GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Teleskopstang? shimano exage minitele 270?

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng
Skrevet

Hei.

Etter litt undersÞking har jeg kommet fram til at jeg vil ha ny fiskestang. Jeg skal ha teleskop, for jeg vil ha stangen rigget klar, kort pakkstÞrrelse, jeg vil ikke sette sammen en delt stang nÄr jeg skal fiske.

Jeg har fra fĂžr en type shimano 1500 snelle som jeg synes duger fint til lett fiske.

BruksomrĂ„det er fisking med sluk/spinner, mark og mark/dupp. Jeg fisker i skogsvann og fjellvann, det er vanligvis snakk om smĂ„fisk under ett kilo.

Jeg har havnet pĂ„ en 9 fots teleskopstang "shimano exage minitele 270", med slukvekt 3-14 g. Den koster for tiden 1199kr pĂ„ nett. Er dette ett bra valg til mitt bruk?

Annonse
Skrevet
  Mareng skrev (PĂ„ 20.7.2017 den 16.51):

Hei.

Etter litt undersÞking har jeg kommet fram til at jeg vil ha ny fiskestang. Jeg skal ha teleskop, for jeg vil ha stangen rigget klar, kort pakkstÞrrelse, jeg vil ikke sette sammen en delt stang nÄr jeg skal fiske.

Jeg har fra fĂžr en type shimano 1500 snelle som jeg synes duger fint til lett fiske.

BruksomrĂ„det er fisking med sluk/spinner, mark og mark/dupp. Jeg fisker i skogsvann og fjellvann, det er vanligvis snakk om smĂ„fisk under ett kilo.

Jeg har havnet pĂ„ en 9 fots teleskopstang "shimano exage minitele 270", med slukvekt 3-14 g. Den koster for tiden 1199kr pĂ„ nett. Er dette ett bra valg til mitt bruk?

Ekspander  

Et godt valg. Jeg kjĂžpt tilsvarende i sommer, bare en klasse hĂžyere. Lett og fin stang. Pakker utrolig lite og medfĂžlgende futteral er helt opp. 

Gleder meg til Ă„ teste den pĂ„ Hardangervidda fra fĂžrstkommnde helg 😃

Skrevet
  Mareng skrev (PĂ„ 20.7.2017 den 16.51):

[...]  jeg vil ha stangen rigget klar, kort pakkstĂžrrelse, jeg vil ikke sette sammen en delt stang nĂ„r jeg skal fiske.

Ekspander  

Bare vĂŠr obs pĂ„ at du ikke kan ha den rigget klar i futteralet. For Ă„ fĂ„ den sĂ„ knĂžttliten at den gĂ„r nedi der, er den faktisk tredelt - en del bestĂ„r av korkhĂ„ndtaket like bak snellen, en del som snellen er montert pĂ„, og en del med de teleskopiske rĂžrene. Minste lengde nĂ„r den er satt sammen men foldet er ca 98 cm, dropper du bakre kork blir de ca 71 cm (nettopp mĂ„lt pĂ„ min 270 ML, som jeg er veldig fornĂžyd med). Etter at man har gjort det noen ganger, gĂ„r det fort Ă„ sette den sammen og dele den opp, men hvis jeg skal bare et kort stykke fĂžr neste fiskeplass, gidder jeg ikke demontere - da holder det fin Ă„ folde den sammen :) 

Gjest Mareng
Skrevet
  a_aa skrev (PĂ„ 20.7.2017 den 17.41):

Bare vĂŠr obs pĂ„ at du ikke kan ha den rigget klar i futteralet. For Ă„ fĂ„ den sĂ„ knĂžttliten at den gĂ„r nedi der, er den faktisk tredelt - en del bestĂ„r av korkhĂ„ndtaket like bak snellen, en del som snellen er montert pĂ„, og en del med de teleskopiske rĂžrene. Minste lengde nĂ„r den er satt sammen men foldet er ca 98 cm, dropper du bakre kork blir de ca 71 cm (nettopp mĂ„lt pĂ„ min 270 ML, som jeg er veldig fornĂžyd med). Etter at man har gjort det noen ganger, gĂ„r det fort Ă„ sette den sammen og dele den opp, men hvis jeg skal bare et kort stykke fĂžr neste fiskeplass, gidder jeg ikke demontere - da holder det fin Ă„ folde den sammen :) 

Ekspander  

Ok, greit Ă„ vite :)

Ja, sÄ lenge jeg kan folde den sammen og ha den pÄ siden av sekken burde det vÊre greit, men da er den ikke sÄ godt beskyttet.

