Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet
På ‎04‎.‎07‎.‎2017 den 14.47, Miamaria skrev:

I så fall er den grønlandskajakken din dårlig trim på i utgangspunktet, og du retter det opp ved å flytte vekt sånn at det har stor effekt. Utgangspunktet for de fleste er at kajakken har greit design, og du ønsker ikke å forpurre det ved skjevpakking - derav tung vekt nært midten. 

Så ja, det kan godt være riktig i ditt tilfelle, men det er ikke dermed sagt at det er en god generell regel for de fleste. (Utgangspunktet er jo heller sjelden at man har sidevind hele tiden. Pakker du da skjevt, så får du svi når du ikke skal det.)

Det er en tradisjonell vestgrønnlandskajakk bygget etter mine kroppsmål, så trimmen er grei.

Når du sier skjevpakking, mener du da skjevt som mer på høyre side eller venstre side? Det var ikke det jeg snakket om, det var bakvekt. På lengre padleturer hender det ikke sjeldent at jeg padler en del timer i samme retning. Med vind fra siden vil man da måtte kompensere konstant, og det er slitsomt. Det er mye enklere å flytte litt vekt for ikke å være så sårbar i vinden.

En båt med en annen skrogform vil ha andre egenskaper og gi andre effekter. Alle burde eksperimentere litt med pakkingen for å kjenne på effekten i utstyret, i stedet for bare å følge noen oppleste sannheter.

  • Liker 1
Annonse
Skrevet

Alle burde absolutt gjøre sine erfaringer med pakking, da både kajakker og kropper er forskjellige. Helt enig i det.

Resten mener jeg fortsatt er litt for spesielt for akkurat ditt tilfelle til at det er en god idé å legge fram som et generelt råd. Har man problemer med å kompensere så kan det jo være et triks, men det er vel bedre å lære seg å håndtere kajakken. Ikke minst fordi uerfarne ved din metode kan få seg en overraskelse når de ikke lenger har vinden på siden - de kan rett og slett få problemer med å få kajakken dit de vil.

(Jeg mente skjevpakking uansett hvilken vei, som forskyver hvordan kajakken oppfører seg.)

  • Liker 2
Skrevet
1 time siden, Miamaria skrev:

Alle burde absolutt gjøre sine erfaringer med pakking, da både kajakker og kropper er forskjellige. Helt enig i det.

Resten mener jeg fortsatt er litt for spesielt for akkurat ditt tilfelle til at det er en god idé å legge fram som et generelt råd. Har man problemer med å kompensere så kan det jo være et triks, men det er vel bedre å lære seg å håndtere kajakken. Ikke minst fordi uerfarne ved din metode kan få seg en overraskelse når de ikke lenger har vinden på siden - de kan rett og slett få problemer med å få kajakken dit de vil.

(Jeg mente skjevpakking uansett hvilken vei, som forskyver hvordan kajakken oppfører seg.)

Nuvel, herom kan man være uenige. Det er ikke spesielt for "mitt tilfelle". Det som fremsettes som et generelt råd her at det riktige er å pakke vekten nær midten, uansett. Jeg prøver å nyansere dette, fordi det er faktisk viktig å ikke lage seg regler som er rigide. Det koster krefter å kompensere under padlingen, og med å gjøre en enkel forskyvning så kan man faktisk slippe å kompensere like mye. Å skyve litt på tyngdepunktet i lasten under visse forhold kan bidra til at man orker å padle noen km lenger før man blir sliten. Dette er ingen motsetning til det å lære seg å håndtere kajakken, snarere tvert imot! Jeg vil si at det er en del av det å lære å håndtere kajakken.

Skrevet

Dette er jo interessant tema og enig med deg også @Lompa. For de med ror / senkekjøl/nøytral trim så vil standard pakking være bra nok. For de som søker dypere ned i materien vil man se at det er mulig å gjøre dette mer optimalt for sin båt eller for visse forhold, men endringer gjøres som oftest på bekostning av noe annet. Mye vekt bak vil f.eks endre trimmingen på båten og man får redusert fart eller balanse etc.

Kort om logerrighet (vind presser på fra siden og båten søker opp mot vinden). For mange oppfattes dette som at nesen vender opp mot vind, men det er akter som gir etter for vindpresset (båten sladder).

1) Hvis vi vi ser bort fra forskjellige skrogformer og lengde foran og bak, men antar en nøytral trimmet båt med en padler midt på så vil den laminære vannstrømmen langs skroget bli mer og mer turbulent fra stevn til akter. Til mer turbulent vann til mindre holdekraft mot vindpresset og den gir etter.

2) Tar vi utgangspunkt i det som er over vann versus det som er under vann, kan vi tenke oss at disse sideprofil arealene danner hvert sitt midtpunkt. På det som er over utøver vinden ett press og det som er under utøver vannet ett press (tenk seilbrett og seilbåter hvor dette er veldig viktig del av forståelsen). Faller punktene vertikalt over hverandre vil båten være nøytral og "upåvirket" med tanke på lo/legjerrighet (men ikke avdrift), er punktet over foran punktet under vil båten være legjerrig, og er det bak vil den være logjerrig.

Med bakgrunn i dette kan man altså trimme på mange måter:

Man kan endre vektfordeling som igjen påvirker "arealer over og under vann, man kan øke arealet bak under (f.eks med skeg) eller man kan lene seg framover eller bakover for å endre vektfordeling og areal under/over. Er båten veldig logjerrig så vil mer vekt bak + skeg/ror nede og noe med vindfang foran kunne gi mer nøytral båt osv.

Jeg har selv trimmet en båt mtp fart, fra fabrikant var den tenkt med last, men jeg ville ha den lettest mulig uten ekstra vekt. Ved fart på 9-10 km/t satte den seg i vannet. Så jeg saget ut setet og flyttet det 3 cm fremover og fikk +1/2 km/t økt snittfart. :-)

 

  • Liker 4
Skrevet

Såvidt jeg har fått med meg har ingen her verken har brukt ordet eller tatt til orde verken for "uansett" eller rigide regler. Jeg mener at det vanlige, generelle rådet er et godt utgangspunkt, som man bør justere ut fra alt etter hvordan den enkle kajakken oppfører seg, og andre hensyn. Hvis man gjør noe annet så bør man gjerne vite hvorfor, og hvilken effekt det har. Dette finner man selvsagt ut ved å prøve seg fram, men det anså jeg opplagt. Jeg gjør det selv, men det er ikke det første man gjør når man skal lære seg det, normalt sett. Selvfølgelig er det kjekt å vite og kunne som verktøy.

Jeg har sett folk med feil lastede kajakker som ikke kommer seg i den retningen de skal. De synes ikke det er det minste morsomt. Og den energien du måtte ha spart forsvinner ganske fort i å bakse med kajakken når kursen av en eller annen grunn måtte endres mot det som var planen.

Jeg skjønner at du ved "ganske uenig" kanskje mente det litt annerledes enn jeg oppfattet det. Det var ikke så nyansert i mine øyne, men da skjønner jeg bedre.

  • Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.