Gå til innhold
  • Bli medlem

Høghø 6. juni 06 - fottur i Trollheimen !

Anbefalte innlegg

Gjest Fjellfinn
Skrevet

Da var våren kommet til fjells og jeg måtte oppå Trollheim taket for handfast å se og lukte den nye sommer !

Første tegn, etter en heftig og berusende kjøretur oppover Rennebu i strålende sommersolmorgen med absolutt all hegg i sin mest fantastiske blomstring med en usedvanlig rikt utslått løvetanneng omkring også på sitt beste, med hvitveis ennå flekkvis i store driver oppover Holsbakkan ovom Ramsan nesten til Kreklingen,

var sau på fjellbeite oppi Skardalen !!

Jeg stoppa ved bommen ved Håkkårsetra oppi Skaret og så med engang motivet "Sau i motlys med Nonshøa attom". Nærmet meg de ullkledde, da kom hele gjengen brækende mot meg, lamma i full sprett og tiksene mer sedat luntene, og alle samlet de rundt meg i en stor flokk -- de ville vel ha salt må vite. Alt jeg hadde var en dvask Pepsi.

Da den værste ståhei var over gikk lamma tilbake til patting på mor og jeg kunne fotografere hjorden i fred, bilde 1.

Kjørte så veien videre oppi Grønadalen, riktig vakkert fjellvær, blå himmel og steksol og musører på all bjørk å snøfritt i dalen. Parkerte som jeg pleier ved den låste bommen oppund Svahø ved bruddet, snørte fjellstøvlene og gtx gamasjene og gikk på skrå ned til og kryssa Grøna der ho er som smalest like øst for Grøntjønna og dermed bilde 2.

Videre på skrå opp i fjellbjørkeskogen og opp mot salen mellom Grønhø og Høghøa. Heroppover ventet jeg i lengsel på å se fjellnøkleblom i vakker blomst som siste år i siste mai, men de sto bare i sped knopp å nesten ikke stilk ennå. Så da ble det fotografering av praktfullt blomstrende gullmyrklegg i myra oppunder salen, bilde 3, også den kun i fåtall, noe som bar bud om sen vår her i fjelle. Nå var jeg kommet til tregrensa, og dermed mindre løsavsetninger oppå berget og nærmere skiferen og nå kom rødsildra for fullt!! Den blomstra overalt i fete, vakre tuer, prøvde litt forskjellige vinkler og bilde 4 er med litt Grønhø i bakgrunnen.

Under all denne heftige blomstringen fortsatte jeg oppå skaret, tok bilde av hele Høghø foran meg i vest, bilde 5, rødsildra farget alle knatter bortetter skarlagen, så da var magen også klar, egg, brunost og 2 skiver med fårepølse ble således inntatt ved 1180 moh med nydelig utsikt til Svahø, Snøhetta og Storhornet - bilde 6 -- oppå en del fine rødsildre turer !

Med mat og en aldri så liten dupp i det vakre fjellværet, luntet jeg videre oppover. Dryas octopetala, reinrosa, var overalt meg nå, store fine busker med fullt utsprotte blad og fete blomsterknopper, men akk ingen utslåtte blomster, og fremdeles ingen fjellnøkleblom, jo det er sent i år!

Alltid moro å komme på toppen av Høghøa og få den mektige stortopp utsikten vestover mot Blåhøa og Gjevillvasskammen -- bilde 7, nedover Gjørdøldalen og Gjevilvatnet med Kamman, Okla og Kråkvasstind -- bilde 8, og Svarthetta i nord med den digre Trollhetta attom -- bilde 9. Satt lenge ved varden -- bilde 10 - og kikte lenge og vel på sola på Sylan, Ruten og Fongen, Vassfjellet og Gråkallen, Ilfjelle, Grefstadfjelle og Resfjellet, Omnsfjelle og Ruten og Blåøret og Brattskarven og Innerdalsfjella.

Luffet så ned til framtoppen -- bilde 11 - og så enda nærmere på det storslåtte panoramaet over Svarthetta, Kjølen og Minnildalsmyren, Sørøyåsen, Granasjøen og Nerskogen med Ramsfjella, Nørdstfjelle, litjBrattskarven og Kinna rundt omkring med Ilfjelle som mektig bakgrunn for det hele -- bilde 12.

Dagen var på hell, og fra oven trakk nordvesten sterk og bunnsvart over, så det ble nå nedtur, med rødsildre i vakker blom hvorhen jeg trødde -- bilde 13, og greplyngen nå allesteds -- bilde 14.

Var nå kommet nedigjen på salen mellom Grønhøa og Høghøa, og skrellet meg en diger banan og en brunostskive med te varmet godt i den nå kalde vestatrekken, heldigvis ble de aldri vått utfall av det.

Rundet over kanten mot Grønadalen og trakk ned samme lei ned mot skogen som jeg kom opp. Myrulla sto i vakker blom, litt ugreit motiv for et puslete Canon kompaktkamera, men etter en del knips så ble det da bilde - bilde 15.

Ved Grøna og kryssingen ble det påtenkt aftensbilde med aftenssol, men den trakk seg bort igjen, istedet minnet jeg dagens sol som nå var for alltid historie med en deilig gul og stor appelsin, spansk, den var riktig saftig og stor og gjorde godt i skrotten, før jeg lusket videre ned mot Grøna, freste over den og gikk opptil Jeepen som var blitt stående parkert ved ei lita fonn ved bommen til Steinbruddet punn Svahøa.

4t tur, forbruk 8 timer, ca ei mil

http://www.krovoll.net/Hoghoa/2006b/

post-511-133474421536_thumb.jpg

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.