Populært innlegg +Mase Skrevet 18. juli 2017 Populært innlegg Skrevet 18. juli 2017 Denne turen er sterkt inspirert av turrapporten til Anders Eriksen. Jeg valgte å bruke packraft, og bar fra enden av veien som går inn i skytefeltet på Porsangermoen og over til Luostejohka, via Guollejavri og Guollejohka. Siden Luostejohka er grunn og steinete øverst, prøvde jeg å plotte inn tidspunktet slik vannføringa skulle være høy nok til at mest mulig kunne padles. Våren i Nord-Norge har vært ekstremt sein i år, og jeg utsatte starten på turen flere uker. Likevel var jeg nok for tidlig ute, siden isen ikke var gått på Guollejavri. Vannstanden øverst i vassdraget var egentlig grei, jeg kunne padle alt uten å måtte bære. Lenger nede i elva ble vannføringa litt vel stor etter min smak. Elva var "fylt opp", slik at det var vanskelig å finne bakevjer for å stoppe, og bortsett fra noen få km med stilleflytende vann, gikk elva i stryk og glattstrøm med ei fart på mellom 5 og 12 km/t. Et velt der båten seilte av gårde kunne fått alvorlige konsekvenser, og padlingen ble nok litt preget av dette. Utenom litt høy vannstand, svarte turen til forventningene. Padleøktene mellom overnattingene var korte, og jeg gikk mange turer til omkringliggende vann. Terrenget var mindre preget av myr enn hva jeg hadde trodd, og det var stort sett lett å ta seg fram. Fisket i vannene var tidvis eksepsjonelt godt, og enkelte steder var det tydeligvis mye stor fisk. I elva fisket jeg lite pga sterk strøm, fikk heller ikke noe, selv om det skal gå stor ørret her. Til og med myggen var lite plagsom, sannsynligvis var ikke klekkingen kommet riktig i gang. Ved å bruke elva som ferdselsvei kommer en lett til et utall av fiskemuligheter. Ved normal sommer-vannstand må man sannsynligvis regne med noen bæringer øverst i elva, og ellers mye stein og grunn elv. Nederst er det 2 partier med fosser og grove stryk som må bæres, til sammen på 6-7 km. Jeg vil likevel anbefale en tur hit, i den midtre delen av elva er det mange fine fiskeplasser og mange muligheter for godt fiske i vannene som ligger tilgjengelig fra elva. Flere bilder finnes her 30 Siter
Anders Eriksen Skrevet 5. august 2017 Skrevet 5. august 2017 For en tur det der måtte ha vært @Mase. Flotte bilder og kjenner jeg allerede drømmer tilbake til Finnmark:) Kunne tenkt meg å gjort akkurat samme ruta selv med Packraft. Hadde jeg bare hatt en Packraft da:) Så du mye andre mennesker eller? Mitt inntrykk er at det kan være en del folk i disse områdene, spesielt ved elva.. Men handler vel kanskje mest om man tar turen i fellesferien eller ikke.. Siter
+Mase Skrevet 7. august 2017 Forfatter Skrevet 7. august 2017 På 5.8.2017 den 12.42, Anders Eriksen skrev: Så du mye andre mennesker eller? Mitt inntrykk er at det kan være en del folk i disse områdene, spesielt ved elva.. Men handler vel kanskje mest om man tar turen i fellesferien eller ikke.. De eneste andre jeg så var 4 packraftere. De snakket dårlig engelsk, men hadde startet "øverst i elva", sannsynligvis ved Caskilguobga. Jeg så også helikopter som fløy innover dalen et par ganger. Ellers padlet jeg forbi 3 store leirer. Det spesielle var at fiskestenger, ryggsekker og kokeutstyr stod framme, men jeg så ikke snurten av folk, og kjente heller ikke røyklukt fra bål. Det virket nærmest arrangert, alle stedene var det plassert ei flaske Zalo og en oppvaskbørste i vannkanten. I ei gamme som jeg kom over leste jeg i hytteboka at folk var irritert på kommersielle selskap som fløy turister inn og okkuperte de best fiskeplassene. Nå plaget ikke dette meg nevneverdig, det var som sagt mer enn nok av andre fine fiskeplasser, men det er jo betenkelig hvis det blir etablert stadig flere faste leire som andre føler at de må holde seg unna. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.