GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har hvert sitt Mammut kompakt pump mat liggeunderlag med pute. Vi er veldig fornÞyd med disse.

NÄ mÄ vi kjÞpe til ungene ogsÄ, og tenker enten at de arver vÄre og vi kjÞper nye, eller at vi kjÞper noen billigere til ungene. Ser at disse nÄ koster 1400(betalte 800 for et par Är siden) sÄ det er mulig en fÄr enda bedre underlag til den prisen.

Er det noen som har noe Ä anbefale? nye til oss voksne eller en billigere variant til barna? BÞr vÊre minst like gode, sÄ alle fÄr sove godt. Barna er 11 og 14.

skal ogsÄ ha et til 4 Äringen, men det trenger ikke vÊre sÄ tykt.

Annonse
Gjest Turlyst
Skrevet

Jeg ville satset pÄ Exped Synmat 7 M (tilbud pÄ Fjellsport 999,-) til 14-Äringen. Da har han litt Ä vokse pÄ, samtidig som det ikke blir alt for stort. Ytterstoffet tÄler en del mer enn UL underlag. https://www.fjellsport.no/exped-synmat-7-m-liggeunderlag.html?___store=fjellsport_no_nb&nosto=frontpage-nosto-plassert-opp 

Til 4-Äringen tÞr jeg ikke anbefale noe. Bedre at de som har unger i den alderen her pÄ forumet kommer pÄ banen.

Skrevet

Tusen takk, det var jo en kjempepris:) kan gÄ for det til 4 Äringen ogsÄ. 14 Äringen vÄr er 186 cm, sÄ jeg ser det kan bli litt kort. Finnes det kanskje i lengre versjon ?

Skrevet

Har ikke erfaring med Exped sin Synmat men Exped generelt stÞtter jeg, har i fler Är nÄ brukt Exped Downmat 9LW og kommer ikke til Ä bytte ut det med det fÞrste. Et fantastisk underlag! 

Skrevet
6 timer siden, Sovjetunionen skrev:

MÄ bare si meg enig med resten her, det er et kanonunderlag uansett lengde og bredde. 

Sett bortifra at det har en tendens til Ä ta seg en liten svipptur pÄ egenhÄnd, eller? :P 

• Liker 1
Skrevet

Om de skal bÊre selv kan jo hyperlite MW/LW vÊre et alternativ. Koster vel ikke sÄ mye mer, og kan fint brukes av dere ogsÄ :))

Gjest Mareng
Skrevet

4 Äring, da fungerer skumubderlag, hvis ikke misunnelsen fÄr vondt...

Skrevet

Samvittigheten min hadde fÄtt vondt om ungene lÄ dÄrligere enn meg. Da hadde jeg fÞlt meg som en en kjip og gjerrig jÊvel. Men det er meg. :-) 

Off topic: Jeg vokste opp pÄ 70-tallet, teltturer med faren min,  med liggeunderlag som var ca 3 mm tykke (tuller ikke) og ikke vanntette. Teltet var usedvanlig dÄrlig pÄ alle mÄter og ikke snakk om soveposene... Kosten var tomatsuppe til middag og tÞrre brÞdskiver til frokost. Men ja det skapte gode minner. Og ja jeg gjÞr turene enda bedre for ungene mine. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 time siden, SnorreL skrev:

Samvittigheten min hadde fÄtt vondt om ungene lÄ dÄrligere enn meg....:-)

Saken er jo at ungene fint kan ligge like godt som deg pÄ et langt "dÄrligere" underlag. Mindre vekt og en langt mer fÞyelig kropp krever mye mindre av underlaget. Isolasjonen trenger de nok, men det kan en jo fÄ pÄ et bra skumunderlag. Forutsetningene for hva som gir komfort er rett og slett forskjellige.

Endret av Larix
  • Liker 2
Skrevet
1 time siden, SnorreL skrev:

Samvittigheten min hadde fÄtt vondt om ungene lÄ dÄrligere enn meg. 

