Gå til innhold
  • Bli medlem

Dovrefjell & Trollheimen


tmac

Anbefalte innlegg

Hei! Er det noen som vet hvordan forholdene på Dovrefjell & Trollheimen er for tida. F.eks. snømengder, og om det er mye vann? Vi skal gå fra 20/6 til 7/3 langs DNT-markerte stier; nærmere bestemt så hadde vi tenkt oss følgende rute:

Kongsvold, Reinheim, Åmotdalshytta, Loennechenbua, Volleseter, Bårsdgården, Innerdalen, Kårvatn, Trollheimshytta,

Jøldalshytta, Gjevillvasshyta, Oppdal.

På forhånd takk,

TMS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Fjellfinn
Hei! Er det noen som vet hvordan forholdene på Dovrefjell & Trollheimen er for tida. F.eks. snømengder, og om det er mye vann? Vi skal gå fra 20/6 til 7/3 langs DNT-markerte stier; nærmere bestemt så hadde vi tenkt oss følgende rute:

Kongsvold, Reinheim, Åmotdalshytta, Loennechenbua, Volleseter, Bårsdgården, Innerdalen, Kårvatn, Trollheimshytta,

Jøldalshytta, Gjevillvasshyta, Oppdal.

På forhånd takk,

TMS

20/6 - 7/3 -- langtur ? ;)

Se på bildet - tatt idag 6. juni kl 1500 - på toppen av Høghøa 1308 moh rett øst for Gjevillvatnet:

Du ser Gjevilvatnet rett fram, og innunder Høghøa ser du en strek - en sti sånn midt i bildet. Det er TT (DNT) stien fra Gjevilvasshytta over til Jøldalshytta, hit fram til ca 1000 moh går den tørrt og fint, men så forsvinner den under snøen der den stikker til fjells inn under Svarthetta.

Rett fram i høyre bildekant ser du Blåhøa og Gjevilvasskamman - her går stien opp til fjells ganske tørrt til 1000 moh, før den så stikker under snøen.

Trekanten i Trolheimen blir sikkert fin i år også - men ennå vel mye "skiføre" :D

Kan ellers sterkt anbefale rødsildre safari i Trollheimen for tiden - fjellknauser antar nå en heftig rødfarge bortover !

post-511-133474421207_thumb.jpg

post-511-133474421215_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Skal i nærheten av Innerdalen i helgen, og kan prøve å huske å gi rapport, men jeg tror jeg vil gi et lite tips til dere om å dobbeltsjekke lengden mellom Loennechen bua og Vollasetra. Det er stor mulighet for at dere bør velge en overnatting på Gammelsætra i Lindalen. Forøvrig, et fantastisk flott sætertun. Gå på hjemmesiden til Kristiansund og Nordmøre Turistforening som eier hyttene fra Åmotdalshytta til og med Vollasætra. adressen er www.kntur.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flaug over dovre for ei veke sidan, trudde eg skulle få sjekka igjen då eg flaug nordover på tirsdag, men då var eg lenger vest,,, det var iallfall kvitt på dovre, og såg heller lite innbydande ut for gåing... særleg over åmotsflyin...

mellom snøheim og snøhetta var det 17. mai fleire stader vi måtte bere skia, fordi ura stakk fram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Takk for svarene og de fine bildene. Jeg ble forresten tipset av en på Meteorologisk Institutt om internettsiden www.senorge.no som bl.a. har snøkart og snøsmeltningskart som oppdateres daglig. Man kan i tillegg zoome inn på forskjellige områder.

Mvh

TMS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Freya! Takk for advarselen ang. distansen mellom Loennechenbua og Vollesetra. Men vi hadde faktisk tenkt å overnatte på Gammelsætra. Jeg glemte bare å skrive den opp når jeg posta her... :-)

Mvh

TMS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Var på fjelltur i helga, og det var snø over 1000 meter. Det stykket som kan være av usikker karakter er Åmotdalshytta - Loennechenbua og Vollasetra - Bårdsgården. Dere får ha en riktig god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.