av et kart, eller oppe på en høy topp. Detaljene får jeg når jeg kommer nærmere inn på. Det kaller jeg å gjøre seg kjent. Kompasset bruker jeg kun ved veldig dårlig sikt.

Skrevet

Bruker ofte kart, men har nesten aldri kompass. Har kompass med i tilfelle jeg får bruk for det. Sist jeg fikk bruk for kompass var under tett snøvær og tåke i påska i et område vi aldri før hadde vært i. Gikk diagonalt over Porsangerhalvøya.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Annonse

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.