Gå til innhold
  • Bli medlem

11.06.06: Åvasstinden (1233) på ski


Svein

Anbefalte innlegg

En kan vel kanskje si at siste ukes diskusjon her på forumet, om Åvasstinden, bidro sterkt til at også vi (meg og Geir) tok turen for å prøve snørenna i østsida. Kort fortalt, vi startet på Høgebakken om ettermiddagen, skibæring halvtimen til ca 600moh. Mellom Kuvane var det godt skiføre, vi tok også turen oppom litle Kuven (768). Fin sommersnø videre gjennom Ørstaskaret mot Åvasstinden, litt bæring over høyde ca 880 og skiene på sekken de siste ca 250 høydemeterne opp langs østryggen. 600m nedkjøring mot Langedalen, jevne 35 grader det meste av renna, slakere lengst nede, rundt 40 grader i toppområdet. Vi gikk opp igjen til Kuven (868) før vi returnerte ned mellom Kuvane. Et smalt og bratt snøfelt kunne følges helt ned til ca 550moh.

Full rapport og bilder blir lagt ut senere, et par bilder følger nå.

post-283-133474421864_thumb.jpg

post-283-13347442187_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snøen har minket en del siden jeg var der ja. Dere var nok noe heldigere med både vær og føre. Jeg brukte knapt halve tiden av dere på samme turen. Tror nok dere hadde noe godværstilegg på tiden ja :-) .

Lite snø. De toppene må være lave.

De er forholdsvis lave ja. Mellom 1000 og 1100. I denne vestvendte siden er det som du ser mye sva, og snøen forsvinner fort der når sola får tak. I øst og norvendte sider er det mye mer snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Okv: Ser du har vært på Mont Blanc du Tacul. Tok du Mont Blanc med det samme?

Nei, det er bare 600 hm opp, men uten akklimatisering er man ikke særlig sprek over 4000, dessverre, så det er ikke bare å 'ta dinna au veit du..'.

Dessuten så må man da starte tidligere på dagen, det må planlegges osv; rent bortsett fra dette så hadde det vært fullt mulig å kjøre Mont Blanc på ski når jeg var der nede.

Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt på Tacul heller, jeg skulle egentlig bare kjøre noe arti på ski, men forholda ble slik (vanvittig bra..) at dette plutselig ble et reellt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig en turrapport fra Åvasstinden - jeg har ventet på denne, synes tinden ser så flott ut

på tidl. publiserte bilder! :) Spennende tur sikkert, de skirennene er jo så lekre!

Fin informativ bildedokumentasjon her!

Og dette mens jeg max var 20 moh på Koster.

Så jeg vedlegger likesågodt en minirapport derfra jeg, i form av 1 stk. bilde.

Som kanskje faller i smak hos sommerhungrige Tom, ihvertfall..! :)

post-51-133474422343_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.