Har det pĂ„ samme mĂ„ten selv. NĂ„ kjĂžpte jeg nettopp ett bamse underlag (har ett par oppblĂ„sbare fra fĂžr ogsĂ„). NĂ„ skal vi pĂ„ tur alle 5.Jeg, samboer, 2 sĂžnner pĂ„ 5-6 og ei datter pĂ„ 9. SĂ„ langt har vi 3 oppblĂ„sbare, 1 mammut kompakt, 1 mammut pump mat UL sĂ„ fĂ„r vi lĂ„ne ett Mckinley m25. NĂ„ skal hu pĂ„ 9 ha mammut UL liggeunderlaget, samboer ha mammut kompakt'en, en av gutta skumunderlag samt M25'en. Vi skal kjĂžpe ett bamse og oppblĂ„sbart underlag til sĂ„ er siste ungen ogsĂ„ dekket. Gruer meg litt nĂ„r jeg kun skal ligge pĂ„ ett bamseunderlag selv nĂ„r jeg har blitt sĂ„ bortskjemt med de oppblĂ„sbare 😜

Men det jeg skulle litt frem til er at gutta krutt er fulle av energi og ser for meg at det er unÞdvendig Ä kjÞpe therm-a-rest xtherm til de. Dessuten ligger de sÄpass urolig at det er  unÞdvendig Ä kjÞpe hÞye oppblÄsbare underlag nÄr de likevel ligger pÄ tvers og i alskens retninger og stillinger (som en pÄ forhÄnd aldri kunne tenkt seg var mulig Ä fÄ til?). Mine yngste barn ligger ikke bedre pÄ ett Exped underlag.

Skrevet
6 timer siden, Larix skrev:

Saken er jo at ungene fint kan ligge like godt som deg pÄ et langt "dÄrligere" underlag. Mindre vekt og en langt mer fÞyelig kropp krever mye mindre av underlaget. Isolasjonen trenger de nok, men det kan en jo fÄ pÄ et bra skumunderlag. Forutsetningene for hva som gir komfort er rett og slett forskjellige.

I noe grad, men legg et feks Synmat 7 og et Ridgerest (regner med at du med skumunderlag mener lukket celleplast ikke skumgummi) ved siden av hverandre pÄ stuegulvet. FÄ poden legge seg  pÄ dem og sammenlikne. Vil h*n si at begge er like gode? Neppe. ;-)

Skrevet

Ja jeg mener lukket celleplast. Finnes det underlag i skumgummi? HĂžres i tilfelle fryktelig upraktisk ut. Hva min seksĂ„ring er sĂŠrdeles forutsigbar, sĂ„ hva han ville likt best er rimelig vanskelig Ă„ spĂ„đŸ˜‰Â Stuegulvet er for Ăžvrig lite egnet til testing av liggeunderlag,  etter min mening. Ytterst sjelden jeg camper pÄ sĂ„ hardt underlag. Rent fysisk er jeg ikke mye i tvil om at junior sover like godt pĂ„ et kurant celleplastunderlag som pĂ„ et oppblĂ„sbart et. Hva han derimot mener om saken fĂžlelsesmessig,  det er et helt annet spĂžrsmĂ„l. 

Gjest Mareng
Skrevet (endret)

Fordelene med bamse, dersom ungene sover godt pÄ det, er mange. De faller ikke av pÄ samme mÄten som fra ett hÞyt oppblÄsbart, det er lavt, det er bredt, det kan tilpasses i lengden og bredden (spare vekt/volum) og det er ovehodet ikke glatt.

I tillegg til de andre fordelene som at det tÄler mer, slipper oppblÄsing, kan brukes ved bÄl osv.

Det tar dog stor plass, men man har jo Thermarest z-lite eller tilsvarende Naturehike underlag fra e-bay som er lettere, mer kompakt og fremdeles ganske bra.

Men hvis ikke ungene sover godt, eller er i godt humĂžr blir turen Ăždelagt...

Endret av Mareng
Skrevet

Problemet med dyre liggunderlag og aktive barn er gjerne at man ofte har hÞy puls nÄr det herjes og lekes i teltet :) 
Gutta mine er nÄ 9 Är og har fÄtt litt hÞyere krav og foretrekker oppblÄsbare underlag, men frem til de var omlag 6-7 sÄ gikke det mye i vanlige skumunderlag av typen bamse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.