Populært innlegg tklami Skrevet 15. juli 2017 Populært innlegg Skrevet 15. juli 2017 (endret) Tenkte bare å skrive en liten rapport fra ukesturen jeg hadde inn til dimedalsområdet på hardangervidda. Turen starta ved at jeg kjørte inn til Tinnhølen fra Oslo tidlig onsdag morgen. Det var nydelig vær da jeg kom fram, sola skinte selv om temperaturen var ganske lav, men i det store og det hele syns jeg dette lovet veldig bra, var jo tross alt bare meldt litt dårlig vær et par dager, resten skulle være sol og temperaturene skulle være helt ok. Så jeg gleda meg som en unge. Jeg begynte å gå innover med retning mot sandhaug. Etter i underkant av 3,5 timer lå sandhaug foran meg og jeg fant ut at det var på tide med å gå inn for å feire med en liten pils, en skal da kose seg på tur. Etter dette var det å hive på seg sekken igjen og fortsette turen innover mot Besso. Ca en time etter jeg forlot Sandhaug merka jeg som om det var noe som stakk meg i storetåa, så tok av meg skoen, og der så jeg bare en stor vannblemme, så derifra og videre gikk det ganske tregt denne dagen. Rett før ankomst besso går jeg av stien og følger elva oppover dimmedalen til jeg kommer til bessevatnet. Litt kortere enn det jeg hadde håpt å få til dag en, men beina ville ikke mer. Viste seg og at jeg hadde fått flere vannblemmer de siste par timene, hva som gjorde at det ble slik vet jeg ikke, har aldri skjedd før, så det er enda et mysterium, men det gjorde at jeg måtte passe på føttene videre mens jeg labba på denne turen. Tok noen kast i vannet men ingen kjenning med fisk så fant ut at jeg fikk ta kvelden, skulle jo videre innover dagen etter. Denne dagen hadde jeg ikke noen spesiel lang vandring foran meg og etter ca 2 timer var jeg ved min utsette teltplass. Satte opp teltet ved nøkkjatjørna. Syns dette var en strategisk fin plass med dimmedalshøgdene i ganske god nærhet, Hadde teltet her i et par dager og og fikk kasta i mange av vannene der oppe, alle vann var ikke blitt helt isfrie, men det meste var fullt fiskbart. Første dagen med forsøk oppe i disse høydene endte med en sluk mindre og 2 ørret på ca 400g. Så da ble det ørretmiddag allerede dag to. Livet så bra ut. Dag nummer to i høydene endte med en ganske fin fisk på 720g, men været hadde nå skifta til yr/regn, tåke og vind. Ikke akkurat det jeg hadde bestilt. Dag 4 på tur skulle jeg videre innover i fjellheimen var planen, sekken var pakket og skulle opp på skuldra da jeg høprte den gode lyden av plastikk som knekker. av med sekken igjen for å se hva dette kunne være....... Ble forsøkt fikset med sportsteip. Fikk da sekken på ryggen og kom meg innover fjellet og hadde en veldig fin vandring denne dagen, ikke så langt, som sagt måtte jeg justere ned avstandene litt pga endel vannblemmer. Fikk kasta litt i et par vann innover både med sluk og flue, ble til og med fisk på begge deler. Alle av typen små da det var litt overpopulasjon i de vanna jeg kasta i. Men er nå morsomt da det napper i hvert tredje kast. Fant ut etterhvert at jeg skulle komme meg til teltplassen, Her var det fint og sola viste seg fint fram denne dagen. Men fisken, ikke et napp hadde jeg i dette vannet, så om det var et bra vann eller ikke, det har jeg ingen anelse om. Planen nå var å komme meg inn på vestsida av besso-litlos stien. Inreachen min hadde gitt meg en vær mld som sa regn fra klokka 11 på formiddagen, så da ble løsningen at jeg pakket telt ned tidlig tidlig på morraen og tok beina fatt 0622. Klarte å få satt teltet opp innen regnet kom. Vandringen tok ca 3 timer. Lå ved et vann som virka å være ganske overbefolket. Fikk inn en liten halvtime med fisking før regnet kom uten et napp. Men etter en liten hvil i teltet og regnet lettet litt klarte jeg og dra 10 stk på land på kanskje 1 time. de ble alle dratt opp gitt til måkene som kultivering. Planen min nå var å bli her i et par dager å teste forskjellige vann i området. Fikk da også testa endel vann men det var lite liv å kjenne, selv om