Gå til innhold
  • Bli medlem

Å ikke reklamere på en reklamasjonssak


Gittiamo

Anbefalte innlegg

Type småfrustrert nå etter at jeg kjøpte et par fjellstøvler via en godt kjent nettbutikk her inne. 

Støvlene har jeg testa tidligere og visste de ville være perfekte til mine føtter og mitt bruk, så jeg ble superhappy da de var på tilbud og i min størrelse. Siste paret de hadde igjen også, så jeg handla lynkjapt. De forrige støvlene mine takler ikke vått fjell lenger da gummien har tørka ut, og de er litt for knappe for mine nye såler. Ikke er fjellsesongen over for min del heller, så tidspunkt var også rett. 

Men så får jeg støvlene, tar de på og går et par runder på stuegulvet før jeg bare må få de av fort da den ene støvelen var veldig vond på foten. Viser seg at det er en udefinerbar klump inni den ene støvelen. En hard kant som pressa oppå lilletåa. Fikk en venninne til å prøve støvlene uten å si noe. Hun har mindre føtter enn meg og gikk noen flere runder enn meg før hun utbryter "auaua". Så det er ikke bare meg og mine føtter gitt. 

Sender en lang e-post til nettbutikken og ber om hjelp. Sier jeg godt kan bytte til noe lignende og nevner mitt bruk og hva slags fot jeg har. 

De svarer ikke, så etter et par dager sender jeg de en melding via Facebook for å purre på en tilbakemelding. Etter hvert svarer de at beklager de har ingen andre støvler å tilby meg. That's it. 

Jeg sjekker da ut selv reklamasjonsprosedyre via deres nettsider og sender støvlene i retur. 

Hører fortsatt ikke noe mer fra de, så jeg går til en annen nettbutikk og kjøper er par andre støvler (som kom i dag og de virker helt supre 😀) 

Samtidig får jeg svar på reklamasjonen på de andre støvlene. To uker etter kjøp. De sier de må sende varen i retur til produsent før de kan tilbakebetale meg. 

Det vil si at jeg må vente minst en måned da produsent holder til i Italia. Italienere ligger og svetter i skyggen hele august. Det er deres feriemåned og mye stenger helt av. Ingen ting kommer til å skje fra de før september antageligvis. 

Så jeg svarer nettbutikken om at jeg ønsker å bruke angrerett eller 100 dagers åpent kjøpt. Men nei det går ikke pga rutiner får jeg da svar om. 

Så moralen er da; ikke reklamer på varer med feil for da blir du straffa. Beste er å sende i retur og benytte seg av angrerett/åpent kjøp. 

Jeg er rimelig skuffa over måten ting har blitt håndtert. Også svarene jeg har fått med at de ikke er så gira på å hjelpe meg. Nå kan jeg vel til og med risikere å få et nytt par støvler i posten om et par måneder, som jeg ikke har behov for da jeg nå har nye støvler. 

Nå trenger jeg rett og slett hjelp fra dere kloke hoder her på hva jeg kan gjøre for å få igjen pengene for bomkjøpet og også hva slag rettigheter jeg har ifm kjøpsloven, reklamasjon og åpent kjøpt. Har jeg en sak her? Er jeg urimelig som ikke har lyst å vente på tilbakebetaling? Er det noe man faktisk må godta ved et kjøp? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette må da være ett godt eksempel på hvordan man ikke skal behandle kunder?
Så lenge de også bekrefter at det er en feil med støvel og saken da skal videre til importør/fabrikk så skal etter min mening butikken du
kjøpte de hos stå for de utestående pengene og betale deg tilbake asap så lenge de ikke kan tilby deg ett annet par støvler du vil være fornøyd med.
At de er vriene og ikke godtar at du vil ta de på angreretten i steden er rett og slett elendig kundebehandlig !!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke kjøpsloven, men det må da være butikken og kun butikken du skal forholde deg til. DU har kjøpt en vare fra butikken som viser seg å være feil på, da må du kunne heve kjøpet. Når butikken i tillegg har garanti på åpent kjøp så kan de ikke nekte deg det. At butikken reklamerer på  varen til produsenten dem har mottatt varen fra må bli mellom butikk og produsent.