MÄ snellen demonteres for Ä fÄ den i futteralet? Eller kan snellen vÊre montert, og senen tredd gjennon Þyene?

Skrevet

HAr selv en slik stang og kan anbefalles! Snellen kan alltid vÊre montert ferdig pÄ den stangdelen selv i futeralet sÄ det er ikke no problem. NÄr den skal ut sÄ skrur du pÄ bunndelen og trer toppdelen pÄ sÄ er man klar. Veldig kjapt!.

Jeg ville IKKE oppbevart en slik teleskopstang pÄ sekk eller lignende da tuppen er meget skjÞr og brekker lett. Da mÄ du i sÄ fall vÊre veldig nÞye med hvor du plasserer stangen :)

Om jeg gÄr reltivt kort avstand mellom vann sÄ trekker jeg bare sammen selve teleskopdelen og bÊrer den i hÄnda.

Gjest Mareng
Skrevet
  Tor-Erik-L-77 skrev (PĂ„ 20.7.2017 den 18.07):

HAr selv en slik stang og kan anbefalles! Snellen kan alltid vÊre montert ferdig pÄ den stangdelen selv i futeralet sÄ det er ikke no problem. NÄr den skal ut sÄ skrur du pÄ bunndelen og trer toppdelen pÄ sÄ er man klar. Veldig kjapt!.

Jeg ville IKKE oppbevart en slik teleskopstang pÄ sekk eller lignende da tuppen er meget skjÞr og brekker lett. Da mÄ du i sÄ fall vÊre veldig nÞye med hvor du plasserer stangen :)

Om jeg gÄr reltivt kort avstand mellom vann sÄ trekker jeg bare sammen selve teleskopdelen og bÊrer den i hÄnda.

Ekspander  

Ser at flere har kommentert at tuppen er skjÞr. Er det mulig Ä fÄ kjÞpt ny tupp, om denne skulle ryke, eller levere inn til rep? Eller er det ikke mulig Ä skifte denne selv?

(Ser for meg ett toppledd som man trer inn i stangen, en toppring og en tube lim i ett repkit.)

Skrevet
  Mareng skrev (PĂ„ 20.7.2017 den 18.35):

Ser at flere har kommentert at tuppen er skjÞr. Er det mulig Ä fÄ kjÞpt ny tupp, om denne skulle ryke, eller levere inn til rep? Eller er det ikke mulig Ä skifte denne selv?

(Ser for meg ett toppledd som man trer inn i stangen, en toppring og en tube lim i ett repkit.)

Ekspander  

Ikke stress med dette, jeg har hatt min i 6-7 Ă„r uten Ă„ tenke pĂ„ om den kan knekke. Ta vare pĂ„ stanga og tuben som du ville gjort med alt annet utstyr sĂ„ gĂ„r det helt fint! 

Gjest Mareng
Skrevet
  Anders_G skrev (PĂ„ 20.7.2017 den 21.18):

Ikke stress med dette, jeg har hatt min i 6-7 Ă„r uten Ă„ tenke pĂ„ om den kan knekke. Ta vare pĂ„ stanga og tuben som du ville gjort med alt annet utstyr sĂ„ gĂ„r det helt fint! 

Ekspander  

Konge, hĂžres bra ut :)

Skrevet

Fort gjort Ä skifte - Shimano leverer deler til din leverandÞr sÄ fort som posten greier Ä levere. Enkelt Ä skifte deler selv ogsÄ. Tar lengre tid Ä sende det inn for rep, sÄ klart. Men det er mulig.