jeg fikk napp her og der, men vildig lite som ville sitte fast på kroken. Så denne dagen så ble det kanskje 10-15 napp og fisk som satt på men datt av igjen før jeg begynte å bli desperat med å få fisk på land. så at vinden løya litt og en bitteliten kullp med litt vaking, fant da fram fluestanga, monterte en mygg og lurte opp den gedigne ørreten på hele 100g kanskje, men dette måtte da bryte forbandelsen. Fant et par andre kulper som inneholdt litt større fisk, og nok en gang fungerte fluestanga som bare det, nå var jeg oppe i ca 200g, men så kom veldig mørke skyer innover og jeg rømte til teltet. Utpå kveldinga bestemte jeg meg for å komme meg opp til høgevarden for å få litt dekning å få ringt til dama men hadde med meg fiskestengene helt ttil foten av fjellet for å ha de klare sånn at jeg kunne fiske i alt jeg gikk forbi av vann. Etter å ha prata med henne en liten stund kom regnet tilbake og jeg la på og begynte på tilbaketuren til teltet. Men i det jeg går forbi et av vannene så løyer vinden og myggvaking tar til, jeg hadde en mygg klar på stanga og slenger fra meg haspel stanga og står godt inne på land fordi jeg ser at det vaker bare en 50 cm fra vannkanten, Jeg mater ut sen og treffer så og si perfekt med første kastet, ca 15 meter kast og bare de siste 30 cm av fortommen legger seg på vann, resten ligger på land, 5 sekunder senere så sitter fisken på flua. Og denne kjenner jeg at det er litt størrelse på. Fasiten blir 760g, en stykk fornøyd fjellfisker ser at det vaker enda, så jeg montere en ny mygg på og etter 30 sekunder sitter en ny fisk på 670g, bytter flue igjen og hiver ut, og får en siste på 650g etter at flua har vært på vannet i kanskje 10 sekunder. Så kom vinden og ødela hele morroa. Men dette var de morsomste 15-20 minuttene jeg har hatt med fiskestanga noengang. Neste dag er planen å gå til snero og sette opp teltet der, men 30 min før jeg ankommer området så åpner himmelen seg fullstendig og jeg bestemmer meg for å gå hele veien til bilen. Så da blir det tur hjem og turen er over for min del. Har vært en fin tur med mye kaldt vær, ikke typisk bra fiskevær, men alt i alt så har ikke fisket vært håpløst og jeg har hatt noen fine dager i fjellheimen. Hadde med meg et solcellepanel på denne turen, og det gjorde at jeg kunne holde powerbanken fulladet så og si hele tida, veldig godt og vite at strøm aldri ville bli noe problem. Jeg syns også at dette panelet ladet batteriet mye raskere enn de skrekkhistoriene jeg har hørt om sånne paneler før. Sekken som røyk har jeg fått fiksa, ringte norrøna da jeg kom hjem fra tur og de sa at jeg bare skulle komme inn med den, så skulle de fikse den på dagen. Jeg gjorde det klart at jeg trengte denne sekken videre på andre turer i sommer. Så veldig fornøyd med servicen til norrøna her. Endret 15. juli 2017 av tklami 21 1 Siter
herrlarsson Skrevet 15. juli 2017 Skrevet 15. juli 2017 Hardangervidda er et nydelig sted! Særlig rundt i dimmedalsområdet, har vært der noen ganger selv på sensommeren og det ender opp med at man ikke vil hjem til sivilisasjonen igjen. 2 Siter
Gjest Turlyst Skrevet 15. juli 2017 Skrevet 15. juli 2017 (endret) Super turrapport Endret 15. juli 2017 av Turlyst Siter
whistler Skrevet 15. juli 2017 Skrevet 15. juli 2017 Super rapport! Gleder meg ikke mindre til tur inn i samme områdene om en uke 😃 2 Siter
Eivind T Skrevet 15. juli 2017 Skrevet 15. juli 2017 Flott rapport! Alltid spennende å høre om viddeturer. Har vært i området mange ganger og kan skrive under på Herrlarssons kommentar. Det som er spesialt artig her er jo det store antallet vann - og variasjonen på størrelsen. Fra småpytter (ikke gå forbi....) til større basseng. Et tips til neste gang du skal inn er å gå opp Finnbjørnslaet og over Dimmedalshøgdene. En mye kjekkere tur og du kommer raskere frem til godsakene. Turstien langs Nordmannslågen og mot Besso er ikke det mest spennende, verken natur - eller fiskemessig. 2 Siter
