Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helgeturen med gutta var avtalt for lenge siden, og det kan vi vel også si om været siden høytrykket var meldt i minst én uke. Turmålet ble derfor bestemt skulle være Skardstinden.

Etter å ha spent på oss skia rett utenfor dørstokken på Juvasshytta bar det i fin marsj over Styggebreen, ned Porten, over Storgjuvbreen til Illåbandet.

Og faktisk fikk vi Skardstinden helt for oss selv, til tross for alle høytrykks mor over Jotunheimen. Opp bratte snørenner med vassing minst til knes, opp i skaret mellom Nåla og toppeggen, og derfra til topps. De siste to årene har det blitt en tradisjon å bære med brenner, kaffe og pressekanne på de fineste toppene. Termoskaffe er for bønder! Slik var det også denne dagen. Lunsjmiddag og nypresset kaffe i T-skjortevær ved toppvarden.

Nede igjen på Storjuvbreen ble det bestemt at Ymelstinden og Storjuvtinden skulle besøkes. Opp til eggen, først til Ymelstinden og deretter Storjuvtinden i greit tempo, men likevel bare 60 minutter tur-retur breen. Med dette artige intermezzoet fant vi ut at vi også måtte besøke Veslepiggen.

Opp Porten , og holdt høyden under veggen/toppryggen til et passende hakk som vi benyttet. Begynte å få litt dårlig samvittighet for kokken på Juvasshytta. Derfor raskt opp til toppvarden med like rask retur. Deretter som en kule på ski over Styggebreen og videre ned til sommerskisenteret. Skiføret helt frem til Juvasshytta var dessverre brånet vekk i løpet dagen, men vi rakk anstendig middagsservering likevel.

Fasiten ble en super skitur med fire flotte 2000-metere i nydelig sommervær. Med andre ord en tur av høy kvalitet. Tar med pressekanna også neste gang!

Annonse
Skrevet

Føler meg krenket!

Kanskje ikke så voldsomt. Men det der er å be om dritt tilbake spør du meg..

sensurerte meg selv i siste liten..

Skrevet
en tradisjon å bære med brenner, kaffe og pressekanne på de fineste toppene. Termoskaffe er for bønder! Slik var det også denne dagen. Lunsjmiddag og nypresset kaffe i T-skjortevær ved toppvarden.

Nei at dere ikke er bønder er jo ingen tvil. Denne tradisjonen minner meg om sossete engelskmenn som må dra med seg teen sin hvor enn det skulle være (ikke ta det ille opp). Kunne faktisk se dere fra Svellnosbrean, men presskanna ble nok i minste laget til å kunne observeres :oops:

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.