Skrevet

Skal du fiske med mark/dupp bĂžr du sjekke vekta pĂ„ dette. Stanga er meget bra opptil 10-12 gram syns jeg. 6 gr nedre grense fĂžr det gĂ„r for mye ut over kastelengden. Hvor ofte er du helt nede i 3 gram? Veier agnet/sluken/dubben for mye ville jeg nok testet utgaven som er beregnet pĂ„ 7-21 gram. Har ikke testet begge, bare den letteste og i 270/180 utgaven. Er mere fornĂžyd med 180 utgaven enn den pĂ„ 270. SĂ„ normalt blir 180 utgaven med pĂ„ tur. Skulle jeg valgt pĂ„ nytt, hadde det blitt en pĂ„ 210 med 7-21 gram tror jeg. Men det er bra utstyr, har bĂ„de 500 og 1000 snelle, mistet stor fisk pĂ„ begge......

Gjest Mareng
Skrevet

Fisker endel med spinnere og sluker pÄ omkring 6-9 gram. SÄ jeg tenkte den kastevekten er bra?

Og en lengre stang gir litt lengre kast med slike lette sluker/spinnere.

NÄr jeg fisker med mark og dupp bruker jeg antennedupper fra biltema, de veier ingenting. NÄr jeg skal kaste langt er der andersduppen som skal pÄ, den henger da helt i enden pÄ snÞret over marken, sÄ glir marken ned til bunn/Þnsket dybde. Den er gjerne tung, men det er vel ikke akkurat Þdeleggende for stangen sÄ lenge man kaster med mÄte? Det er spinnerene og slukene innenfor kastevekten som er de jeg Þnsker Ä kaste lengst med. Mark/dupp synes jeg fisker bra inne ved land.

Gjest Mareng
Skrevet
  Knappetelt skrev (PĂ„ 23.7.2017 den 20.14):

@Mareng du kan kjĂžpe min pĂ„ 270 sĂ„ kjĂžper jeg meg en pĂ„ 210! 

Ekspander  

Takk for tilbudet, men litt sent. Ny stang ligger pÄ posten, kjÞpt pÄ tilbud, klar til henting.

• 2 uker senere...
Skrevet

Er fine stenger det der, og praktiske. Hadde en 210 eller 270ML. Husker ikke hvilken det var. Mulig den ligger her et sted enda, greide brekke tuppen pÄ den sÄ har jeg ikke gjort noe mer med den. Stanga kaster helt greit. Det jeg synes hva kjekt med den var at stanga kunne ligge ferdig rigget i medfÞlgende tube. Jeg fisker oft med Bomber sÄ da slapp jeg tre og knyte opp det hver gang jeg gikk til og fra fiske. Se om jeg finner igjen den jeg har og fÄr fikset den, ellers blir det vel en ny slik etterhvert.

Gjest Mareng
Skrevet
  borgern skrev (PĂ„ 6.8.2017 den 17.23):

Er fine stenger det der, og praktiske. Hadde en 210 eller 270ML. Husker ikke hvilken det var. Mulig den ligger her et sted enda, greide brekke tuppen pÄ den sÄ har jeg ikke gjort noe mer med den. Stanga kaster helt greit. Det jeg synes hva kjekt med den var at stanga kunne ligge ferdig rigget i medfÞlgende tube. Jeg fisker oft med Bomber sÄ da slapp jeg tre og knyte opp det hver gang jeg gikk til og fra fiske. Se om jeg finner igjen den jeg har og fÄr fikset den, ellers blir det vel en ny slik etterhvert.

Ekspander  

Bomber og flue da? Hvordan gjĂžr man det mest effektivt?

• 1 mĂ„ned senere...
Skrevet

Har funnet ut at selve etuiet alene veier hele 250 gram, og ikke blir brukt pĂ„ turer der vekt har noe Ă„ si, og der jeg Ăžnsker Ă„ ta fram fiskestangen kjapt og ofte. Ble bare liggende som tom dĂždvekt i sekken. Da skyver jeg hellet stangen sammen og skrur kun av skaftforlengeren slik at jeg kan sette det i stavlommen pĂ„ siden av sekken.

Til beskyttelse bruker jeg en liten tuppbeskytter eller neoprenhylse kjÞpt pÄ ebay, og til Ä beskytte snellen ett neoprentrekk for fiskesnelle kjÞpt pÄ ebay. Eller ingenting, det har gÄtt fint det ogsÄ.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.