Bjeff høyere til butikken, henvis til angrerett/åpent kjøp, be dem vise deg (og oss andre) hvor det er opplyst til kunden om disse rutinene dem refererer til som gjør at du ikke får benytter angreretten på en være som åpenbart ikke er i den tilstanden den skal være. Bjeff enda høyere, og begynn å snakke om hvor skadelig det er for omdømmet å behandle kundene så dårlig. Å håndtere slike saker på denne måten taper butikken på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får dra frem mine Pit Bull-tendenser her ja. 

Jeg tenker også likt som deg her @Terka og skrev også at jeg føler jeg blir straffet her. Det er ikke den følelsen man skal sitte igjen med ved å kjøpe noe med feil på. Jeg hadde virkelig håper på velvilje og hjelp siden jeg var så uheldig. 

Hele saken er bare kjip. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikkens rutiner trumfer ikke angreretten man har, det blir for dumt. Hvis det er butikken jeg tror, så kan det hjelpe rett og slett å ringe og få snakke med en annen. De har noen som er helt på trynet og kan servere alskens tøv, selv om de fleste er flinke og gode på service.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en reklamerer har selger rett til å forsøke å rette feilen, faktisk flere ganger for samme feil.

Men samtidig har kjøper krav på å få låne tilsvarende produkt dersom rep tar lang tid (over en uke).

Veldig lite smidig løst her mtp at du har både angrerett og butikkens eget "åpent kjøp"-tilbud som alternativ løsning. Her burde de definitivt sett på helheten og tilbakebetalt (og ferdig med det).

Kanskje du kan gi de valg om å sende deg et låneprodukt samtidig som saken løses, eller de kan la deg benytte angreretten og få pengene tilbake. Vil da anta de går for sistnevnte!

Strengt tatt er det også selger som skal rydde opp etter seg (da det er han du har gjort en avtale med), men veldig ofte løpes det til produsent som må uttale seg (som ekspert). Skulle neste  tro de sikrer seg selv først.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du skal mao sitte med en feilprodusert vare til flere tusen kroner som de har solgt deg ?
"Dette for at vi ikke skal sitte med en vare vi ikke får gjort noe med" ?
Skal dette være kundens problem eller butikken som selger varen og som har meget godt påslag i pris i forhold til engrosprisen de betaler
importør?

Endret av tubbs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant der @esphojo og jeg ba også om å få bruke angreretten, men de avslo den med påskudd om at jeg har brukt støvlene. Slik jeg leser det. 

Jepps @tubbs det er bedre at jeg fungerer som en bank, og låner de penger rentefritt, så de ikke skal tape noe her. 

Spent på fortsettelsen her 😂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har prøvd på støvlene, ikke brukt dem. Klær & sko et man nødt til å prøve om passer.. har selv kjøpt varer i feil størrelse og returnert etter å ha prøvd og funnet ut at ikke passer. Hva med alle sko som prøves i fysiske butikker? 

Dette blir alt for dumt av denne butikken. Selger dem deg en vare med feil på, sier de ikke har noen erstatningsvare å gi deg i stedet, og deretter nekter deg å heve kjøpet fordi dem selv da blir sittende med en vare dem må reklamere på til produsenten dem har kjøpt varer av er særdeles stor ansvarsfraskrivelse. Hva om produsenten ikke godkjenner reklamasjon? Du har fortsatt ikke fått den varen du har betalt for  (uten feil), og butikken skal ikke skyve konsekvensen over på deg.

Edit: ser at det kom en del lignende innlegg mens jeg skrev mitt. Lar det stå som synspunkt likevel.

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med de andre her, og den der argumentasjonen bør de slutte med for det holder overhodet ikke - man blir bare forbannet, om man ikke allerede hadde grunn til å være det.