tklami Skrevet 15. juli 2017 Forfatter Skrevet 15. juli 2017 helmer skrev (På 15.7.2017 den 22.15): Hvilket panel var det du brukte ? Ekspander http://www.goalzero.com/nomad7-plus/ Jeg brukte dette panelet, var ikke bare bare å finne i norge, men de hadde det inne en dag på sportsnett Siter
Martin HJ Skrevet 16. juli 2017 Skrevet 16. juli 2017 Knallrapport! Kjipt med vannblemmer, trodde ikke det var mulig i de digge støvlene Flott tur! 1 Siter
tklami Skrevet 16. juli 2017 Forfatter Skrevet 16. juli 2017 (endret) Martin HJ skrev (På 16.7.2017 den 6.47): Knallrapport! Kjipt med vannblemmer, trodde ikke det var mulig i de digge støvlene Flott tur! Ekspander Det er første gang det har skjedd meg,. Jeg er nå på andre paret skarven støvler og disse er inne i sin andre sesong. Vannblemmene roet seg ned endel mot slutten av uka. Siste etappen jeg hadde var på nesten 7 timer effektiv gange uten antydning til at vannblemmene skulle bli verre. Når jeg stoppa på sandhaug på vei inn passa jeg på å lufte på tær og sokker, så alt var tørt da jeg tok skoene på igjen for å gå innover mot besso. Så jeg syns selv det er veldig rart og ikke spesielt bekymret for at det skal skje igjen Endret 16. juli 2017 av tklami 1 Siter
Martin HJ Skrevet 16. juli 2017 Skrevet 16. juli 2017 tklami skrev (På 16.7.2017 den 7.10): Det er første gang det har skjedd meg,. Jeg er nå på andre paret skarven støvler og disse er inne i sin andre sesong. Vannblemmer roet seg ned endel mot slutten av uka. Siste etappen jeg hadde var på nesten 7 timer effektiv gange uten antydning til at vannblemmene skulle bli verre. Når jeg stoppa på sandhaug på vei inn passa jeg på å lufte på tær og sokker, så alt var tørr da jeg tok skoene på igjen for å gå innover mot besso. Så jeg syns selv det er veldig rart og ikke spesielt bekymret for at det skal skje igjen Ekspander Jeg har tidligere alltid fått gnagsår, og jeg har har prøvd en del støvler. Så skaffa jeg meg Crispi Skarven. Ingen antydning til noe sår eller blemmer fra første steg, rett og slett driiitfornøyd med å slippe å bruke sportstape før anmarsj og ikke få såre føtter Bra at det mest sannsynlig var et engangstilfelle da! 1 Siter
Tor-Erik-L-77 Skrevet 16. juli 2017 Skrevet 16. juli 2017 Eivind T skrev (På 15.7.2017 den 22.06): Flott rapport! Alltid spennende å høre om viddeturer. Har vært i området mange ganger og kan skrive under på Herrlarssons kommentar. Det som er spesialt artig her er jo det store antallet vann - og variasjonen på størrelsen. Fra småpytter (ikke gå forbi....) til større basseng. Et tips til neste gang du skal inn er å gå opp Finnbjørnslaet og over Dimmedalshøgdene. En mye kjekkere tur og du kommer raskere frem til godsakene. Turstien langs Nordmannslågen og mot Besso er ikke det mest spennende, verken natur - eller fiskemessig. Ekspander Er det noe markert sti eller lignende opp gjennom Finnbjørnslaet? Kan ikke se noe opplagt på norgeskart eller ut.no kartet... Eller er det greit å bare vasse opp der på kompasskurs? Siter
Eivind T Skrevet 16. juli 2017 Skrevet 16. juli 2017 Tor Erik: Nja, er vel kanskje ikke en veldig markert sti, men rutevalget sier seg selv oppover - ingen problem i det hele tatt. Møtte ved en anledning tett tåke oppe i høyden, da var kompasset godt å ha. Når du kommer opp til 1382 går du over bekken og har dette tjørnet til høyre for deg. Samme med Store Meinsvatnet (1388), for øvrig et vann som i ny og ne kan gi meget stor fisk. Vi pleier å gå sørover og peile oss mot 1387 og gå på vestsiden av det vannet. Da får du etter hvert et flott utsyn mot Dimmedalsvatnet og enda lenger vestover er Hårteigen godt synlig. Kan også legge til at Haraslaet, litt lenger sørover i Lakadalen også er et glimrende rutevalg. Litt lenger å gå om Dimmedalsvannet er målet, men perfekt om du går for Reinavatn++. 3 Siter
Tor-Erik-L-77 Skrevet 16. juli 2017 Skrevet 16. juli 2017 Tusen takk @Eivind T ! Da får vi vurdere litt hva som blir den endelige ruta Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.