For øvrig kan vi jo ta Fjellsport som eksempel, hva de sier som sin garanti: "Åpent kjøp gjelder i et år fra du mottok varen forutsatt at varen kan selges som ny. Dette innebærer at varen skal være uten synlige bruksskader (prøv gjerne for eksempel sekken eller støvlene innendørs) eller annen slitasje. Alle orginale merkelapper må være intakt og henge på produktet, og originalemballasjen må følge med."

- Hvis butikken du har handlet hos har tilsvarende ordning, så skulle du være godt innenfor ved å bare ha prøvd dem. Om butikken vil sende deg noen nye støvler som du SÅ kan bruke det på, kan jo være, men det er jo rimelig meningsløst. Ikke annet enn dårlig reklame for dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du har ikke kjøpt noe fra en produsent i Italia. Å vente en måned på at de skal se på saken er for lang tid. De i nettbutikken bør kunne finne ut av dette selv. Det er de du reklamerer til. Ikke Italia.

Om de likevel ikke vil ta noen avgjørelse; be om låneprodukt. Om ikke annet må de nå i hvertfall finne noen sko til deg (som ikke kan selges igjen), porto og en smule hodebry....

Hvilken avtale de har med sin leverandør er til syvende og sist irrelevant for deg....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjipt å oppdage nå at det ville vært bedre å returnere på åpent kjøp enn reklamasjon :-/ 

Jeg skjønner at rutinene er annerledes for reklamasjon, men jeg husker fra langt tilbake da jeg skulle reparere PC at det som var "urimelig lang tid" var ca 2 uker og da hadde man krav på låneprodukt. Om samme tidshorisont gjelder for sko er jeg usikker på, men ta en kjapp telefon til forbrukerrådet og hør?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du sannsynligvis kommet over en nyansatt som er livredd for å ta avgjørelse. Sikkert ferieavvikling med de ulemper det medfører for kunnskapsnivået på kundeservice. Vent over helgen, ta en telefon og snakk med noen andre så er jeg helt sikker på at dette løser seg. 
 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Helt forkastelig reklamasjonsbehandlig og behandling av deg som kunde @GittiamoJeg vet ikke hvilken butikk dette er, men dette kan ikke være korrekt behandling fra butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette irriterer meg med flere butikker. Det er håpløst at vi som kunder skal sitte å vente på en reklamasjon når butikken har solgt oss et mandagsprodukt. Det er åpenbart at butikken da skal ta det på sin kappe og gi kunden en ny vare, for så å ta reklamasjonen med sin leverandør. Hvorfor skal vi som forbruker ellers handle hos butikken og ikke rett fra produsenten av varen??

Dette toppet seg for min del når jeg kjøpte et telt hos XXL som var flekker på og med hull i stangkanalen. Det var åpenbart enten en B-vare eller en produksjonsfeil. Svar fra butikken: Dette må vi sende inn, så det kan ta opp til 6 uker. Kjørte hardt på og godtok ikke at jeg skal lide for at de ikke har rutiner i butikken for å unngå salg av ødelagte varer. Fikk nytt telt etter mye krangling og sure miner.

Bare å stå på ditt her! Får du et låneprodukt så må du selvfølgelig bruke det også. Da sitter de der med et par brukte sko og en misfornøyd kunde. 

Etter flere år i butikkbransjen lærte jeg fort at å jobbe etter "kunden har alltid rett" lønner ser. Kanskje taper du penger på et produkt, men det er alltid lettere å beholde kunder enn å skaffe nye... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hele greia er jo merkelig. Jeg gir jo faktisk butikken et gratis lån all den tid jeg sitter uten varen jeg har betalt for. Det kan umulig stemme. 

Har selv drevet butikk og for meg var det en selvfølge å kreditere kunden umiddelbart ved reklamasjoner. Tenkte ikke en gang tanken på at de skulle vente på produsent :P var tross alt en intaliensk produsent og de stresser ikke for å si det sånn. Det kunne glatt gå et halvt år for de å se på en reklamasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.